woensdag 6 oktober 2021 - Economie
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Ruim de helft van de Limburgse kmo-ondernemers weet nog niet of ze in 2026 overschakelen op emissievrije bedrijfswagens. MEDIAHUIS

Mobiliteit

E-auto geen prioriteit voor Limburgse kmo’s

Hasselt

Limburgse kmo’s zijn nog niet massaal bezig met de transitie naar elektrische mobiliteit. Dat blijkt uit een enquête van Unizo Limburg. “Meer dan de helft van hen weet nog niet of ze in 2026 overstappen naar elektrische bedrijfswagens”, zegt gedelegeerd bestuurder Bart Lodewyckx.

2026 is voor ondernemingen die hun werknemers een bedrijfswagen ter beschikking stellen een belangrijk jaar. Van dan af komen alleen nog emissievrije wagens in aanmerking voor een gunstig fiscaal regime, in de praktijk dus vooral elektrische voertuigen.

LEES OOK: Hasselaar ontwikkelt laadpaal voor rijhuis

Uit de bevraging blijkt dat 52 procent van de Limburgse kmo’s vandaag nog niet weet of ze in 2026 de overstap zullen maken. Opvallend is dat bij de kmo’s met personeel het geloof in de elektrische auto groter is dan bij de ondernemers zonder personeel. Bij de kmo’s met personeel heeft 6 procent nu al de overstap gemaakt, is één op de vier (24 procent) van plan om nog voor 2026 de overstap te maken en zal 17 procent vanaf 2026 overschakelen op volledig emissievrije bedrijfswagens. Een kleine 8 procent houdt krampachtig vast aan de verbrandingsmotor.

“Bij ondernemers zonder personeel zegt 69 procent het nog niet te weten”, aldus Patrick Buteneers, directeur bij Unizo Limburg. “Het missen van de fiscale aftrek weegt natuurlijk zwaarder door naarmate het wagenpark groter wordt.” Actieradius (58 procent) en autonomie (52 procent) worden gezien als de grootste hinderpalen voor de overstap.

Laadpalen

Ook als het gaat over het installeren van laadpalen neemt de Limburgse kmo-ondernemer een afwachtende houding aan. Amper 5 procent van de Limburgse kmo’s heeft al geïnvesteerd in een laadpaal voor elektrische voertuigen. Eén op de vier ondernemers is van plan om thuis een laadpaal te installeren, één op de vier is van plan om een laadpaal te installeren op het werk. Meer dan de helft weet het nog niet, of heeft geen plannen.

Werknemers met een elektrische wagen moeten niet rekenen op een inspanning van de werkgever. Amper één procent van de kmo’s wil investeren in de installatie van een laadpaal bij de werknemer thuis.

“Aan de basis van dit lage cijfer ligt wellicht de onduidelijkheid over de verdeling van de kosten bij het thuis opladen, in combinatie met het privégebruik van de oplaadinfrastructuur”, zegt Patrick Buteneers. “Nochtans zijn er heel wat opties mogelijk maar vaak ontbreekt het aan de juiste en volledige informatie bij werkgever en werknemer.”

LEES OOK: Goed nieuws voor je elektrische wagen: laadcapaciteit in Limburg meer dan verdubbeld

Limburgse kmo’s die investeren in laadpalen willen die ook ter beschikking stellen van het publiek. Dat is in 16 procent van de kmo’s het geval. Limburg profileert zich dus ook op het vlak van laadpalen als gastvrije provincie. In de rest van Vlaanderen is dat slechts 8 procent. “In het huidige wettelijk kader loopt de subsidiëring van laadpalen af in 2024”, aldus Bart Lodewyckx. “Het zou logisch zijn als die regeling wordt verlengd.”

Aanbevelingen

Om de kmo-ondernemers en hun werknemers warm te maken voor elektrische mobiliteit is er dus nog werk aan de winkel. Unizo Limburg pleit voor informatie en sensibiliseren en voor een degelijke juridische regeling rond laadpunten die thuis wordt gebruikt. “Bovendien moet er werk gemaakt worden van de uitbouw van een netwerk van snellaadpunten”, vindt Bart Lodewyckx, die ook pleit voor de invoering van een slimme kilometerheffing, waardoor niet het bezit maar het gebruik van een auto belast wordt. “Integreer het systeem van lage-emissiezones in de slimme kilometerheffing. Dat dringt de administratieve last voor de bedrijven terug.”

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws