Software moet verbruik vliegtuigen tijdens taxiën helpen verminderen

In de Verenigde Staten zullen grote luchthavens binnenkort op een nieuwe software beroep kunnen doen om verspilling van vliegtuigbrandstof op de grond tegen te gaan. Dat heeft Steve Dickson, directeur van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) aangekondigd. De software werd door de Amerikaanse luchtvaartregulator in samenwerking met het Amerikaanse ruimtevaartbureau NASA ontwikkeld.

De software zal volgens Dickson op zevenentwintig luchthavens in grote Amerikaanse metropolen worden geïntroduceerd.

Uitstoot

Uit tests op Charlotte Airport in de Amerikaanse staat North Carolina is volgens Dickson gebleken dat de inzet van de software op de betrokken luchthavens meer dan 25 miljoen liter brandstof zou kunnen helpen besparen.

“Dat komt overeen met 185 vluchten met een Boeing 737 tussen New York en Chicago”, verduidelijkt Dickson. “Dit zal ook de jaarlijkse uitstoot van koolstofdioxide met 75.000 ton terugschroeven.”

“De software zou het bovendien mogelijk maken om de vertragingen op de luchthavens over een periode van vier jaar met 916 uur in te krimpen. Dit betekent dat meer dan 3.600 vluchten op de startbaan elk een kwartier minder langer zullen moeten wachten vooraleer ze de toestemming krijgen om te vertrekken.”

“De luchtverkeersleiders hebben momenteel toegang tot de vluchtschema’s van de vliegtuigen, maar ze hebben geen enkel idee over de activiteit op de grond”, schetst Steve Dickson het probleem. “Het contact met het vliegtuig begint pas wanneer de piloot zich bij de verkeerstoren voor het vertrek van het toestel aanmeldt.”

“Wanneer de luchtverkeersleiders echter ook een beter inzicht hebben in de geplogenheden op de grond, kan gemakkelijker worden berekend hoeveel tijd voor het taxiën en andere manoeuvres op weg naar de startbaan nodig is.”

“Op die manier kan efficiënter worden aangegeven wanneer het toestel zich van aan de terminal in beweging moet zetten en kan een vervelend oponthoud op de taxibaan worden vermeden.”

Elektrische motoren

De beperking van de taxitijd vormt één van de elementen waarmee de luchtvaartindustrie – die verantwoordelijk is voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen – zijn ecologische voetafdruk kan verkleinen.

Er wordt ook gedacht aan de introductie van elektrische motoren die het vliegtuig voor zijn verplaatsingen op de grond zou moeten gebruiken. Daarnaast zouden vliegtuigen ook door tractoren naar de startbaan kunnen worden gesleept.

Dan Rutherford, topman van de International Council on Clean Transportation wijst er wel op dat de cijfers moeten worden gerelativeerd. “De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen consumeren jaarlijks in totaal ongeveer 75 miljard liter brandstof”, voert hij aan.

“De inzet van de software zal op het verbruik dan ook een besparing van minder dan 1 procent opleveren. Voor echte besparingen is een fundamentele verschuiving in het vliegtuigontwerp noodzakelijk, gekoppeld aan brandstoffen met een beperkte uitstoot van broeikasgassen.”

(lb)

Meer