Dreigt er een historische staking los te barsten in Hollywood? "Werkdagen van 16 à 17 uur geen uitzondering" 

Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog dreigen de crew members van film- en televisieproducties in Hollywood het werk stil te leggen. De arbeiders eisen betere werkomstandigheden en een eerlijker loon. Bert Hamelinck, een Belgische film- en televisieproducent in Los Angeles, is niet verbaasd. “Werkdagen van 16 à 17 uur zijn hier geen uitzondering", vertelt hij in "De Wereld Vandaag".

“Een van mijn collega’s kreeg een miskraam tijdens een draaidag. De dag nadien stond ze alweer op de set. Ik kon mijn ogen niet van haar afhouden: haar gezicht was ijskoud, ze was stil, maar ze werkte door.” Het is slechts een van de vele slechte ervaringen die cameramannen, kappers en decorbouwers op een gezamenlijke Instagram-account delen. Daarmee willen ze de wereld bewustmaken van de wanpraktijken die achter de schermen plaatsvinden tijdens het draaien van series en films.

98 procent wil staken

“Local 600, een vakbond voor cameramensen, stak het vuur aan de lont”, weet Bert Hamelinck. “Zij klaagden al een hele tijd de extreem lange werkdagen aan. Hun protest vond weerklank: de maat was duidelijk bij veel mensen vol.” IATSE, een van de machtigste vakbonden van Hollywood, deed onlangs een oproep bij zijn leden om te staken. Maar liefst 98 procent daarvan ging akkoord. Als het tot een staking komt, zouden om en bij de 60.000 mensen het werk neerleggen.

Hamelinck begrijpt de frustraties van de werknemers: “Producties worden steeds groter, zwaarder en duurder. De dagen bijgevolg langer. Een werkdag van 12 uur is geen uitzondering in deze sector. Tel daar 2 uur pendelen bij, en mensen die geregeld op voorhand op de set aanwezig moeten zijn voor make-up of installaties, en je dag duurt 16 à 17 uur.”

Beluister hier het volledige gesprek met Bert Hamelinck uit "De Wereld Vandaag":

Ook de hoeveelheid werk neemt toe: “Vroeger hadden crews tussen twee projecten door tijd om uit te rusten en bij te komen, maar post-corona is dat niet meer zo. Mensen krijgen uit vermoeidheid zelfs ongevallen op of naar het werk.”

Mes op de keel

De filmwereld lag het voorbije anderhalf jaar zo goed als helemaal stil. Kunnen zij zich wel loonsverhogingen en kortere werkdagen veroorloven? “Dat is moeilijk om in te schatten”, vindt Hamelinck. “Ze staan onder druk, maar ze maken – beursgenoteerd als ze zijn – tegelijkertijd wel gigantisch veel winst. Ik denk wel dat ze het kunnen verdragen.”

Werknemers krijgen uit vermoeidheid verkeersongevallen onderweg naar hun werk

Bert Hamelinck, Belgische film- en televisieproducent in Los Angeles

Of het effectief tot een staking zal komen, betwijfelt Hamelinck. “Iedereen heeft het gevoel dat er op het nippertje een akkoord uit de bus komt. Dat is niet zo gek anders dan met onze regeringsonderhandelaars: pas als het mes op de keel zit, komt het tot een compromis. Niemand is gebaat bij een staking in tijden waar streamingplatformen elke maand een nieuwe serie willen inblikken.”

Moeten de studio’s toch de deuren sluiten, dan gaat het om de grootste werkonderbreking door filmcrews in Hollywood sinds de Tweede Wereldoorlog. In 2007 gingen filmscenaristen van de “Writers Guild of America” hen voor: zij legden 100 dagen de pennen neer. Het kostte de Amerikaanse economie aan het eind van de rit 2 miljard dollar, 37.700 banen en een hele hoop films en series die werden ingekort of uitgesteld.

Meest gelezen