Direct naar artikelinhoud
NieuwsGent

Eindelijk oplossing voor gevaarlijk Gents kruispunt: Dampoort krijgt tunnel en tram

Zo ligt de Gentse Dampoort er vandaag bij.Beeld BELGA

De Vlaamse regering geeft groen licht voor een reeks belangrijke infrastructurele investeringen in Gent. Zo krijgt onder meer de stationswijk Dampoort een opwaardering: de R40 wordt er ondertunneld en er komen twee tramlijnen.

De Gentse Dampoort staat bekend als een onveilige rotonde die ook een hardnekkige flessenhals vormt voor het doorgaand verkeer. De buurt kreunt onder toenemende verkeersdrukte en de openbare weg werd er de voorbije jaren al enkele keren heringericht. Sinds 2018 lijkt een duurzame oplossing - met een tunnel onder de Dampoort - een haalbare kaart. Het Gentse stadsbestuur had al openlijk voor die optie gepleit. 

Voornamelijk omdat er zo bovengronds mogelijkheden ontstaan om groen of commerciële zones in te kleuren. De wijk is ook belangrijk omdat Gent al jaren aan doorgedreven stadsontwikkeling doet, bijvoorbeeld aan de Nieuwe Dokken, waar een energieneutrale wijk wordt opgetrokken. Maar de keuze voor een tunnel is een slordige 50 miljoen euro duurder. 

De beslissing zou in mei al vallen maar de Vlaamse regering nam uiteindelijk haar tijd voor het dossier, dat samen met enkele andere investeringsprojecten wordt bekeken. Maandag werd de beslissing in aanwezigheid van Vlaams Minister Lydia Peeters (Open vld) meegedeeld. De ondertunneling van de R40 is onderdeel van een pakket van 465 miljoen euro. 

Daarin wordt dus ook de aanleg van tramlijnen 4 en 7 aangekondigd, waardoor er dus ook een verbinding komt met dat andere, grotere station in Gent: Sint-Pieters. De financiering van de werken lijkt nu rond te zijn. Details over het traject van de tunnel of de herinrichting van de omgeving van het station moeten de komende jaren worden bestudeerd.

Peeters geeft aan dat de werken de komende 10 jaar van start zullen gaan. 

Dit verandert er concreet:

• Er komt een tunnel van de Kasteellaan naar de Koopvaardijlaan. In het verleden werd het project al geraamd op 180 miljoen euro. Hoe de tunnel er exact zal uitzien, staat nog niet vast.

• Er komt ook een nieuwe tramlijn tussen Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort

• Behalve de Dampoort zal ook de Heuvelpoort ondertunneld worden. 

De Vlaamse overheid hoopt tegen 2025 een tram tussen Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort te trekken. Ook het stukje tot Sint-Denijs-Westrem aan Portaal Grand Noble, dat aanvankelijk later gepland stond, wordt al uitgevoerd.Beeld RV