Modeshow van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. (archiefbeeld)

Week van Belgische Mode is gestart, maar hoe relevant is België nog als modeland? "Modehuizen plukken studenten weg"

De Week van de Belgische mode zet creaties van eigen bodem eens extra in de schijnwerpers. Maar liefst 900 winkels en 90 modemerken laten het beste van zichzelf zien in gaststad Leuven. Al 40 jaar lang zijn de Antwerpse Zes de standaard.  Zes ontwerpers die in de jaren 80 ervoor zorgden dat de ogen van de modewereld op België waren gericht. Behoren de Belgische mode en mode-opleidingen vandaag nog steeds tot de wereldtop? Veerle Windels, modejournalist bij De Standaard, maakt de rekening in "Laat".

De Antwerp Six of Antwerpse Zes worden gezien als de bakermat van de Belgische mode aan de top. In de jaren 80 van de vorige eeuw zwaaien zes studenten af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Ze weten het publiek van hun sokken te blazen en zetten ons kleine Belgenland op de modekaart.

Een hoge standaard die volgens modejournalist Veerle Windels wordt voortgezet tot op de dag van vandaag. "Je hebt nadien nog een pak sterke namen, zoals A.F. Vandevorst (modelabel van designers Filip Arickx en An Vandevorst, red.), Raf Simons, Christian Wijnants, die ook internationaal zijn doorgebroken", zegt Windels.

Studenten worden zelfs al tijdens hun opleiding weggeplukt door Parijse en Londense modehuizen

Modejournalist Veerle Windels

Ook vandaag zitten we goed wanneer het op aanstormend jong talent aankomt volgens Windels. "We mogen niet vergeten dat studenten zelfs al tijdens hun bacheloropleiding weggeplukt worden door Parijse en Londense modehuizen. Je hebt een pak mensen die meteen aan de top werken."

Hoe Belgisch is de Belgische mode?

Heel wat van de studenten vertrekken dus na hun opleiding naar het buitenland. Al zijn er wel nog die hier blijven, elk met hun eigen motivatie. "Er zijn er die van de stad houden of omdat het hier goedkoop is om iets op te starten, maar er zijn er ook die achter de schermen werken voor grote modehuizen", zegt Windels. Al gaat het dan niet om Belgische mode, geeft Windels ook toe.

"Maar wat is Belgische mode vandaag? Als je een student hebt die in Antwerpen studeert, maar uit Zuid-Korea of Canada afkomstig is, is dat dan een Belg?" Volgens Windel worden ze dan in het modejargon "Belg" genoemd, omdat ze werken volgens de traditie van de Antwerpse Zes.

“Studenten aan onze modeopleidingen trekken na hun studie naar het buitenland”, vertelt modekenner Veerle Windels in "Laat":

Videospeler inladen...

Week van de Belgische Mode is er bewust

De Week van de Belgische Mode is ook net van start gegaan. "Deze Week dient als een bewustwording voor het grote publiek om te tonen dat dit bestaat", legt Windels uit. Windels maakt ook de vergelijking met de "Mode: dit is Belgisch"-campagne uit de jaren 80.

"Toen werden de industrie en de retailers daarin meegenomen", zegt Windels. Nu ziet ze het anders: "Ik denk dat veel mensen beseffen dat Belgische mode bestaat, maar we zijn het misschien kwijtgeraakt de afgelopen jaren." Windels ziet als mogelijke oorzaak de vele labels die zijn verdwenen. Al zegt ze wel dat we koploper zijn in mooie modezaken in Europa. "Dat heb je niet in onze buurlanden."

“Er is zeer zeker sprake van echt Belgische mode”, zegt Windels in "Laat":

Videospeler inladen...

Design in België, productie in het buitenland

Belgische labels zijn er zeker nog voldoende, maar de productie van die modestukken wordt veeleer in het buitenland gedaan. "Heel vaak zijn het kopstaartbedrijven waarbij het merk hier wordt ontwikkeld. Het ontwerpen gebeurt in België, maar de productie gebeurt elders", zegt Windels. Dat heeft volgens haar ook veel verschillende redenen. Ten eerste de hoge loonkost, maar ook het feit dat men geen naaisters meer vindt. Ze haalt ook aan dat de opleiding van naaister zou moeten opgewaardeerd worden. 

Ik zou doodgraag de helft van de collectie in Italië maken en de andere helft in België, maar dat zijn altijd de duurste stukken

Ontwerper Souad Feriani

Souad Feriani is ontwerper en zegt graag haar productie naar België te brengen. "Ik zou doodgraag de helft van de collectie in Italië maken en de andere helft in België", zegt Feriani. "Maar dat zijn altijd de duurste stukken uit de collectie." Windels merkt wel op dat die dure stukken vaak het best verkopen. 

“De stukken waar de meeste zorg aan besteed is, verkopen vaak het best”, aldus Windels over de productie in "Laat":

Videospeler inladen...

België staat er dus wel degelijk nog goed voor als modeland, volgens Windels. De studenten worden nog steeds links en rechts geplukt door 's werelds grootste modehuizen en onze modezaken behoren tot de mooiste van Europa. Al is mode van letterlijk Belgische makelij eerder de uitzondering dan de regel.

HERBEKIJK hier het volledige interview met Veerle Windels uit "Laat":

Videospeler inladen...

Meest gelezen