Direct naar artikelinhoud
LiveblogProces-De Pauw

Live - Proces Bart De Pauw. Bart De Pauw haalt autismespectrumstoornis aan: ‘Daardoor lees ik berichten misschien niet goed’

Bart De Pauw.Beeld Roxi Pop

Tv-maker Bart De Pauw riskeert een voorwaardelijke celstraf van één jaar, na beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag en stalking. Op de tweede procesdag bouwden de advocaten van De Pauw hun pleidooi op rond een vermeend ‘systeem’ waarbij de pers, de VRT en de slachtoffers de tv-maker probeerden te bombarderen tot ‘Vlaamse Harvey Weinstein’. Hieronder leest u alles over het proces en de laatste ontwikkelingen.

▶ Bekijk: Zo verliep de tweede procesdag:

Video wordt geladen...

Download de app van De Morgen of schrijf u in voor onze breaking-nieuwsbrief. U krijgt dan meteen een bericht bij belangrijke ontwikkelingen.

Live

  1. Meester Mussche reageert op proces-De Pauw

    Meester Christine Mussche, die de vermeende slachtoffers verdedigt in de zaak-De Pauw, heeft na afloop van de tweede procesdag gereageerd voor de camera's van VTM. Ze noemt de excuses van Bart De Pauw "too little, too late". 

    Bekijk hier haar reactie:

  2. Heeft De Pauw schuld bekend?

    De nacht is intussen gevallen, ook aan de rechtbank in Mechelen. Na een korte pauze vertelt de procureur dat hij in het relaas van Bart De Pauw een schuldbekentenis heeft gehoord, zoals het openbaar ministerie op de eerste dag in zijn pleidooi had gevraagd.

    "Hij zei: 'Ik bedoelde het zo niet, maar ik besef nu dat ik jonge meisjes in hun rust heb verstoord.' In algemene termen geeft hij hier belaging toe. Ik wil hem geen woorden in de mond leggen, maar ik zie hier een begin van schuldinzicht."

    De Pauws advocaat John Maes is het daar niet mee eens. "De wet zegt dat het ernstige verstoring van de rust moet zijn. Daar moet u volledig in zijn. We staan hier niet aan de toog in een café. Hieruit een bekentenis afleiden is iets anders. Hij heeft in een aantal gevallen ernstige fouten begaan, maar was het ook stalking of belaging?"

    Tot slot krijgt De Pauw het laatste woord.

    "Ik vind het jammer dat ze (de vrouwen, red.) mijn excuses niet aanvaarden, die nochtans intrinsiek aanwezig waren, maar ik versta hun kwaadheid wel."

    De rechtbank neemt nu de zaak in beraad. Het vonnis wordt verwacht op 25 november.

  3. Vrouwen reageren: 'Alles was een grap, die verontschuldiging allicht ook'

    De vrouwen die zich burgerlijke partij stelden hebben na het slotwoord van Bart De Pauw nog even gereageerd. Om te beginnen Ellen Lloyd, kleedster voor het programma Twee tot de zesde macht.

    "Op het moment van de feiten voelde ik me heel alleen, je krijgt liefdesverklaringen van iemand die je overste is en op dat moment geloof je dat ook", aldus Lloyd. "En je probeert een manier te vinden en daar zo discreet mogelijk mee om te gaan. Om eindelijk mensen te horen die in een gelijkaardige situatie zitten was heel bevrijdend. Dat zoiets hier dan als ronseling of activisme gezien wordt, dat stoot me tegen de borst. Omdat het maar normaal is dat mensen die hetzelfde meemaken steun hebben aan elkaar."

    Actrice Liesa Naert wou iets zeggen over "het geleidelijk aan oprekken van iemands grenzen". "Dat is een sluipend en slopend mechanisme. Het ontbreken van een expliciete neen, staat niet gelijk aan een ja."

    Helena De Craemer, voormalig medewerker van Koeken Troef!, nam tot slot het woord namens alle vrouwen. "Mijnheer de Pauw vertelde ons via de pleidooien dat we eigenlijk alles van hem als grap moeten interpreteren", zei De Craemer. "Die verontschuldiging is allicht ook een grap. Als je alles afdoet als: ik heb niks slecht bedoeld, dat is gewoon mijn manier van doen. Hoe komt het dan dat je liegt als je zei: 'Jij bent de enige'? Hoe komt het dan dat je mensen opbelt met de vraag om te zwijgen of dat je tijdens het sms’en al vraagt om niks tegen iemand te zeggen? Waarom stop je dan niet als je dat wordt gevraagd?"

    "Dus nee, ik neem zijn verontschuldiging echt niet serieus, na wat ik de afgelopen 8 uur heb gehoord van zijn advocaten."

    Helena De Craemer.Beeld Photo News
  4. Integraal: het slotwoord van Bart De Pauw

    Aan het einde van de tweede procesdag heeft tv-maker Bart De Pauw zelf het woord genomen. Dit is zijn integrale slotwoord:

    "Ik wil mij excuseren bij de personen die ik gekwetst heb. Aan de dames die hier rond me zitten en die ik voor het eerst in zoveel jaren terug zie, aan mijn vrouw en kinderen en familie die zijn meegesleurd in iets waarin ze geen schuld hebben."

    "Ik heb altijd geprobeerd om mooie dingen te maken over liefde, verlangen en hoe mensen een klein verschil proberen te maken in hun leven. Ik probeer mensen te doen lachen. Ik heb nooit iemand pijn willen doen. Ik heb geen dames in hun rust willen storen. Ik vind het verschrikkelijk om nu te horen dat dat bij sommigen wel is gebeurd."

    "Ik was graag in hun gezelschap, en ik wou zo graag dat ze mij graag hadden. Iets wat ik als getrouwde man niet had moeten opzoeken. Ik ben geen goede echtgenoot geweest. Ik heb er te weinig bij stil gestaan hoe moeilijk het voor sommigen is geweest. (De Pauw verbijt zijn tranen en kijkt rond in de zaal, red.) Ik heb jullie niet goed gelezen, ik heb het niet goed aangevoeld."

    "Ik vind het evenmin fijn dat sommige dames nu de waarheid geweld aandoen. Ik heb met mijn humor grenzen opgezocht. Ik dacht altijd dat iedereen daarbij mee was, maar stond er niet bij stil dat ik daarmee mensen uit hun evenwicht kon brengen."

    "Ik val voor boeiende mensen. Ik ben licht ontvlambaar. Het is niet omdat me dit bij velen is overkomen, dat het niet oprecht was. Ik heb nooit succes gehad bij de meisjes. Plots ben je beroemd en moet je geen moeite meer doen. Maar ik wou meer zijn dan het plezante tv-figuurtje. Dan stuur ik filmtitels door, boeken, liedjes. Ik wou dat de mensen die ik belangrijk vond, me graag zagen voor wie ik ben."

    "Ik ben oprecht geweest tegen jullie. Maar het spijt me voor al jullie gevoelens van ongemak en verdriet. Ik heb dat nooit gewild."

    Vervolgens stelde de voorzitter hem nog enkele vragen. Opmerkelijk is dat De Pauw daarbij aanhaalde dat tijdens zijn therapie een autismespectrumstoornis is vastgesteld. 

    "Er is gezegd dat er een autismespectrumstoornis is. Ik wil me daar niet achter wegsteken, maar daardoor lees ik berichten misschien niet goed. Als Lize Feryn me berichten stuurt en ik zever en zij zevert terug, dan heb ik niet door dat ze dat niet leuk vindt."

    Bart De Pauw en advocaat Michael Verhaeghe.Beeld BELGA
  5. Stand van zaken

    • Een aantal vermeende slachtoffers nam deze morgen als eerste het woord. “Het was alsof je langzaam gewurgd wordt door een slang, alsof de adem uit je lijf gaat”, vertelde actrice Maaike Cafmeyer. “Hij gaf me een gevoel van onmacht”, getuigde actrice Ella-June Henrard.

    • Daarna was het de beurt aan het advocatenduo achter Bart De Pauw, dat de rechtbank ervan probeert te overtuigen dat het gedrag van De Pauw weliswaar ongepast was, maar daarom nog geen misdrijf. Tijdens hun pleidooi trokken ze de verklaringen van de vrouwen in twijfel.

    • De advocaten dropten ook een bommetje: wat hen betreft zijn feiten van voor 2016 niet ontvankelijk voor dit proces. Volgens een uitspraak van het Hof van Beroep in Gent in 2017 is voor feiten van belaging van voor april 2016 wél nog een klacht nodig, en tegen De Pauw werd geen klacht ingediend.

    • De emoties liepen bij momenten hoog op, onder meer toen de advocaten in twijfel trokken dat actrice Ella-June Henrard in therapie ging omwille van wat De Pauw haar had aangedaan. Enkele vrouwen in de zaal protesteerden luidop, de voorzitter moest hen meermaals tot de orde roepen: "U zit hier niet in een theaterzaal."

    • Na afloop van de pleidooien nam Bart De Pauw zelf het woord. Hij toonde voor het eerst spijt: "Ik wil mij excuseren bij de personen die ik gekwetst heb. Ik heb nooit iemand pijn willen doen." Opvallend is ook dat hij een autismespectrumstoornis aanhaalde: "Daardoor lees ik berichten misschien niet goed."

    • De vermeende slachtoffers nemen hier geen genoegen mee. Helena De Craemer, voormalig medewerker van Koeken Troef!, sprak namens alle vrouwen: "Mijnheer de Pauw vertelde ons via de pleidooien dat we eigenlijk alles van hem als grap moeten interpreteren", zei De Craemer. "Die verontschuldiging is allicht ook een grap."

  6. Meester Mussche: 'Activisme? Ik heb daar een ander woord voor: solidariteit'

    Meester Christine Mussche, die de vermeende slachtoffers verdedigt, neemt het woord. "Iedereen is als onbetrouwbaar en leugenachtig voorgesteld", zegt ze. Dat de schade die Bart De Pauw bij de vrouwen heeft aangericht nooit is onderzocht, wimpelt ze af door te zeggen dat ze geen schadevergoeding vragen. 

    Ze gaat ook in op de opmerking van de verdediging dat deze zaak enkel het gevolg is van activisme van Hilde van Mieghem en advocate Mussche. "Geen enkele vrouw heeft het over ongewenste aanrakingen. Niemand heeft gesprekken gevoerd met het oog op het naar boven brengen van zaken die niet gebeurd zijn, of om dingen te verergeren. Men wil het geen complot noemen, maar bedenkt allerlei andere woorden zoals 'geleidelijk opgebouwde organisatie'. Ik heb daar een ander woord voor: solidariteit. Wat zou daar mis mee kunnen zijn?"

    Tot slot gaat Mussche ook in op de bewering van de verdediging dat een aantal vrouwen in hun eerste verklaring milder waren voor De Pauw dan in latere verklaringen. Ze probeert aan te tonen dat deze vrouwen het in hun eerste verklaringen al hadden over hoe De Pauw met zijn berichten hun rust verstoorde.

  7. De Pauw: 'Als mensen het me zeiden, ben ik ook gestopt'

    De voorzitter stelt De Pauw nu nog enkele vragen. Gevraagd naar de therapie die hij volgt, antwoordt hij: "Ik ben naar een psychiater geweest die me heeft geholpen om de eerste schok op te vangen en dan te achterhalen waarom ik contact zoek met mensen terwijl ik een heel goede vrouw heb."

    Wat hij daaruit geleerd heeft? "Wat ik daarnet heb proberen te formuleren." Na een pauze: "Ik zit niet nachtenlang scenario's te schrijven om dan mensen te destabiliseren op de set. Ik kan onstuimig zijn. Ik kan me in mijn hoofd nog 25 jaar voelen en ik kan me inbeelden dat dat voor een Ella-June niet leuk is. Het is heel raar dat je bekend bent en dat mensen het daardoor niet tegen je kunnen zeggen. Als mensen het me zeiden, ben ik ook gestopt."

    Op dat moment zoeken actrices Liesa Naert en Maaike Cafmeyer oogcontact met elkaar in de rechtzaal.

    De Pauw haalt een autismespectrumstoornis aan om uit te leggen waarom hij mensen niet goed gelezen heeft. "Ik wil me daar niet achter wegsteken, maar daardoor lees ik berichten misschien niet goed. Alles wat de afgelopen dagen is besproken, de humor die ik hanteer, wordt plotseling ernstig, vuil en vies."

  8. Bart De Pauw biedt voor het eerst excuses aan

    Na het pleidooi van zijn advocaten neemt Bart De Pauw het woord op zijn proces. "Ik wil mij excuseren bij de personen die ik gekwetst heb. Aan de dames die hier rond me zitten en die ik voor het eerst in zoveel jaren terug zie, aan mijn vrouw en kinderen en familie die zijn meegesleurd in iets waarin ze geen schuld hebben."

    "Ik heb altijd geprobeerd om mooie dingen te maken over liefde, verlangen en hoe mensen een klein verschil proberen te maken in hun leven", gaat de tv-maker verder. "Ik heb nooit iemand pijn willen doen. Ik heb geen dames in hun rust willen storen. Ik vind het verschrikkelijk om nu te horen dat dat bij sommigen wel is gebeurd."

    "Ik was graag in hun gezelschap, en ik wou zo graag dat ze mij graag hadden. Iets wat ik als getrouwde man niet had moeten opzoeken. Ik ben geen goede echtgenoot geweest. Ik heb er te weinig bij stil gestaan hoe moeilijk het voor sommigen is geweest." De Pauw verbijt zijn tranen en kijkt rond in de zaal. "Ik heb jullie niet goed gelezen, ik heb het niet goed aangevoeld."

    "Ik vind het evenmin fijn dat sommige dames nu de waarheid geweld aandoen. Ik heb met humor grenzen opgezocht", verdedigt De Pauw zich. "Ik dacht altijd dat iedereen daarbij mee was, maar stond er niet bij stil dat ik daarmee mensen uit hun evenwicht kon brengen."

    "Ik val voor boeiende mensen. Het is niet omdat me dit bij velen is overkomen, dat het niet oprecht was", aldus De Pauw. "Ik heb nooit succes gehad bij de meisjes. Plots ben je beroemd en moet je geen moeite meer doen. Maar ik wou meer zijn dan het plezante tv-figuurtje. Ik wou dat de mensen die ik belangrijk vond, me graag zagen voor wie ik ben."

    "Ik ben oprecht geweest tegen jullie. Maar het spijt me voor al jullie gevoelens van ongemak en verdriet. Ik heb dat nooit gewild", besluit De Pauw.

  9. Advocaten beëindigen pleidooi: 'Proces op kosten van belastingbetaler'

    De advocaten van Bart De Pauw beëindigen hun pleidooi door het activisme in dit dossier aan te tonen. Daarmee bedoelen ze dat actrice en regisseur Hilde Van Mieghem en advocate Christine Mussche de vrouwen bij elkaar hebben gebracht en hen overhaald om een verklaring af te leggen.

    "Dat activisme werd versterkt door het Instituut van Gelijkheid van Mannen en Vrouwen", zegt meester Verhaeghe. "Dat een federaal instituut zich burgerlijke partij stelde, verlaagde uiteraard de drempel. Het Instituut betaalt ook de erelonen van de advocaten van de burgerlijke partijen. Ze zijn een motor voor deze procedure, op kosten van de belastingbetaler."

  10. Advocaten over Liesa Naert: 'Bart wil aannemen dat hij haar gekwetst heeft'

    Ook wat er gebeurd is met Liesa Naert, actrice in Willy's en Marjetten, is volgens de advocaten terug te brengen tot een affaire. "Bart wil aannemen dat hij haar gekwetst heeft. Ze hebben kortstondig een seksuele relatie gehad."

    Liesa Naert is degene die samen met Cafmeyer een melding maakte bij VRT, waardoor deze zaak begon. Zij heeft het over bepaalde kusscènes die voor het genot van Bart De Pauw werden opgenomen en nooit uitgezonden, of een kusscène waarin hij plots zijn tong gebruikte, of een gewaagd kostuum dat ze moest dragen.

    De Pauws advocaat John Maes zegt dat er geen bewijzen voor zijn. Naert heeft destijds alles bijgehouden in een schriftje, maar ook dat wil Maes niet aanvaarden als bewijs. "Zijn er toen sms’en gestuurd in die heftige periode? Waarschijnlijk, maar we hebben ze niet."

    "Ja, hij heeft één keer aan haar deur gestaan, maar dat was omdat hij vreesde dat ze het aan zijn vrouw zou vertellen. Dat blijkt uit de verklaring van Ines De Vos, omdat hij het toen heeft opgebiecht. En in een afgeluisterd gesprek met (regisseur, red.) Jan Verheyen zegt hij dat ook."

    Voor alle feiten vragen de advocaten daarom de vrijspraak.

    Liesa Naert (links).Beeld Photo News
  11. 'Verhaal van Ongenae hangt met haken en ogen aan elkaar'

    Het verhaal van journaliste en actrice Catherine Ongenae hangt volgens de advocaten van De Pauw "met haken en ogen aan elkaar".

    "Ze belde zelf de onderzoeksrechter om een verklaring af te leggen en werd verhoord als getuige. Maar wanneer er dan een groep moet worden gemaakt is ze plots wel een burgerlijke partij. Dat was wellicht omwille van wat de tegenpartij 'de kracht van het getal' noemt, maar wat ik de dwang van het getal noem."

  12. Advocaat De Pauw: 'Hij heeft Maaike nooit gestalkt, het was een affaire'

    Het telefoontje waarnaar Bart De Pauw verwijst, is voor de burgerlijke partijen een element om te zeggen dat de belaging in 2017 opnieuw begon. De Pauws advocaat gaat daar verder op in.

    “Ze beweren dat hij haar zou hebben bedreigd met een klacht voor laster en eerroof. Dat is onzin. Hij wist niet eens dat ze over hem een melding had gedaan. Hij heeft Maaike nooit gestalkt, het was een affaire, waarin ze boeken en liedjes hebben uitgewisseld. Daar kan je je moeilijk vragen bij stellen.”

    Hij vindt het bedenkelijk dat Cafmeyer pas een maand later is verhoord, in aanwezigheid van haar echtgenoot.

    Maaike Cafmeyer.Beeld BELGA
  13. Bart De Pauw over Maaike Cafmeyer: "Pijnlijk om te horen dat het voor haar geen vriendschap was"

    Bart De Pauw krijgt het woord om het over actrice Maaike Cafmeyer te hebben. Hij vertelt dat de twee een onmiddellijke klik hadden toen ze elkaar leerden kennen tijdens groepsaudities voor Het geslacht De Pauw in 2003. 

    "Maaike is een fantastische actrice, zeer grappig, dus we wisten al snel dat zij de vrouw zou worden in Het geslacht De Pauw. We hebben intensief samengewerkt. De scenes waren zeer fijn en ook als mens klikte het tussen ons." Volgens De Pauw ging wederzijdse appreciatie over in genegenheid. "Aan het einde van de eerste reeks is er een soort verliefdheid gekomen."

    Hun beide echtgenoten werden hiervan op de hoogte gebracht, aldus nog De Pauw, en het eindigde met een "fijne vriendschap". "Ik vind het pijnlijk om nu te moeten horen dat het voor haar geen vriendschap was."

    "Ik begrijp niet dat ze plots zegt dat het allemaal eenrichtingsverkeer was", gaat De Pauw verder. "Ik vind het verschrikkelijk om te horen. Je moet niet met me samenwerken, als je dat niet wilt. Ik was er ondersteboven van, toen ik hoorde dat zij een van de dames was."

    De Pauw sluit zijn betoog af met het moment waarop hij haar in november 2017 belt, om te polsen wat ze weet over mogelijke #MeToo-aantijgingen tegen hem. “Ze zei: 'Bart, wat heb je nu gedaan?' Ik heb zelfs nog tegen haar gezegd dat ik in een dronken bui een sms naar Ella-June Henrard heb gestuurd.”

    Bart De Pauw.Beeld Roxi Pop
  14. Advocaten: 'Einde samenwerking met Perquy bleek vechtscheiding'

    De getuigenis van Helen Perquy, ex-vennoot van productiehuis Koeken Troef!, is volgens de verdediging een zaak die losstaat van de overige vrouwen. Ook zij zegt het slachtoffer van belaging door Bart De Pauw te zijn, maar volgens zijn advocaten is dat niet zo. Volgens hen kwam de samenwerking tussen Perquy en De Pauw ten einde en verliep dat zeer moeizaam. "Dat is een vechtscheiding gebleken."

  15. Advocaten De Pauw: 'Hoe kan ze 'psychisch kapot' zijn, als ze hem een gelukkige verjaardag wenst met 'vele, vele kusjes'?'

    Na een korte pauze gaat de verdediging verder met het in twijfel trekken van de getuigenissen. Ellen Lloyd, kleedster bij de quiz Twee tot de zesde macht, heeft net als andere vrouwen meerdere verklaringen afgelegd. Bij de eerste verklaring voelde ze zich nog "ongemakkelijk", maanden later diende ze toch een klacht in, volgens de verdediging op vraag van advocate Christine Mussche en na een telefoontje van Maaike Cafmeyer.

    In verklaringen van Dymphne Poppe, medewerkster bij Koeken Troef!, en haar partner vindt de verdediging de ene contradictie na de andere. Meester Verhaeghe gaat uitgebreid in op haar ontslag in 2015 bij het productiehuis van Bart De Pauw. Een vertrek in goede verstandhouding, aldus de advocaat, hoewel Poppe dat anders voorstelt.

    De advocaat hekelt dat Poppe in maart 2019 beweerde nog altijd psychologische gevolgen te dragen door de manipulatie en overlast. Er is geen enkel bericht of bewijs in het dossier dat dit zou ondersteunen, klinkt het. "Hoe kan ze 'psychisch kapot' zijn, als ze hem op zijn verjaardag in 2017 een gelukkige verjaardag wenst met 'vele, vele, vele kusjes en warme groeten'? Ook voor wat mevrouw Poppe betreft vragen we de vrijspraak."

    Dymphne Poppe.Beeld Photo News
  16. Advocaten De Pauw: 'Ook Lize Feryn werd beïnvloed'

    Ook de getuigenis van actrice Lize Feryn is volgens de verdediging gaandeweg helemaal gekanteld. Volgens hen kwam dat door met andere vrouwen te spreken, wat zij "collaborative storytelling" noemen.

    Feryn kreeg berichtjes van De Pauw nadat haar naam voorkwam in een quiz van hem. "Ik denk dat het leuk is om de nacht met je door te brengen", stuurde hij haar, hoewel de twee elkaar niet kenden.

    "In haar eerste gesprek met de onderzoeksrechter zegt ze dat ze zich bij die berichtjes vooral ongemakkelijk voelde", zegt John Maes, advocaat van De Pauw. "Ze zegt: 'De inhoud en de frequentie zijn van die aard dat ik me zelf niet als een slachtoffer zie van belaging'."

    "Ze wil ook dat Bart De Pauw weet dat ze zelf niet het initiatief heeft genomen om naar justitie te stappen. Ik begrijp niet dat daar dan later een burgerlijke partijstelling op volgt."

    Lize Feryn.Beeld Photo News
  17. Emoties lopen hoog op: 'U zit hier niet in een theaterzaal'

    De emoties in de rechtszaal lopen hoog op wanneer De Pauws advocaten in twijfel trekken dat actrice Ella-June Henrard in 2020 in therapie ging omwille van wat De Pauw haar drie jaar eerder had aangedaan. Meer nog, de advocaten zeggen dat het attest van de therapeut een vervalsing is.

    Enkele vrouwen in de zaal protesteren luidop. De voorzitter van de rechtbank roept hen tot de orde: "U zit hier niet in een theaterzaal waar u kan klappen of boe roepen. U krijgt straks nog de tijd om te reageren in de replieken."

    De advocaat gaat verder: "Ja, er waren misplaatste berichten naar Ella-June Henrard, maar is er een misdrijf gepleegd? Ik verzet me tegen de generalisatie van dat bericht 'Ik wil je neuken', alsof dat archetypisch is voor de berichten van De Pauw."

    Ella-June Henrard (rechts).Beeld Photo News
  18. Advocaten Bart De Pauw: 'Verschil tussen verhoren alleen te verklaren door beïnvloeding'

    De verdediging van Bart De Pauw gaat verder met het in twijfel trekken van de burgerlijke partijen. Na de analyse van berichten van Helena De Craemer, is het de beurt aan Jenka Van de Voorde, een stagiaire bij Koeken Troef, die na haar stage ook in dienst werd genomen.

    In haar eerste verhoor blies Van de Voorde de loftrompet over Bart De Pauw en zijn productiehuis. Ze zei ook dat ze hem een steunberichtje stuurde na de video waarin De Pauw voor het eerst over de beschuldigingen sprak.

    "Ik kan u zeggen dat het contact met Bart De Pauw aangenaam was", zei ze in dat verhoor. "Hij zorgt voor een aangename, vriendelijke werksfeer. Wanneer u mij vraagt of deze berichten ook complimenten inhielden, kan ik zeggen dat dat zo was, maar ik heb de berichten nooit als stalking of laster ervaren. Werken voor Koeken Troef! was als werken in één grote familie."

    Een jaar en drie maanden na dat eerste verhoor legde ze echter een heel andere verklaring af, waarin ze vertelde over het opdringerige gedrag van De Pauw, onder andere in een jacuzzi in Zweden. De reden voor het verschil tussen die twee verhoren? "Hoe langer alles duurde, hoe meer ik besefte dat het niet oké was dat ik gelogen had in mijn eerste verklaring", zei ze.

    Complete weerlegging

    Volgens de verdediging is er een andere reden: Van de Voorde heeft intussen gesproken met advocate Christine Mussche en met die andere Koeken Troef!-stagiaire Helena De Craemer. "Het is alleen maar te verklaren door beïnvloeding." Op deze manier wil de verdediging haar hypothese van "collaborative storytelling" staven, die ze eerder op de dag uit de doeken deed. Daarbij worden verklaringen van getuigen of betrokkenen die met elkaar over het dossier gesproken hebben onbewust op elkaar afgestemd.

    Van de 311 sms'en en telefoontjes tussen De Pauw en Jenka Van de Voorde die de speurders onderzochten, zijn er 152 die van bij De Pauw vertrokken en 159 van Van de Voorde naar De Pauw. "Haar eerste verhoor is een complete weerlegging van wat gisteren is gepleit", zegt de advocaat van De Pauw. "Er was sprake van macht, maar die jongedame zegt zelf dat De Pauw daar niet mee bezig was. Stalking? Er was bij deze dame helemaal niks aan de hand."

    Bart De Pauw, zijn vrouw Ines De Vos en advocaat Michael Verhaeghe.Beeld BELGA
  19. Advocaten De Pauw: 'Geen sporen van machtsmisbruik'

    De advocaten van Bart De Pauw starten het tweede deel van hun betoog met een inhoudsanalyse van de berichten die De Pauw verstuurde naar de vrouwen. Ze beginnen met de berichten naar Helena De Craemer, een stagiaire van productiehuis Koeken Troef.

    In 2017 zijn er op een periode van 1 jaar tussen De Pauw en Craemer 3.302 contacten via gsm. 1.721 contactnames van De Pauw naar De Craemer en 1.581 van De Craemer naar De Pauw.

    "Daar zat geen enkel pornografisch bericht tussen", zegt de advocaat van De Pauw. "Er was een scherts. Er waren berichten met een melige ondertoon. Er waren rare berichten. Maar er waren geen sporen van machtsmisbruik."

    Wat advocaat Michael Verhaeghe "rare berichten" noemt, zijn flirterige berichten waarin De Pauw zijn liefde betuigt aan De Craemer.

    "Op geen enkel moment geeft ze aan dat ze geen berichten meer wil krijgen. Hoogstens geeft ze aan dat ze niet gediend is met die rare berichten. Dat is een zeer volwassen reactie."

    Bovendien neemt De Craemer tussen april 2017 en eind juni 2017 enkele keren, veertien keer in totaal, zelf het initiatief om als eerste een bericht te sturen naar De Pauw. Volgens de verdediging is er in dit geval daarom geen sprake van stalking of ernstige verstoring van de rust.

  20. ‘Tumult in de rechtszaal nadat verdediging van De Pauw de vrouwen in twijfel trekt’

    Op de tweede zittingsdag van het proces tegen Bart De Pauw krijgt zijn verdediging het woord. De televisiemaker moet zich verantwoorden voor belaging en elektronische overlast. Onze journalist Eline Bergmans geeft duiding vanuit de rechtbank.

    Beeld Photo News
  21. Proces hervat

    Het proces gaat na anderhalf uur lunchpauze opnieuw van start. Meester Verhaeghe begint met het onderdeel waarin de verschillende tenlasteleggingen besproken zullen worden.

  22. Advocaat Mussche: 'Houding is onbegrijpelijk'

    Christine Mussche begrijpt de houding van De Pauw en diens advocaten niet. De enige verklaring ligt volgens haar bij de vordering van De Pauw tegen de VRT. "Een veroordeling hier, of zelfs een schulderkenning, zou die zaak zwaar kunnen hypothekeren. Voor de rest was de houding volstrekt onbegrijpelijk."

  23. Proces gepauzeerd

    De zitting wordt nu geschorst voor een lunchpauze van anderhalf uur. Om 14 uur gaat de zitting verder.

  24. Advocaat De Pauw dropt bommetje: zijn alle feiten wel ontvankelijk?

    Het gerecht is in 2017 een onderzoek naar belaging gestart tegen Bart De Pauw. Dat kon zonder één klacht, omdat belaging sinds 2016 geen klachtmisdrijf meer is. Net dat haalt meester Maes, advocaat van Bart De Pauw, nu aan om te pleiten dat de rechtbank zich over de meeste feiten in deze zaak niet eens zou mogen buigen.

    “De nieuwe wet is van kracht sinds april 2016, maar wat doe je met feiten die voordien plaatsvonden?”

    Maes toont een uitspraak van het Hof van Beroep in Gent in 2017, die stelt dat voor feiten van belaging van voor april 2016 wél nog klacht nodig is.

    Dat zou betekenen dat de feiten van zes van de negen vrouwen niet ontvankelijk zijn. En voor drie van de negen vrouwen alleen de feiten na 2016. De rechtbank moet zich dan niet meer moet buigen over alle feiten op de set van Loft, of tijdens de opnames van Het Geslacht De Pauw of Willy’s en Marjetten.

    “Ik vind daarom dat we niet meer moeten pleiten over de feiten voordien”, zegt Maes.

    ‘Als men geen kwade bedoeling heeft, is het misdrijf niet voltrokken’

    De eerste tenlastelegging tegen De Pauw is belaging, maar daarnaast wordt hem ook nog elektronische overlast ten laste gelegd. In tegenstelling tot belaging, vereist elektronische overlast een kwaad opzet. En ook daar ligt een probleem, volgens advocaat Maes.

    “Als men geen kwade bedoeling heeft, is het misdrijf niet voltrokken. Onze beste vriend in deze is de tegenpartij. Want als Bart De Pauw stelt dat hij nooit de vrouwen pijn heeft willen doen, dan weerleggen ze dat expliciet niet.”

    Opnames van Willy's en Marjetten. Advocaat John Maes vraagt zich af of deze feiten wel ontvankelijk zijn.Beeld Woestijvis
  25. Een van de nieuwe slachtoffers schreef fictieboek met elementen zaak De Pauw

    Onlangs hebben er zich drie nieuwe slachtoffers aangemeld in dit dossier, zo raakte pas  bekend. Ook die getuigenissen stellen de advocaten van De Pauw nu in vraag.

    Deze nieuwe slachtoffers stellen zich geen burgerlijke partij. Op de eerste procesdag zeiden de advocaten van de burgerlijke partijen dat ze hoopten dat de verdediging hun anonimiteit zou garanderen. De advocaten van Bart De Pauw zien dat anders.

    “Een van de nieuwe slachtoffers is Sylvia Van Driessche”, zegt meester Verhaeghe. Van Driessche, oud-hoofdredactrice van Joepie, bracht dit jaar een fictieboek uit dat elementen bevat die gebaseerd zijn op de zaak-De Pauw. Op de achterflap staat een quote van Maaike Cafmeyer, die het boek aanraadt.

    Sylvia Van Driessche beweert dat ze op een avond eind 2004 met haar partner Jelle De Beule op café zat met De Pauw, toen die laatste haar een expliciet bericht heeft gestuurd. Ze zou De Pauw dan meteen aan tafel lik-op-stuk hebben gegeven en gezegd hebben dat dit niet hoorde.

    De verdediging trekt dit ernstig in twijfel. “Jelle De Beule is verhoord door de onderzoeksrechter en zegt: ‘Ik heb nooit iets abnormaal gemerkt aan zijn gedrag. Zelfs als ik daar nu op terugkijk.’ Dus Sylvia Van Driessche zou zich nog iets herinneren van 15 jaar geleden, maar De Beule dan niet? Ik geloof dit niet.”

  26. ‘De verklaringen zijn een mengeling van leugens, onwaarheden en waarheden’

    De Pauws advocaat John Maes twijfelt aan de geloofwaardigheid van de vrouwen. Hij heeft het over ‘post hoc misinformatie’. “Wanneer we zien dat mensen verschillende verklaringen afleggen, soms meer dan een jaar later iets anders zeggen, of worden tegengesproken, dan vragen we ons af: hoe kan dat? Is dat dan ter kwader trouw, is dat dan bewust gelogen? Het antwoord: neen.”

    Wat is er dan wel aan de hand volgens Maes? Hij haalt er het verslag bij van gerechtspsycholoog André De Zutter, die zich daarover boog op vraag van de verdediging. De Zutter concludeerde dat de verklaringen van de vrouwen onbruikbaar zijn. (Letterlijk had hij het in zijn conclusie over “de invaliditeit van de verklaringen”, BST)

    Collaborative storytelling

    “De verklaringen zijn een mengeling van leugens, onwaarheden en waarheden, maar welke rode draad stelde hij (De Zutter, BST) vast: het gaat hier om collaborative storytelling”, zegt Maes, met De Zutter aan zijn zijde. “Verklaringen gaan meer en meer op elkaar lijken wanneer mensen hierover met elkaar spreken. Zeker wanneer meerdere personen zich richten op één persoon. Men krijgt wederzijdse versterking van ideeën.”

    Dat het erop lijkt dat deze vrouwen op een periode van tien jaar allemaal hetzelfde hebben meegemaakt met De Pauw, komt volgens Maes niet door hun effectieve ervaringen met de tv-maker, maar doordat hun herinneringen worden aangepast door met elkaar te praten.

    “Het gevolg is dat oorspronkelijke herinneringen worden overschreven met een voor Bart De Pauw belastend verhaal. We weten dat mevrouw Hilde Van Mieghem daarvoor een belangrijke motor was en deelnam aan die gesprekken. Van Mieghem, die in het verleden het slachtoffer is geweest van bepaalde zedenfeiten. Op het ogenblik dat de Pauw zijn filmpje plaatst, wordt hij in haar ogen een seksueel roofdier.”

    Maaike Cafmeyer, Lize Feryn en Ella-June Henrard. Drie vrouwen die zich burgerlijke partij stelden. Beeld rv
  27. Advocaat De Pauw: ‘Bart zou niets liever doen dan praten, maar dan niet over een misdrijf’

    De Pauws andere advocaat John Maes krijgt vervolgens het woord. Het eerste element van zijn verdediging is het in vraag stellen van het ‘schuldinzicht’. Het Openbaar Ministerie had gisteren aangevoerd dat er geen sprake was van schuldinzicht bij Bart De Pauw.

    “Maar waarover dan schuldinzicht?”, vraagt Meester Maes. “Bart zou niets liever doen dan praten, maar dan niet over een misdrijf. Wel over gedrag dat misschien, waarschijnlijk, zeer zeker, op sommige ogenblikken onaangepast was. U gaat ons niet horen pleiten dat we lichtzinnig zijn over alle berichten die gestuurd zijn. Verdiende hij ‘een pets’? Ik vind van wel.”

    Maes probeert aan te tonen dat De Pauw wel schuldinzicht heeft over wat hij heeft gedaan, maar betwist dat het om strafbare feiten ging.

    “Natuurlijk erkent hij fouten”, zegt Maes. “Maar we spreken niet over het erkennen van een fout of het erkennen dat je op bepaalde momenten misschien verwarrende, onaanvaardbare berichten hebt gestuurd. We hebben het over het erkennen dat die nu plots ook een misdrijf zijn. Is het stalking? Is het elektronische overlast? Daar gaat het over en het gaat niet over ‘is het verkeerd’. Dat laatste is een ander debat.”

    Advocaat John Maes.Beeld BELGA
  28. Advocaat Bart De Pauw: ‘Er is gepoogd een gevoel van walging te creëren rond de persoon van Bart De Pauw’

    Advocaat Michaël Verhaeghe zet verder uiteen waarom dit dossier volgens hem “op hol geslagen” is. “Er is een activisme in dit dossier dat niemand een dienst bewijst. Ik heb het niet over een complot, maar over een geleidelijk opbouwende organisatie. En dat liep in zes versnellingen.”

    Volgens Verhaeghe gebeurde een eerste versnelling toen de eerste meldingen bij de VRT binnenkwamen. “Er gebeurde een ware mobilisatie. Hilde van Mieghem (actrice en regisseur, BST) heeft al zeven meisjes. Meneer Lembrechts (toenmalig CEO van VRT) zet er nog een turbo op. Hij gaat uitlatingen doen waarin gesproken wordt over honderden pornografische berichten en stalking.”

    Daarna volgden volgens Verhaeghe nog vijf versnellingen, waarbij vrouwen volgens hem werden “geronseld” en het Instituut van Gelijkheid van Mannen en Vrouwen zich achter hen schaarde en zo een “gezagsargument” gaf, er een “perscampagne” werd opgezet en uiteindelijk, vlak voor het proces startte, bekend raakte dat er nog drie extra slachtoffers opdoken. Verhaeghe heeft het dan over “slachtoffers tussen haakjes”.

    Al die versnellingen waren er volgens Verhaeghe omdat de zaak-De Pauw is intussen uitgegroeid tot een symbooldossier dat men niet mag verliezen. "Er is gepoogd een gevoel van walging te creëren rond de persoon van Bart De Pauw", klonk het. "Er was een point of no return dat intussen een ‘world of no return’ was geworden.” 


    Bart De Pauw met zijn advocaten Michael Verhaeghe en John Maes.Beeld Photo News
  29. Advocaat De Pauw: ‘Een op hol geslagen dossier’

    Intussen heeft de verdediging van Bart De Pauw het woord. Zijn advocaat Michael Verhaeghe noemt het “een op hol geslagen dossier”.

    “De pers was op zoek naar een Vlaamse Harvey Weinstein”, zegt meester Verhaeghe. “Men was ervan overtuigd dat er minstens een zou zijn in Vlaanderen, en uiteindelijk is Bart De Pauw de enige die in een dergelijk onderzoek belandt.”

    “Men zag dan een telegeleide aanranding in het geval van Liesa Naert, omdat hij bepaalde kusscenes opnieuw wou laten spelen, zogezegd alleen voor zijn eigen genot. Als dat zo was, was er een Vlaamse Harvey Weinstein. Dat is onderzocht, maar dat bleek niet het geval.”

    “De belangrijkste werkhypothese is niet gerealiseerd, het onderzoek heeft dus niet opgeleverd wat men dacht. En wat blijft erover: belaging.”

    ‘Wisselende verklaringen van Cafmeyer’

    De Pauws advocaat Michael Verhaeghe trekt de motivatie van Maaike Cafmeyer in twijfel en zo de hele start van deze zaak. Cafmeyer is een van de vrouwen die de zaak aanhangig maakte bij de VRT.

    “We zien in dit dossier verschillende en wisselende verklaringen van de zijde van Maaike Cafmeyer waarom ze eind oktober 2017 aangifte deed. Eerst is het omdat Bart haar aan de telefoon zou hebben bedreigd om niet te spreken. Maar elders is het omdat ze Ella-June (Henrard, BST) op de set van It’s Showtime heeft zien huilen, een psychische shock die haar haar eigen episode met Bart opnieuw heeft doen beleven. En ten derde is er het verhaal dat ze een conversatie op de set van It’s Showtime zou hebben afgeluisterd. Daar is allemaal niets van aan.”

    “Zou het te maken kunnen hebben met een sketchreeks van Cafmeyer die niet door de VRT is aanvaard en dat Bart voorrang kreeg voor programma’s van humoristische aard? In elk geval is op basis van die aangiftes ontslag gevolgd.”

    Beeld Photo News
  30. Cafmeyer: ‘Alsof je langzaam gewurgd wordt door een slang. Het is alsof de adem uit je lijf gaat’

    Als laatste neemt Maaike Cafmeyer het woord, de actrice die bekend is geraakt via Het geslacht De Pauw, in de rol van Bart De Pauws tv-vrouw.

    “De feiten zijn voor mij lang geleden, en toch is het alsof het gisteren was. Ik was niet volwassen genoeg om correct antwoord te bieden. Maar wat je ook zegt – zeg je neen, zeg je ja, zeg je misschien – het is nooit juist. Dat is een positie alsof je langzaam gewurgd wordt door een slang. Het is alsof de adem uit je lijf gaat.”

    Cafmeyers stem trilt en ze kijkt richting De Pauw, die in de beklaagdenbank zit.

    “Natuurlijk heb ik Bart graag gezien. En nog steeds. Maar ik wil hem vragen: hoe is het toch mogelijk? Jij hebt je gedrag gesteld en gedacht dat ik nooit de moed zou hebben om er iets van te zeggen. En ik vind ze ook bijna niet. Ik begrijp niet waarom je al die jonge vrouwen in die positie hebt gebracht. Het is het topje van de ijsberg en daarom heb ik het nooit durven zeggen.”

    Beeld Photo News
  31. Slachtoffers De Pauw nemen het woord: ‘Ik was radeloos, zeer jong en helemaal alleen’

    De verdediging van Bart De Pauw had graag meteen het woord gekregen vandaag, maar eerst krijgen de vrouwen nog de kans om hun zeg te doen.

    Ella-June Henrard vertelt over hoe ze tijdens de opnames van It’s Showtime werd lastiggevallen door De Pauw en hoe het haar werk ondermijnde.

    Beeld Joel Hoylaerts / Photonews

    “Als ik heel de nacht berichten krijg van Bart De Pauw, onder andere hoe smoking hot en geil ik ben in een bepaald jurkje, dan gaat dat over een kostuum van een personage in It’s Showtime. Als ik dan 's ochtends arriveer op de filmset, en ik zie dat onnozel jurkje klaarhangen, en ik moet daarin letterlijk voor meneer De Pauw gaan spelen… Dat is vernederend en dat geeft me een gevoel van onmacht. Het zorgt ervoor dat ik mijn job niet kan uitoefenen waarvoor ik ben gecast. En daarnaast doet het me ook twijfelen aan mezelf: ‘Daag ik het nu uit? Ik heb dat kleedje aan.’ Maar het is het kostuum dat door de regisseur werd gekozen.”

    Daarna staat Helena De Craemer recht, die stage liep bij De Pauw productiehuis Koeken Troef!, en ze vertelt hoe emotioneel belastend het was. “Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd om er schadeloos uit te geraken”, zegt De Craemer. “Ik was radeloos, zeer jong en helemaal alleen. Bart De Pauw heeft me belast met zijn melancholie en met iets waarvan ik me tot vandaag afvraag: waarom ik? Ik snap niet waarom je als baas een jonge stagiair overstelpt met een liefdesverklaring. Hij heeft me geraakt in het diepst van mijn persoon en is erin geslaagd om de schuld bij mij te leggen.”

    De slachtoffers komen aan bij de rechtbank

  32. De Pauw strijdvaardig: 'Ons eindelijk verdedigen'

    Ook Bart De Pauw en zijn advocaten zijn intussen aangekomen. De tv-maker toont zich strijdvaardig. “Ik kan u zeggen dat het een fameuze rollercoaster is. We hebben nu een hele dag om eindelijk onze verdediging te doen en we zijn goed voorbereid. We gaan de puntjes op de i zetten.”

    "Ik denk dat jullie wel zullen verschieten van sommige dingen", voorspelt hij. Over een eventuele schuldbekentenis zegt hij: "Ik wil niks spoilen, jullie zullen het straks wel horen." 

    Vandaag, op de tweede procesdag, is De Pauws vrouw wel aanwezig. Woensdag, toen de verhalen van de vrouwen aan bod kwamen, was zij er nog niet bij. "Ik wou mijn man steunen", zegt ze aan VTM Nieuws. "Het was gisteren een heftige dag, maar dat was te verwachten. We gaan vandaag in de rechtbank horen wat de andere kant van het verhaal is."


  33. Advocate: slachtoffers zullen het woord nemen

    Christine Mussche, de avocate van de slachtoffers, is net aangekomen bij de rechtbank van Mechelen. Volgens haar gaan enkele vrouwen vandaag nog kort het woord nemen. “Ze gaan zeggen wat het voor hen betekend heeft, zowel op het moment van de stalking als nog lang daarna.”

    Ze hoopt dat Bart De Pauw alsnog schuld bekent, maar denkt dat zijn rechtszaak tegen VRT dat belemmert. “Hij eist 12 miljoen van de VRT en een schulderkenning kan dat zwaar hypothekeren.”

    Wat later komen ook enkele vermeende slachtoffers aan, maar zij willen niet reageren voor de camera.

  34. Wat mogen we vandaag verwachten?

    Nadat gisteren de advocaten van de burgerlijke partijen uitgebreid mochten pleiten, kunnen de vrouwen vandaag vanaf 9.30 uur nog even het woord nemen. Daarna is het aan de advocaten van Bart De Pauw. Zij gaan resoluut voor de vrijspraak en menen dat er geen sprake is van een misdrijf. Tenslotte is het aan de tv-maker zelf. Het is afwachten of De Pauw, die volgens het openbaar ministerie tot nu toe "geen enkel schuldinzicht toonde", dat vandaag wél zal doen. Na alle pleidooien wordt het dossier door de drie rechters in beraad genomen. De uitspraak is wellicht voor het einde van dit jaar.

    Herlees dit verslag van de eerste procesdag: Hetzelfde koosnaampje ‘muis’, dezelfde liedjes en gedichten: volgens de slachtoffers is Bart De Pauw een seriestalker

  35. Vier meldingen over De Pauw bij VRT

    Volgens de advocaten van de burgerlijke partijen waren er geen drie, maar vier meldingen bij de VRT over het grensoverschrijdend gedrag van Bart De Pauw. Tot nu was er altijd sprake van drie meldingen bij de preventieadviseur van de openbare omroep. De actrices Maaike Cafmeyer en Liese Naert, maar ook Dymphne Poppe, die tussen 2012 en 2015 als programmamaker werkte voor het productiehuis Koeken Troef, brachten de vertrouwenspersoon op de hoogte van het gedrag van De Pauw. Tijdens het pleidooi van de advocaten bleek dat ook een vierde vrouw, die ooit deelnam aan het tv-programma De mol, die stap had gezet.

  36. Bart De Pauw riskeert één jaar voorwaardelijke celstraf

    "De Pauw moet verder werken aan zichzelf", zegt de procureur in zijn vraag voor de juiste strafmaat. "Dat kan in de vorm van een cursus om inzicht te krijgen in de kant van het slachtoffer, en verdere psychologische begeleiding."

    Het OM vindt dat De Pauw op het ontoelaatbare van zijn gedrag moet worden gewezen en daaraan moet werken. "Dit dossier vraagt om erkenning, zowel hij als zijn gezin zijn al zwaar gestraft. Opschorting van straf zou kunnen, maar het probleem is dat voor zo'n gunst wel schuldinzicht vereist is."

    Om die reden vraagt het Openbaar Ministerie een jaar met uitstel. Op die manier moet De Pauw niet naar de cel, maar krijgt hij toch een straf.

    Het Openbaar Ministerie benadrukt dat De Pauw "geen monster" is. "Hij komt eerder over als een zielige man."Beeld BELGA

    Het Openbaar Ministerie heeft er weinig begrip voor dat de verdediging van De Pauw elk feit tegenspreekt. "Voor al die dames is er geen enkele waarbij wordt aangegeven dat Bart De Pauw schuldig zou zijn. Het schuldinzicht komt niet naar voren. Mijn ambt heeft weinig begrip voor die totale ontkenning."

    Het Openbaar Ministerie benadrukt dat De Pauw "geen monster" is. "Hij komt eerder over als een zielige man, die hunkert naar de aandacht van jongere vrouwen en het daar moeilijker mee krijgt naarmate hij ouder wordt. Sommige van zijn typetjes blijken toch waarheid te bevatten. Dat maakt hem menselijk, maar niet minder strafbaar."

  37. Procureur: 'Bart De Pauw is geen Harvey Weinstein'

    De procureur noemt Bart De Pauw expliciet "geen Harvey Weinstein", verwijzend naar de Amerikaanse filmproducent die veroordeeld is voor seksueel misbruik. "De berichten kaderen wel in een seksuele sfeer, maar het gaat niet om zedenfeiten", zegt de procureur. "De Pauw wordt dan ook niet vervolgd voor seksuele misdrijven."

    Het Openbaar Ministerie (OM) vindt het echter wel "evident" dat het gaat om belaging en dat De Pauw zich bewust had moeten zijn van de gezagsrelatie en dat hij grenzen overschreed. Het OM verwijst daarvoor onder andere naar een kranteninterview met Tom Lenaerts en een afgeluisterd gesprek tussen tv-kok Jeroen Meus en Bart De Pauw.

    Beide BV's en vrienden van de Pauw gaven in die gesprekken duidelijk aan waar de grenzen liggen. Het OM vindt dat evident en is overtuigd van de geloofwaardigheid van de vrouwen in dit dossier.

    De procureur vindt het ook terecht dat de vrouwen zich opnieuw belaagd voelden toen Bart De Pauw hen opnieuw contacteerde op het moment dat de zaak dreigde aan het licht te komen, in november 2017. "Daar hebben we bitter weinig begrip voor", zegt de procureur. "Als je weet dat men je verdacht van het onheus contacteren van vrouwen, dan ga je toch niet opnieuw contact met hen opnemen?"

  38. Advocaten burgerlijke partijen: grensoverschrijdend gedrag De Pauw duurde langer dan 10 jaar

    De advocaten van de burgerlijke partijen wensen tot slot in de verf te zetten dat uit het onderzoek blijkt dat het gedrag van De Pauw langer dan tien jaar heeft geduurd, tot kort voor de zaak bij de VRT aan het licht kwam. Ze trekken op die manier een lijn van bij Maaike Cafmeyer in Het Geslacht De Pauw, tot jonge medewerkers bij zijn productiehuis Koeken Troef! in 2017.

    Het was de onderzoeksrechter die bij een medewerker uitkwam door het gsm-gebruik van De Pauw te analyseren. Zo zag het gerecht dat er in het voorjaar van 2017 opvallend veel verkeer was, vooral 's nachts, naar het nummer van deze pas afgestudeerde medewerker van 23 jaar oud.

    Op een bepaald moment zou De Pauw deze jonge vrouw gevraagd hebben "of zij ook een seksuele spanning voelde". Tijdens een prospectie in Zweden zou hij haar in een jacuzzi hebben proberen te zoenen. De vrouw heeft een psycholoog moeten raadplegen, zegt de advocaat van de burgerlijke partijen.

    Een andere jonge vrouw liep op hetzelfde moment in 2017 stage bij het productiehuis en kreeg eveneens grensoverschrijdende berichten van Bart De Pauw, waarin hij haar "muis" noemt en met haar probeert te flirten, hoewel de twee in een duidelijke gezagsrelatie zitten. Zoals verschillende andere vrouwen wordt zij in november 2017 opnieuw gecontacteerd door De Pauw, rond het moment waarop het exit-gesprek bij VRT plaatsvindt.

  39. Ella-June Henrard kreeg na meerdere ongepaste berichten van De Pauw te horen dat hij 'geen Harvey Weinstein' is

    Ella-June Henrard was 23 jaar en studeerde aan de toneelacademie in Nederland als ze in 2016 een rol te pakken kreeg in de nieuwe reeks It’s Showtime. De Pauw, dan 48 jaar, was scenarist, co-regisseur, producent en had zelf ook een rol in de serie.

    Op 11 juli 2016 startten de draaidagen en kreeg Henrard berichten van Bart De Pauw. Het waren complimenten en de actrice was geflatteerd.

    Vanaf de tweede week namen de berichten in hoeveelheid toe en de toon veranderde, aldus de advocaten van de burgerlijke partijen. Het ging om gedichten, liedjes en complimenten. Ze kreeg te horen dat ze lekker rook achter haar oor. De actrice liet voelen dat ze daar niet mee gediend was, maar ze vond het omwille van de werkrelatie erg moeilijk. In de geborgenheid van een vriendin stortte ze haar hart uit. Die vriendin is nu ook mee om haar te ondersteunen.

    Helena De Craemer (l), Ella-June Henrard en Lize Feryn (r) komen aan bij het proces.Beeld Photo News

    Uiteindelijk heeft ze hem gezegd dat hij er écht mee moest ophouden, waarna de belaging aanvankelijk stopte. Maar als de reeks wordt voorgesteld aan de pers op 23 mei 2017, stuurde hij haar opnieuw berichten.

    Totaal uit het niets kreeg Ella-June Henrard het bericht: “Ik vind je zo lekker. Ik zit weer in zo’n zone dat ik niet mag zeggen wat ik denk of voel, want dat is ongepast. Ik vind je zo smoking hot. Ik zou je willen neuken."

    Ze antwoordde hem dat hij zulke berichten niet mag sturen. Hij stemde daar na meerdere berichten mee in, maar sloot dat af met opnieuw te sturen: “Je bent smoking hot”.

    In het najaar van 2017 stelde Henrard in een krant het grensoverschrijdend gedrag in de sector aan de kaak. Ze noemde De Pauw daarin niet bij naam, maar verwees wel naar de situatie. Daarna belde De Pauw haar nog eens met anoniem nummer, om te zeggen dat hij "geen Harvey Weinstein" is.

    Ella-June Henrard zou nood hebben aan psychologische begeleiding, maar volgens de verdediging heeft dat een andere oorzaak. Haar advocaten willen aantonen aan de rechtbank dat ze wel degelijk beroep heeft gedaan op een therapeute omwille van de belaging door De Pauw.

  40. 'Beginnen we een affaire?'

    Actrice Lize Feryn is 21 jaar oud in 2014 als ze berichten krijgt van Bart De Pauw, op dat moment ruim een kwarteeuw ouder. De Pauw presenteert de quiz Twee tot de zesde macht, en daarin zit een vraag over Feryn, op dat moment bekend van de serie In Vlaamse Velden.

    De dag erna stuurt hij haar via Facebook dat ze zijn favoriete vraag van de avond was. Er ontstaat een conversatie tussen de twee, die elkaar nog nooit hebben ontmoet, waarin De Pauw zegt: "Ik denk dat het leuk is om de nacht met je door te brengen." Ze antwoordt dat hij zulke dingen niet mag zeggen en dat ze niet weet wat ze moet antwoorden. Waarop hij zegt: "Ik vind je spannend en ben nieuwsgierig naar jou."

     Feryn was gecharmeerd, maar de interesse van De Pauw in haar privésfeer gaf haar wel een ongemakkelijk gevoel. "Het machtsaspect speelt: zij is een beginnende actrice, hij een 46-jarige succesvolle televisiemaker. We mogen dat niet vergeten", pleitte meester An-Sofie Raes

    Net als bij andere vrouwen die De Pauw benaderden, volgden ook hier achteraf excuusberichtjes waarin hij zegt dat hij dronken was. 

    Lize Feryn met haar vriend Aster Nzeyimana.Beeld Joel Hoylaerts / Photonews

    Even later ontmoeten ze elkaar voor het eerst op het filmfestival in Gent. Ook daarna start er weer een conversatie via Facebook-berichten. "Beginnen we een affaire?", vraagt De Pauw. "Ok, dan niet, your loss."

    Feryn vertelt aan een vriend hoe ze zich misselijk voelt worden als ze denkt aan de berichten. Uit het relaas van haar advocaat blijkt de angst bij jonge vrouwen om zonder werk te vallen als ze De Pauws avances zouden afslaan.

    De actrice hoopte vooral dat De Pauw haar niet meer zou sturen en wou hem enkel nog maar professioneel horen. “Alleen zit dat er door die berichten niet meer in. Want hoe kan je na zoiets ooit nog goed samenwerken?”, aldus meester An-Sofie Raes in haar pleidooi. 

  41. Vrouwen kregen berichten die ‘grenzen van geflirt ver overschrijden’

    De advocaten van de burgerlijke partijen geven aan een strak tempo getuigenissen van vrouwen die ongepaste berichten kregen. Berichten die "de grenzen van geflirt ver overschrijden", aldus de advocaten.

    Meester An-Sofie Raes brengt het verhaal van Ellen Lloyd, die als 28-jarige aan de slag was als kleedster voor het programma Twee tot de Zesde Macht, wederom een format van De Pauw. De televisiemaker was op dat moment 46 jaar. 

    Al onmiddellijk na hun eerste ontmoeting kreeg Lloyd berichtjes van De Pauw, zegt Raes. Eerst vrij onschuldig om haar te bedanken voor haar werk, maar al snel worden de grenzen afgetast: "Ik ben nieuwsgierig naar jou", klonk het.

    In berichten die volgen, geeft Lloyd haar grenzen aan, maar "die worden telkens overschreden door meneer De Pauw", aldus de advocate. De Pauw begon zijn medewerkster "muis" te noemen, iets wat hij met andere vrouwen ook al had gedaan. 

    Hoewel de vrouw De Pauw er in een repliek op wees dat hij getrouwd is, bleef de televisiemaker proberen. "Mag ik verliefd zijn op jou?", vroeg hij. Lloyd bleef de toenadering afwijzen, zo blijkt uit de in de rechtbank geciteerde berichten. "Helaas ging het verder. Ik kan bijzonder veel berichtjes voorlezen", stelt Raes. 

    De advocate wijst erop dat De Pauw de persoon was die het loon van Lloyd betaalde. "Hij had beslissingsmacht." Dat Lloyd het contact met De Pauw aanhield, "was om de professionele brug niet op te blazen", aldus de advocate. 

  42. Nieuwe getuigenissen: deelneemster 'De Mol' en vrouw die naast job greep bij productiehuis De Pauw

    De advocaten van de burgerlijke partijen, An-Sofie Raes en Christine Mussche, blijven komen met getuigenissen van vrouwen, waardoor ze de indruk wekken van sterk problematisch gedrag. Zo willen ze ook een woord kwijt over de nieuwe dames die zich aangemeld hebben.

    Het gaat om getuigenissen bovenop de negen vrouwen die zich burgerlijke partij hebben gesteld. "Zij willen zich niet manifesteren als slachtoffer, willen zich geen burgerlijke partij stellen, vragen geen schadevergoeding", zegt de advocate. Ze willen enkel hun ervaring delen.

    Het gaat om een vrouw die destijds mee deed aan De Mol, ook een format van De Pauw. Ook hier is sprake van een amoureuze toenadering, waarover de vrouw in kwestie gecharmeerd is, maar ook in de war, omdat hij wist dat ze een relatie had. Hij stuurde liedjes op haar voicemail en het leek niet te stoppen. Ook een andere deelneemster van datzelfde seizoen van De Mol zou berichten hebben ontvangen.

    De tweede vrouw kreeg liedjes op haar voicemail, zonder het nummer te kennen dat haar belde. Uiteindelijk gaf De Pauw aan haar toe dat hij het was. Ze zou hem toen hebben afgewimpeld, waarna hij nog altijd bleef hinten op een relatie. De dame vreest dat het incident impact heeft gehad op haar professionele carrière. Ze greep naast een job als presentator van een programma van zijn productiehuis.

    De derde vrouw wiens getuigenis erbij is gekomen, kreeg een flirterig bericht van De Pauw terwijl ze met hem en haar eigen echtgenoot aan tafel zat. Ze heeft hem er meteen op aangesproken. “Gelukkig bleef het bij één berichtje en heeft het zich nadien niet meer voorgedaan", aldus meester Raes.

  43. Onze journalist ter plaatse: ‘Het is voelbaar hoeveel steun de vrouwen aan elkaar hebben’

    Vandaag is de eerste zittingsdag van het proces tegen televisiemaker Bart De Pauw die zich moet verantwoorden voor belaging en elektronische overlast. Op die eerste dag gaat het woord naar de advocaten van de negen vrouwen die zich burgerlijke partij hebben gesteld. Onze journalist Eline Bergmans geeft duiding vanuit de rechtbank.

    Lees het verslag van onze journalist.

    Aankomst bij de rechtbank. Achteraan links Helena De Craemer en Ella-June Henrard, vooraan rechts actrice Liesa Naert.Beeld Photo News
  44. 'Hij wist dat ik met iemand was, maar is blijven jagen tot ik overstag ging'

    De advocaten An-Sofie Raes en Christine Mussche gaan verder met het beschrijven van de belaging die enkele andere vrouwen hebben meegemaakt. Telkens is er sprake van flirterige berichten, die zeer snel starten na een eerste ontmoeting in een professionele context bij De Pauws productiehuis Koeken Troef!

    Sommigen gaan in op het geflirt, anderen niet, maar telkens zou De Pauw volgens de advocaten doorduwen. "Hij wist dat ik met iemand was, maar is blijven jagen tot ik overstag ging", citeert de advocate een vrouw die 24 jaar oud was toen ze in 2012 stage liep bij het productiehuis.

    Bij een van de vrouwen gaat het niet om belaging met flirterige berichten. Helen Perquy was medeoprichter van het productiehuis. Nadat de samenwerking in 2012 eindigt, krijgt ze bedreigende berichten waarin staat dat ze uit zijn buurt moet blijven.

  45. De Pauw in 2008 al op de vingers getikt: 'Had een inzicht moeten brengen dat zijn gedrag grensoverschrijdend was'

    Volgens de burgerlijke partijen is De Pauw in 2008 al op de vingers getikt door de Woestijnvis-top, onder wie Wouter Vandenhaute. Hij kan dus niet stellen dat hij dacht dat het telkens met wederzijdse instemming was, is de redenering.

    "Dat had een inzicht moeten brengen dat zijn gedrag grensoverschrijdend was", zegt advocate An-Sofie Raes, die de burgerlijke partijen vertegenwoordigt. "Het is onze stellige overtuiging dat men zeker sinds 2008 had moeten weten dat het gedrag niet toelaatbaar en grensoverschrijdend was."


    Advocaten An-Sofie Raes (l) en Christine Mussche.Beeld BELGA
  46. Zitting wordt hervat na pauze: getuigenissen via advocaat van jonge vrouwen op de set van 'Loft'

    Om 14.30 uur is de zitting weer hervat. De advocaat van de burgerlijke partijen start met de getuigenissen van twee jonge vrouwen op de set van de film Loft eind 2007 en begin 2008.

    Beiden stonden voor het eerst op een set en beiden kregen meteen al berichtjes na hun eerste professionele ontmoeting met De Pauw. De 24-jarige V.P. stuurde hij  (toen zelf 39 jaar oud): “Ik ben een beetje verliefd op u, maar het voelt wel prettig.”

    De dag nadien stuurde hij dat hij er spijt van had, maar in dat bericht noemt hij haar ook 'muis', zijn liefkozing die in de berichten naar verschillende vrouwen terugkomt.

    V.P. liet dat lezen aan haar chef en daarop kreeg ze een boos bericht van De Pauw. "Amai het gaat echt rond", schreef De Pauw. "Ik durf echt niet meer naar de set te komen. Kust mijn kloten. Wat heb jij meegemaakt dat je zo cynisch bent?" Daarna volgen opnieuw berichtjes waarin hij het relativeert.

    De toen 23-jarige E.T. deed stage bij Woestijnvis tijdens de Loft-opnames. Ze kreeg niet enkel berichtjes en mails, maar ook cd's met titels als 'geschiedenis van de liefde'.

    De zaak is geëscaleerd bij de opnames in het casino van Oostende. Hij stuurde E.T. dat de deur van zijn kamer open zou staan. Ook zij is dan bij haar overste gaan vertellen wat er gebeurde, omdat ze zich niet veilig voelde.

    Even later, terug thuis, verscheen De Pauw ongevraagd aan haar deur. Ze heeft dat uiteindelijk gemeld en dat heeft geleid tot een gesprek tussen Bart De Pauw en de Woestijnvis-top, onder wie Wouter Vandenhaute. Daarna is de belaging van E.T. gestopt.

  47. Wat is er vandaag al gebeurd op het proces?

    • Bart De Pauw werd bij aankomst geflankeerd door zijn advocaten John Maes en Michael Verhaeghe. “Het is goed dat het eindelijk kan beginnen”, zei hij. “We hebben er vier jaar op moeten wachten. We hebben ons heel goed voorbereid. Het zal bruut worden, denk ik.”

    • Zeven van de negen vrouwen die zeggen slachtoffer te zijn van De Pauw zijn aanwezig. Het gaat om actrices Maaike Cafmeyer, Liesa Naert, Lize Feryn, Ella-June Henrard en de voormalige productiemedewerkers Dymphne Poppe, Ellen Lloyd en Helena De Craemer.

    • Christine Mussche, de advocate van de burgerlijke partijen, kreeg als eerste het woord op de zitting. Mussche benadrukte dat de vrouwen vooral erkenning willen. Zij hebben volgens haar nooit gewild dat het tot een proces kwam.

    • Volgens de advocate van de vermeende slachtoffers werkte Bart de Pauw volgens een vast patroon: “Telkens was het een amoureuze benadering van jonge vrouwen in een afhankelijkheidspositie in de televisie- en filmbranche.”

    • Mussche ontkrachtte ook meteen dat dit om een complot zou gaan, weerleggend dat journalisten, een oud-vennoot van Bart De Pauw, of het Instituut van Gelijkheid voor Vrouwen en Mannen de vrouwen tegen De Pauw hebben opgezet. “De talloze berichtjes, sms’jes en WhatsApp-berichtjes staan vast. Ze spreken boekdelen en zijn talrijk.”

    • De advocaten gaven deze voormiddag ook meer inzage in de belaging van Maaike Cafmeyer, Cathérine Ongenae en Liesa Naert. Ze citeerden uit verhoren en sms'en en vertelden hoe De Pauw ongevraagd aan het kot van Liesa Naert opdook.

  48. Middagpauze op proces

    Het proces ligt even stil voor een middagpauze van anderhalf uur. Straks gaan de advocaten van de vrouwen verder met de getuigenissen van de andere vrouwen die zich burgerlijke partij stelden.

  49. De Pauw duikt op aan kot van Liesa Naert

    Liesa Naert duikt op als actrice in 'Willy's en Marjetten', de reeks die De Pauw maakte samen met de komieken van De Neveneffecten. Ze was op dat moment 24 jaar en studeerde nog. Ze zat toen in haar voorlaatste jaar theateropleiding. Bart De Pauw is dan 13 jaar ouder.

    Op een avond, op 7 maart 2007, dook De Pauw op aan haar kot na aanhoudende sms'en. Hij had via sms aangekondigd dat hij zou komen, maar ze weigerde dat en na een stroom sms'en van De Pauw, schakelde ze zelfs haar gsm uit. Toen De Pauw aanbelde, deed ze niet open, maar een kotgenote liet hem wel binnen.

    Lisa Naert (L) op het proces-De Pauw.Beeld BELGA

    De Pauw zou zich dan een weg hebben gebaand naar de binnendeur van haar kot, maar de kotgenote dreigde ermee om de politie te bellen als De Pauw niet onmiddellijk vertrok.

    Uit telefoontaps in 2018 zou blijken dat De Pauw aan zijn vrouw heeft verteld dat hij zich inderdaad aan dat kot heeft aangediend, niet is binnen gelaten en is vertrokken omdat iemand de politie wou bellen.

    Langere periode van belaging

    Volgens de advocaten van de vrouwen is dit kot-moment de climax van een langere periode van belaging. Nog voor de twee elkaar goed en wel kenden, en Liesa Naert nog maar net auditie had gedaan, kreeg ze al een vreemd sms'je met rare tekens, waarna De Pauw haar stuurt dat hij het is en zich excuseert dat hij dronken was.

    Advocate An-Sofie Raes, die de burgerlijke partijen vertegenwoordigt, beschrijft dat na hun eerste professionele ontmoeting de volgende berichtjes kwamen. Die zouden vooral hebben bestaan uit complimentjes over haar werk, waardoor de studente gecharmeerd is, maar anderzijds hadden ze ook een amoureuze, flirterige toon.

    "Ze is gecharmeerd, maar ze weet ook dat de berichtjes komen van een man die 13 jaar ouder is en een man die veel kan betekenen voor haar verdere carrière", zegt advocate An-Sofie Raes.

    Ook hier geen affaire

    Volgens de verdediging zou er net als bij Maaike Cafmeyer ook bij Liesa Naert sprake geweest zijn van een affaire, maar dat wil Raes weerleggen. Volgens de advocaten van de vrouwen ging het om grensoverschrijdend gedrag, onder andere in kusscènes die nooit werden uitgezonden, en om een onophoudelijke stroom van sms'en.

    Ook bij Naert zouden er, net als bij Maaike Cafmeyer, meerdere periodes van belaging zijn. De Pauw zou haar nogmaals hebben gecontacteerd en gepolst hebben naar seks. De laatste periode van belaging is rond het moment dat De Pauw de beschuldigingen naar buiten brengt in een video in november 2017.

  50. Cathérine Ongenae sprak De Pauw aan op gedrag: 'Leverde me een mitraillette aan sms'en op'

    Cathérine Ongenae is een van de vrouwen die vandaag niet aanwezig is in de rechtszaal. Ze is een journaliste die destijds ook meewerkte aan 'Het Geslacht De Pauw' als kleedster en op die manier ook een bijrol kreeg. Op het einde van het eerste seizoen van de tv-reeks was er een feestje waarbij het team bleef overnachten in het huis waarin de opnames plaatsvonden.

    Ongenae, op dat moment 32 jaar, deelde die avond een kamer met Maaike Cafmeyer en was er getuige van dat Bart De Pauw 's nachts die kamer binnenviel en zich in bed legde. Nadat Ongenae haar verontwaardiging daarover uitte, zou De Pauw de kamer hebben verlaten.

    Daarna zou Ongenae De Pauw hebben aangesproken op zijn gedrag tegenover Maaike Cafmeyer.

    "Dat heeft ook bij mij een mitraillette aan sms’en opgeleverd", zegt Ongenae in haar verhoor. Die sms'en zouden dagenlang komen en geen flirterige, maar een bedreigende toon hebben gehad, volgens Ongenae om haar te doen zwijgen.

    Volgens haar is er ook een ontmoeting met De Pauw geweest in een restaurant op de Vismarkt in Brussel, waarbij de tv-maker haar deed beloven dat ze met niemand zou praten over wat ze had gezien. Voor haar is dat het bewijs dat hij goed wist dat hij een grens had overschreden.

    Ongenae zegt dat ze er een trauma heeft aan overgehouden, waarvoor ze therapie nodig heeft. Volgens de verdediging heeft Ongenae dat allemaal verzonnen en zijn er andere redenen waarom ze therapie volgt.