"Dossier geluidsnormen is volgens velen nog moeilijker dan splitsing BHV"

Als Vlaanderen komende maandag een nieuw belangenconflict indient, dan is dat de laatste keer dat het dossier rond de geluidsnormen kan worden vooruitgeschoven. Dat zegt VRT-Wetstraatjournaliste Goedele Devroy. Makkelijk wordt het alleszins niet. "Volgens velen is dit dossier nog moeilijker dan BHV."

Het dossier rond de geluidsnormen rond Brussels Airport blijft aanslepen. Toen de Brusselse regering aankondigde dat het vanaf begin dit jaar een nultolerantie zou invoeren tegen vliegtuigen die de (strenge) geluidsnormen overschrijden, besliste de Vlaamse regering een belangenconflict in te dienen. Op die manier werd twee maanden tijd gekocht om een oplossing te vinden.

Komende dinsdag loopt het belangenconflict echter af en dus zal Vlaanderen komende maandag er opnieuw een indienen als er tegen dan geen oplossing is gevonden. "Dat moet met juridische spitsvondigheid, want er zal een belangenconflict worden ingediend tegen een beslissing uit 1999, toen de geluidsnormen voor het eerst zijn ingevoerd", zegt Wetstraatjournaliste Devroy. 

"Vlaanderen kan echter niet eeuwig belangenconflicten inroepen", benadrukt Devroy. "Hierna is er eigenlijk geen mogelijkheid meer tot uitstel."

Oplossing mogelijk?

Dat betekent meteen dat de regeringen in ons land een oplossing zullen moeten vinden tegen 20 april. Dan zal namelijk het tweede belangenconflict aflopen. "Een oplossing moet er komen, maar hoe die eruit zal zien, weet niemand op dit moment."

"Volgens velen is dit dossier moeilijker dan de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat komt vooral omdat er heel wat regeringen bij betrokken zijn. Zo zijn de geluidsnormen gewestelijk en de vluchtroutes federaal. Over die vluchtroutes hebben verschillende regeringen al zestien jaar lang hun tanden stukgebeten. Het is een zware klus die nu op de schouders van premier Charles Michel en minister van Mobiliteit François Bellot rust."

Meest gelezen