Strengere beveiliging en veel zwaardere straffen voor indringers op weg naar Antwerpse haven

Antwerpen, Beveren, Zwijndrecht -

Te veel bedrijven in Antwerpse haven laten nog gaten vallen in hun beveiliging. Daarom wordt gewerkt aan een wet met strengere regels over onder meer camerabeveiliging, hekwerk en toegang. Tegelijk zouden indringers hogere celstraffen kunnen krijgen, tot wel 15 jaar. Bovendien wordt ook een havenverbod voorzien voor bijvoorbeeld drugssmokkelaars.

Christoph Meeussen

Na de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten waren er wereldwijd strengere regels gekomen over de beveiliging van havens. Die regels moeten helpen beschermen tegen indringers met slechte bedoelingen, zoals terreuraanslagen, spionage, sabotage, enzovoort. In ons land moeten 200 havenfaciliteiten die zogeheten ISPS-regels volgen, in de Antwerpse haven zijn dat er 85.

Maar wat blijkt uit een onderzoek van het Havenbedrijf Antwerpen van eind vorig jaar? Bij 46% van de bedrijven worden die regels niet consequent of ontoereikend toegepast.

Havenschepen Annick De Ridder, Mexico Natie-baas Marc Ivens en minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne. ©  Jan Van der Perre

Daarom komt federaal minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne (Open Vld) met een wetsvoorstel. Hij wil duidelijke, afdwingbare normen opleggen en meer controles invoeren.

“Sommige faciliteiten in de haven zijn al zeer goed voorzien van veiligheidsmaatregelen. Anderen moeten nog een tandje bijsteken”, zegt Van Quickenborne. “De maatregelen passen in de strijd tegen terreur, spionage, drugs en cybercriminaliteit. Het gaat onder meer om betere toegangscontrole en registratie van personen en voertuigen die in- en uitrijden, maar ook betere afsluitingen. Er komen intelligente camera’s, ook warmtecamera’s, die meteen kunnen inzoomen op bepaalde incidenten. Het Stroomplan wordt daarmee een Stroomplan XXL.”

Transmigranten en insluipers

Er komen ook strenge celstraffen. Wie binnensluipt in de haven riskeert nu celstraffen tot 2 jaar, dat zou maar liefst 15 jaar worden. “Er komt ook een expliciete bepaling dat wie voor bepaalde feiten veroordeeld wordt, een zekere tijd niet meer actief mag zijn in de haven”, aldus Van Quickenborne.

LEES OOK: Dit is wat er gebeurt als je cocaïnetransport laat mislukken: schokkende beelden tonen hoe Antwerpenaars brutaal worden mishandeld

Maar zijn al die maatregelen nodig? Zijn er veel indringers? De scheepvaartpolitie telde er dit jaar al zo’n 155 in de Antwerpse haven. “99 keer ging het om transmigranten”, zegt Hans Morren, hoofd van de Antwerpse afdeling. “55 keer ging het om insluipers, uithalers die binnendrongen in verband met drugssmokkel.”

De versterkte toegangscontrole langs de Nieuwe Westweg. ©  Jan Van der Perre

Antwerps Havenschepen Annick De Ridder (N-VA) loofde het plan, maar gaf de minister nog mee dat er “dringend nood is aan versterking van de afhandeling van vervolging”. Waarop Van Quickenborne aangaf dat in Antwerpen de procureur volgens hem al schitterend werk levert, maar ook dat de parketten versterking krijgen.

Vingerafdruk

Bij Mexico Natie aan kaai 740 op de rechteroever, waar het plan woensdag werd voorgesteld, reageert topman Marc Ivens niet ontevreden. “De aanpassingen zijn niet eenvoudig, maar als de regels gelijk zijn voor iedereen, dan is dat het beste. Wij hebben zelf nu al een paar 100.000 euro geïnvesteerd, onder meer om onze 39 hectare grote site beter te omheinen. Het hek is nu 2,5 meter hoog.”

Van Quickenborne hoopt in oktober een wettekst te hebben, om die tegen begin volgend jaar in werking te laten treden. Er moet nog allerhande advies worden gevraagd, ook van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Een van de delen van de wet gaat over de opslag van vingerafdrukken, een zeer privacygevoelige materie.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER