ACV: “Nachtopening containerterminals is onvoldoende doorgepraat”

Vakbond ACV-Transcom is zéér kritisch over de plannen om op de Antwerpse containerterminals vrachtwagens ook ’s nachts te laten laden en lossen. “Deze maatregel is onvoldoende doorgepraat, én 22 maart is dus veel te vroeg voor de invoering.”

Paul Hendrickx

Vanaf 22 maart zouden de twee grootste containerterminals ook ’s nachts vrachtwagens behandelen aan het Deurganckdok. Met deze maatregel willen de bedrijven de files en wachttijden voor de transporteurs verminderen. ACV-Transcom reageert verbaasd op de snelle invoering van deze maatregel en vraagt om in eerste instantie alle aspecten grondig te bestuderen, zoals de verloning van de chauffeurs en de voordelen voor alle spelers in de keten.

“De hele logistieke keten moet meewerken én er ook voordelen bij hebben”, zegt Jan Sannen, sectorverantwoordelijke vervoer over de weg bij ACV-Transcom. “Want het is zinloos om containers ’s nachts af te halen als je nadien aan de poort van een klant uren staat te wachten om te leveren. Het wordt dan zowel voor de havenbedrijven als de transporteurs een kostelijke affaire. Volgens Sannen zijn er vroeger al pogingen geweest om de openingsuren te verruimen. Die verzandden elke keer opnieuw in de weerstand bij de klanten om eveneens ruimere afhaal- en ontvangsturen te hanteren.

“Bovendien zal de transportsector zich moeten buigen over hoe ze deze bijkomende flexibiliteit aan hun chauffeurs zullen compenseren. De huidige verloning van nachtwerk voor chauffeurs is hierop onvoldoende voorzien. Deze compensatie zal eveneens in verhouding moeten staan tot wat andere werknemers in de logistieke keten hiervoor krijgen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER