Videospeler inladen...

Pijnlijk tekort aan truckchauffeurs: Brexit en corona zijn maar het topje van de ijsberg

Aan de Britse tankstations staan er ellenlange files.  De oorzaak? Te weinig truckchauffeurs om rond te rijden met tankwagens. Hoe groot is het probleem? Hoe is het zo ver kunnen komen? En wat betekent dit voor de toekomst?  Frank Moreels, voorzitter van de Europese transportarbeidersbond geeft uitleg in "Laat". 

In het Verenigd Koninkrijk komen ze 100.000 truckers tekort. Dit terwijl 1 miljoen mensen een rijbewijs hebben om met een truck te rijden. Ze zijn er wel, maar rijden dus niet. Volgens Moreels is het probleem veel groter dan we denken. "De Britten willen het probleem oplossen voor de eindejaarsfeesten. Maar er moeten drastische maatregelen komen, anders gaat men daar de prijs voor betalen."

Hoe groot is het probleem?

"De Brexit en de coronapandemie hebben het probleem veel duidelijker gemaakt", zegt Moreels. "Maar eigenlijk is dat een probleem dat al bestond. Er is gewoon een tekort aan truckers." De Britse regering kondigde dit weekend aan dat ze het leger gaan inzetten om truckers op te leiden. Daarnaast gaan ze ook tijdelijke werkvisa aanbieden voor 5.000 mensen uit Europa.  

In Duitsland zoeken ze nog zo'n 45.000 tot 65.000 truckers. In Polen zijn er 120.000 vacatures voor truckers

Maar volgens Moreels is dat dweilen met de kraan open. "Ik wens ze daar veel succes mee, maar ik geloof het niet." Het probleem van het tekort aan chauffeurs stelt zich over heel Europa. "In Duitsland zoeken ze nog zo'n 45.000 tot 65.000 truckers", zegt Moreels. "In Polen zijn er 120.000 vacatures voor truckers."

Bekijk hier het verslag in Het Journaal over het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in ons land (lees verder na de video):

Videospeler inladen...

Hoe is het zo ver kunnen komen?

Er is veel vraag voor de job van trucker, maar weinig aanbod. Moreels ziet het ook niet heel optimistisch. Hij denkt niet dat veel mensen zullen ingaan op  het voorstel van het Verenigd Koninkrijk. "De gemiddelde leeftijd van een trucker in Europa is 50 jaar", zegt Moreels. "Dat wil zeggen dat er geen jonge mensen in het beroep stappen." Truckchauffeur zijn is onaantrekkelijk geworden.

Bekijk hier hoe een Britse truckchauffeur zijn beroep beschrijft en lees voort onder het fragment:

Videospeler inladen...

Wat betekent dit voor de toekomst?

Volgens Moreels kan je het probleem dat het beroep niet aantrekkelijk is voor jongeren niet zomaar oplossen door werkvisums uit te delen. Hij vreest ervoor dat dit alleen erger en erger gaat worden. "Men moet de sector fundamenteel hervormen." Moreels pleit ten eerste voor een betere verloning. "In België is het uurloon  van een truckchauffeur lager dan dat van een poetshulp. Dat betekent dat truckers heel veel uren moeten kloppen, soms tot 50 per week, om een deftig loon te krijgen." 

De arbeidsomstandigheden zijn minstens even belangrijk. "Als je op parkings moet gaan om je rust te nemen en er zijn geen sanitaire voorzieningen, dat is geen reclame voor de job. Vandaag moet alles goedkoper, de lonen moeten naar omlaag, het moet sneller gaan, er is veel druk, waardoor mensen de job niet willen doen. Dat is het echte probleem."

Bekijk hier het volledige gesprek in "Laat":

Videospeler inladen...

Meest gelezen