Klokkenluider Facebook: "Het bedrijf kiest áltijd voor eigen belang en geld, niet voor wat goed is voor publiek"

Facebook kijkt niet naar wat goed is voor het publiek, maar kiest keer op keer voor zijn eigen belang én voor het geld. Dat zegt Frances Haugen, een voormalige productmanager van het bedrijf, die als klokkenluider de afgelopen weken verschillende interne onderzoeken naar buiten bracht. Nu treedt ze voor het eerst uit de schaduw, in een interview met de Amerikaanse televisie. "Facebook bepaalt wat je te zien krijgt. Hoe veiliger zij de feed maken, hoe minder mensen komen."

Het was The Wall Street Journal die de afgelopen weken met verschillende ophefmakende artikels kwam over Facebook. De krant baseerde zich daarvoor op enkele interne studies van Facebook, over de sociaalnetwerksite zélf, maar ook over Instagram, de fotoapp die ook eigendom is van Facebook. 

De krant kreeg de interne documenten van een klokkenluider, die zich afgelopen nacht kenbaar heeft gemaakt in een interview in "60 minutes" van de Amerikaanse zender CBS. Het gaat om de 37-jarige Frances Haugen, een voormalige productmanager op de afdeling desinformatie binnen Facebook. In mei van dit jaar trok ze de deur van het bedrijf achter zich dicht, maar kopieerde eerst in het geheim tienduizenden pagina's van interne onderzoeken. 

Expert sociale media Tim Verheyden geeft meer uitleg over onder andere de impact op Facebook. Bekijk het gesprek hier:

Videospeler inladen...

Focus op polarisatie

"Als je op je telefoon vijf minuten aan het scrollen bent op Facebook zie je misschien honderd berichten, maar Facebook heeft duizenden opties die het je kan laten zien", zegt Haugen. "Facebook kiest ervoor om vooral berichten te tonen die betrokkenheid of reactie opleveren. En dat terwijl eigen onderzoek aantoont dat inhoud die verdeeldheid zaait en polariseert mensen net makkelijker kan aanzetten tot woede dan tot andere emoties."

Keer op keer zag ik een belangenconflict tussen wat goed is voor het publiek en wat goed is voor Facebook. Facebook koos altijd voor het laatste. 

Volgens de klokkenluider is het simpel. "Facebook heeft ingezien dat mensen minder tijd op de site doorbrengen als ze het algoritme veiliger maken (en dus minder polariserende content toont, red.). En als ze minder naar de site komen, klikken ze minder op advertenties en krijgt Facebook ook minder geld. Keer op keer zag ik een belangenconflict tussen wat goed is voor het publiek en wat goed is voor Facebook. En Facebook koos keer op keer voor zijn eigen belang, zodat het bedrijf meer geld verdiende."

Bekijk hieronder het volledige interview met Haugen, niet ondertiteld: 

Haugen was binnen het bedrijf onder meer verantwoordelijk om fake news rond de Amerikaanse presidentscampagne én inmenging in de verkiezingen tegen te gaan. Meteen na de verkiezingen voelde ze naar eigen zeggen een keerpunt. De maatregelen om fake news te weren, werden volgens haar opnieuw teruggeschroefd, waardoor desinformatie weer volop kon circuleren op het platform. Volgens Haugen heeft dat ermee toe geleid dat het Capitool begin dit jaar werd bestormd, door aanhangers van voormalig president Donald Trump, die bleef zeggen dat hij de verkiezingen had gewonnen. 

En dan is er ook nog het onderzoek waaruit moet blijken dat Facebook al twee jaar zou weten dat Instagram het zelfbeeld van tieners aantast, omdat ze zich vergelijken met het geïdealiseerde beeld dat anderen van zichzelf tonen op de app. Ook dat verscheen de afgelopen weken in The Wall Street Journal en veroorzaakte heel wat commotie. Tieners die worstelen met hun mentale gezondheid zouden zeggen dat Instagram het erger maakt.

"Het eigen onderzoek van Facebook zegt dat jonge vrouwen meer en meer depressief worden als ze Instagram beginnen te gebruiken", zegt Haugen daarover. "En net dat laat hen de app meer gebruiken. Het is een vicieuze cirkel, waardoor ze hun eigen lichaam steeds meer gaan haten. Instagram is gevaarlijker dan andere sociale media voor tieners."

Facebook weerlegt kritiek

De studies heeft Facebook eind vorige week vrijgegeven, omdat het bedrijf moest gaan getuigen in de Amerikaanse Senaat. De sociaalnetwerksite wees erop dat Instagram ook nuttig is gebleken voor tieners met andere problemen. Tegelijk stak het de plannen voor een Instagram-versie voor tien- tot twaalfjarigen even in de koelkast. 

Facebook zelf weerlegt alle beschuldigingen van de klokkenluider. "We blijven aanzienlijke verbeteringen aanbrengen om de verspreiding van verkeerde en schadelijke info aan te pakken", zegt de woordvoerder. "Suggereren dat we slechte inhoud aanmoedigen en niets doen, is gewoon niet waar." Eerder zei het bedrijf ook al dat het "belachelijk" was om te zeggen dat de bestorming van het Capitool plaatsvond door sociale media. 

Ons nieuwskanaal voor jongeren nws.nws.nws vroeg aan enkele jongeren of zij zich soms onzeker voelen door Instagram:

Meest gelezen