Erfgenamen Michael Jackson eisen dat Studio Brussel naam programma verandert: “Beetje lullig dat ze zich daarover druk maken”

 ©  ISOPIX

Er is maar één King of Pop, en die heet Michael Jackson. Advocaten die het nalatenschap van de overleden popster beheren, hebben de VRT gewaarschuwd dat ze ‘King of Pop’ niet langer mogen gebruiken voor het gelijknamige programma op Studio Brussel. “Op zich wel cool dat ze daar weten dat we bestaan, maar een beetje lullig dat ze zich daarover druk maken”, reageert presentator Stijn Van de Voorde. Een professor merkenrecht vertelt of de zender nu effectief best de naam van het programma verandert.

Jens Vancaeneghem

Al drie seizoenen lang presenteert Stijn Van de Voorde het programma King of Pop op Studio Brussel. Elke zondagmorgen strijden bekende en onbekende mensen voor die titel, door muzikale quizvragen te beantwoorden.

Van de Voorde moet nu mogelijk op zoek naar een nieuwe naam, want de VRT kreeg vorige week een officiële brief in de bus van het bedrijf dat het nalatenschap van Michael Jackson beheert. “Ondertekend door een heleboel advocaten”, zegt Van de Voorde. “Daarin staat dat we die naam niet zomaar mogen gebruiken. Wij wisten niet eens dat King of Pop een beschermd merk was. Op zich cool dat die mensen weten dat wij bestaan, maar wel lullig dat ze zich daarover druk maken.”

Stijn van de voorde, presentator ‘king of pop’: “Grappig dat die mannen dat na drie seizoenen pas ontdekt hebben” © vrt

De VRT wil weinig details geven over de afzenders van de brief, maar enig opzoekingswerk leert dat King of Pop geregistreerd is door Triumph International Inc, een bedrijf uit Californië dat de merchandising van Michael Jacksons erfgenamen – zijn moeder Katherine en drie kinderen – beheert. CEO is John Branca, lange tijd advocaat van Michael Jackson en door de popster aangeduid als uitvoerder van zijn testament.

“Grappig dat die mannen dat nu pas ontdekt hebben”, zegt Van de Voorde. “Volgens mij zitten zij hele dagen te zoeken naar manieren om mensen te dagvaarden en om geld te verdienen. Heel Amerikaans allemaal.”

Akkoordje

Volgens Marie-Christine Janssens, professor merkenrecht aan de KU Leuven, doet de VRT er goed aan om de naam van het programma effectief te veranderen. “De openbare omroep zou het op een akkoordje kunnen gooien, maar ik betwijfel of dat lukt”, zegt ze. “Machtige bedrijven of stichtingen zoals deze doen er alles aan om hun merk zo sterk mogelijk te houden. Dat doe je door ervoor te zorgen dat anderen het merk zo weinig mogelijk gebruiken. Ze speuren wel degelijk het internet af op zoek naar inbreuken, maar dus niet per se om geld te verdienen.”

Dat een term als ‘King of Pop’ beschermd is als merknaam, is op zich niet uitzonderlijk. “Het merkenrecht kan heel ver gaan”, zegt Janssens. “Dat moet niets origineel of creatief zijn. Het is een kwestie van first come, first serve. En eenmaal zo’n registratie er is, bezitten ze daarop een soort van monopolie.”

De juridische dienst van de VRT buigt zich nu over de kwestie. “King of Pop is een heel goedkoop programma: ik maak dat helemaal zelf. Ik stel de vragen op, kies de muziek en presenteer”, zegt Van de Voorde. “Het zou stom zijn mochten we daar nu geld voor moeten betalen. Daar is geen budget voor. Dan liever een nieuwe naam.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer