©  BELGA

Besliste bandenkeuze over Parijs-Roubaix? Winnaar Colbrelli reed ‘tubeless’: “Ik sprintte met lekke banden”

Opvallende bekentenis van wielrenner Sonny Colbrelli in La Gazzetta dello Sport van dinsdag: de Italiaanse winnaar van Parijs-Roubaix bleek tijdens de koers twee keer lek te zijn gereden, maar moest naar eigen zeggen dankzij zijn ‘tubeless’ banden geen enkele keer stoppen. “Ik kwam aan met lekke banden”, vertelt hij.

Wim Conings

Betere reclame voor zijn nieuwe ‘tubeless’ banden had Continental zich waarschijnlijk niet kunnen wensen. Colbrelli reed er zondag, één dag voor het product voor het grote publiek beschikbaar werd, Parijs-Roubaix mee en dankt in de Italiaanse sportkrant zijn banden voor zijn overwinning. “Ik heb twee keer lek gereden”, zegt hij. “De eerste keer al in één van de eerste secties, de tweede keer in het Arenbergwoud. Maar het schuim in de tubeless, een soort stopverf, verstopte het gat. Daardoor hoefde ik gelukkig niet te stoppen.”

Colbrelli was naar eigen zeggen vertrokken met een bandendruk van 3,4 bar vooraan en 3,8 bar achteraan. Na de aankomst had hij ondanks zijn twee lekken nog 3 bar vooraan en 2,8 bar achteraan. ‘Tubeless’-banden zijn banden die geen gebruikmaken van een binnenband om de band op spanning te houden. In plaats daarvan hebben ze luchtdichte velgen, een luchtdichte band en antilekvloeistof. Het is die antilekvloeistof, “de stopverf”, die Colbrelli dankte voor het dichten van het lek.

Lekke banden speelden een cruciale rol tijdens Parijs-Roubaix. Zo kreeg Gianni Moscon pech net toen hij alleen op weg leek naar de zege en verloor hij kostbare tijd toen hij moest afstappen en een nieuwe fiets kreeg. Ook nummer vijf Yves Lampaert mocht achteraf klagen. De sterkste man van Deceuninck-Quick Step stond maar liefst drie keer aan de kant met pech. “Ik zeg het niet rap van mezelf, maar ik ben bijna zeker dat ik de sterkste man in koers was”, vertelde hij achteraf.

LEES OOK: Het wonderseizoen van Roubaix-held Colbrelli: “Niet eens gedacht dat ik tot op de piste zou geraken”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wielrennen