Diesel was nooit zo duur: zo rij je het zuinigste
HLN DriveMaar liefst 1,652 euro betaal je vanaf vandaag voor een liter diesel in ons land. Een recordprijs. Gelukkig kan je je tankbudget onder controle houden via de juiste rijstijl. HLN Drive legt uit hoe je zo zuinig mogelijk rijdt.
Schakel de juiste systemen in
Wie een start-stopsysteem heeft, houdt dit uiteraard ingeschakeld. Dit systeem legt de motor stil wanneer je staat aan te schuiven in de file of moet wachten aan een rood licht. Als je zo’n systeem niet in de wagen hebt, kan je de motor uiteraard zelf stilleggen wanneer je denkt ergens langer dan een minuut te blijven staan, bijvoorbeeld aan een gesloten overweg. Ook de juiste rijstand selecteren, kan helpen. Vaak heb je de keuze uit comfort, sport en eco. Die laatste stand verlaagt de gasrespons en laat de automatische versnellingsbak vroeger schakelen. Het werkt ook soms op bepaalde comfortsystemen in de wagen, zoals de airco.
Rij niet te snel en gebruik cruisecontrol
Wist je dat je 25 procent meer brandstof verbruikt bij 130 km/u dan wanneer je 100 km/u rijdt? Trager rijden, bespaart brandstof. Maar ook aan een constante snelheid rijden, is belangrijk. Je motor hoeft dan immers “geen extra inspanning” te doen om te versnellen en kan aan een constant toerental blijven draaien. Een getrainde rechtervoet slaagt hier al goed in, maar wanneer je auto is uitgerust met cruisecontrol, maak je hier uiteraard best gebruik van. Sommige modellen hebben zelfs adaptieve cruisecontrol, waarmee je ook automatisch afstand houdt ten opzichte van je voorligger.
Zorg voor de juiste bandenspanning
Rij met de juiste bandenspanning. Die kan je vinden in het infoboekje van je wagen of aan de binnenkant van je tankklep. Je bandenspanning kan je altijd nakijken in je dashboard, althans als je auto minstens uit 2012 dateert. Rijden met een foute bandenspanning kan je verbruik immers met 3 tot 5 procent doen toenemen.
Kies voor een zuinig model
De beste tip om minder brandstof te verbruiken, is uiteraard om voor een zuinig model te kiezen. Mercedes is bijvoorbeeld het enige merk dat vandaag de dag plug-in hybride dieselwagens in zijn gamma heeft, zoals bijvoorbeeld de GLE of de E-Klasse. Zij hebben een elektromotor en een batterij: je woon-werkverplaatsing kan je meestal elektrische afleggen en voor langere afstanden kan je beroep doen op de dieselmotor. Wie veel laadt en zijn verplaatsingen onder controle houdt, kan met andere woorden heel lang doorrijden zonder zijn dieselmotor te moeten aanspreken.
Geen geld voor zo’n dure plug-in? Ook lager op de budgettaire ladder vind je zuinige wagens. Zo houdt de Britse autosite WhatCar elk jaar een grote vergelijkende test tussen verschillende dieselwagens. Daar kwam dit jaar de Opel Astra als zuinigste uit de bus, met een verbruik van 56 miles per gallon of zowat 4,2 liter per 100 kilometer in ons metrisch stelsel. Let wel op, de Astra wordt binnenkort volledig elektrisch, lees er hier alles over. Ook de Skoda Superb Combi en de Ford Focus scoorden trouwens goede punten op de test.
Lees ook:
Dit artikel is u aangeboden door HLN Drive. HLN Drive is de grootste virtuele autoshowroom van Vlaanderen.
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
-
‘XPeng’ en ‘Geely’ spreek je anders uit dan je denkt: zo klinken namen van opkomende Chinese automerken echt
Bijna elke maand komt er wel een nieuw automerk bij op de markt. En het zijn vooral Chinese fabrikanten die op stormachtige wijze voet aan de grond proberen te krijgen in Europa. Een korte cursus Chinese merknamen. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
Dieselprijs stijgt morgen naar recordniveau van 1,652 euro per liter
De dieselprijs stijgt voort naar een recordniveau. Vanaf morgen/dinsdag moet voor een liter diesel (B7) aan de pomp maximaal 1,652 euro betaald worden, een toename met 3,1 eurocent. Dat meldt de FOD Economie - Algemene Directie Energie. -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Spaargids.be
Geen huwelijkscontract afgesloten: wat staat je dan te wachten bij een scheiding of overlijden?
Eigendom wordt bepaald door het huwelijksvermogensrecht en niet door de naam op de rekening. Ben je gehuwd, dan moet je dus kijken hoe je precies getrouwd bent. Is dat met een gemeenschap van goederen? Met een scheiding ervan? Of met nog een andere regeling? Spaargids.be overloopt de mogelijkheden. -
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.” -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?