Moet ik mijn bedrijfswagen teruggeven bij ziekte? En mag mijn werkgever mijn boetes zien? Dit zijn de meest gestelde vragen over bedrijfswagens
HLN DriveMet een marktaandeel van meer dan 50 procent zijn de bedrijfswagens de grootste verantwoordelijke voor de nieuwe wagens op onze wegen. Hun aandeel neemt trouwens steeds toe. Maar wat mag je allemaal doen met zo’n bedrijfswagen? HLN Drive geeft antwoord op de meest courante vragen.
Mag mijn partner ermee rijden?
Normalerwijze mag je partner met je bedrijfswagen rijden en meestal geldt dat ook voor inwonende kinderen (uiteraard alleen wanneer zij een geldig rijbewijs hebben). We zeggen normalerwijze, aangezien sommige bedrijven strenger optreden dan wat de courante gang van zaken is, bijvoorbeeld qua leeftijd of inzake het aantal mensen dat het stuur mag overnemen. Alle regels omtrent het gebruik van een bedrijfswagen staan opgesteld in de zogenaamde car policy van je bedrijf. Raadpleeg deze dus zeker bij twijfel.
Kan mijn werkgever mijn wagen terugeisen bij ziekte?
Net als bijvoorbeeld je maaltijdcheques of je gsm, maakt je bedrijfswagen deel uit van je loon. Wie langdurig ziek is, kan die dus moeten inleveren, al is het maar omdat je vervanger hem moet gebruiken. Wanneer je (langdurig) ziek bent, kan je werkgever je bedrijfswagen pas terugvorderen nadat de periode waarin je gewaarborgd loon ontvangt, voorbij is. Meestal staat de gebruikelijke gang van zaken bij het inleveren van je bedrijfswagen in de car policy van het bedrijf vermeld.
Welke (bedrijfs-)wagen past het beste bij jou? Doe hier de autotest.
Wat zijn de regels voor het gebruik van de tankkaart?
Een tankkaart is enkel voor persoonlijk gebruik en mag je dan ook enkel voor je eigen wagen gebruiken. Aangezien je meestal je kilometers moet doorgeven, kan je werkgever je verbruik monitoren en zo onregelmatigheden detecteren. Niet gebruiken voor je oldtimer of grasmachine, met andere woorden. En al zeker niet de barmhartige Samaritaan uithangen aan de benzinepomp.
Mag mijn werkgever mijn boetes zien?
Indien de bedrijfswagen is aangekocht, komt de boete meestal op het sociaal secretariaat van het bedrijf terecht. Indien de bedrijfswagen geleased wordt, krijgt de leasemaatschappij de boete als eerste in de bus. Nadien geeft de maatschappij ze door aan de werkgever of aan de werknemer thuis indien zijn adresgegevens in het FMS-systeem (Fines Management Services) zitten. Je werkgever mag wettelijk gezien niets weten over de aard en de inhoud van je verkeersovertredingen. Maar dat gebeurt onrechtstreeks wel wanneer een brief van de politie op jouw nummerplaat binnenkomt.
Wat zijn de populairste bedrijfswagens?
Data-analist JATO houdt ons maandelijks op de hoogte omtrent de populairste bedrijfswagens. De populairste merken zijn de gekende Duitse Drie: BMW, Audi en Mercedes. Bij de modellen staat er echter een Zweed op kop, de Volvo XC40. Eentje die trouwens in de fabriek in Gent wordt gebouwd. Achter de XC40 volgen de BMW 3 Reeks en 1 Reeks. De Audi A3 en BMW X1 sluiten de top 5 af.
Lees ook:
Dit artikel is u aangeboden door HLN Drive. HLN Drive is de grootste virtuele autoshowroom van Vlaanderen.
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames