De dagelijkse drukte in de Borsbeekstraat. ©  Victoriano Moreno

Routeplanner stad Antwerpen leidt wagens weg van Turnhoutsebaan en creëert drukte in omliggende woonstraten: “Dit kan niet de bedoeling zijn”

Antwerpen, Borgerhout -

De routeplanner van de stedelijke mobiliteitswebsite Slim naar Antwerpen negeert de Turnhoutsebaan in Borgerhout. Wagens worden via woonstraten de stad uitgestuurd, terwijl de Turnhoutsebaan juist als functie heeft om deze wagens op te vangen en zo de woonstraten te sparen. Mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) geeft toe dat er een fout in de routeplanner is geslopen.

Sacha Van Wiele

De routeplanner op Slim naar Antwerpen helpt mensen om hun verplaatsing uit te stippelen, zowel te voet, met de fiets, het openbaar vervoer en de wagen. De gebruiker kan kiezen tussen onder meer de slimste of de snelste route.

In het Antwerpse mobiliteitsplan kregen de straten allemaal een eigen functie, zo ook de Turnhoutsebaan in Borgerhout. Deze straat is een wijkweg. Zo’n straat moet het verkeer in wijken verzamelen en ontsluiten. Alleen lijkt deze logica niet te zijn doorgetrokken in de routeplanner.

Wie bijvoorbeeld met de wagen van de Lange Beeldekensstraat naar Wommelgem wil rijden, zal niet direct naar de Turnhoutsebaan worden geleid. De routeplanner stelt voor om via de Pothoekstraat naar de Borsbeekstraat te rijden om dan via de Gijselsstraat op de Turnhoutsebaan te komen. Hetzelfde gebeurt voor wie vertrekt vanuit de Helmstraat of de Diepestraat.

Het gevolg is dat bewoners in de Borsbeekstraat geregeld geconfronteerd worden met files in hun woonstraat. Uit tellingen in 2018 bleek dat er dagelijks vijfduizend wagens door deze woonstraat rijden. Dat zijn er 1,5 miljoen per jaar.

©  RR

Naar aanleiding van de vraag vanuit de redactie van Gazet van Antwerpen over deze tegenstrijdigheid tussen beleid en de routeplanner, werd het systeem achter de routeplanner doorgelicht. Daaruit blijkt dat er daadwerkelijk een probleem is en dat wagens onterecht de woonstraten worden ingestuurd.

File

De routeplanner stippelt een traject uit op basis van informatie van andere mobiliteitsapplicaties of historische data. Het houdt dus ook rekening met de mogelijke verkeersdrukte in de straten.

“Die applicaties registreren het ook als leveranciers stil staan voor leveringen in bijvoorbeeld de Turnhoutsebaan”, zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Het logaritme achter onze routeplanner denkt onterecht dat die wagens stilstaan in een file en dat die file er dus heel de dag staat. Het gevolg is dat op basis van die historische data automobilisten worden aangeraden om de Turnhoutsebaan dus beter te mijden. De wagens rijden daardoor door de woonstraten.”

Schepen Kennis zegt dat dit niet de bedoeling kan zijn. Het is echt wel het opzet om automobilisten zo snel mogelijk de zone 30 in de woonstraten te laten verlaten en in dit geval naar de Turnhoutsebaan te leiden.

“Die weging zit daadwerkelijk in onze routeplanner, maar de data van de mobiliteitsapplicaties hebben het systeem wat vervuild”, zegt Kennis. “De klemtoon ligt in deze routeplanner vooral op mensen die zich te voet, met de fiets en het openbaar vervoer verplaatsen of een combinatie van vervoersmiddelen. Op basis van deze vaststelling gaan we nu de informatie die we krijgen van de mobiliteitsapplicaties beter filteren.”

LEES OOK: Antwerpse politie negatief over fietsstraat in Turnhoutsebaan: “Verkeerssituatie met schijnveiligheid”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Koen Kennis