Na twist over "King of Pop": hoe merkennamen nieuw verdienmodel zijn voor artiesten

Muzikanten en platenlabels gaan steeds vaker hun naam of delen van songteksten registreren als merk, waardoor er in de toekomst mogelijk nog meer discussies komen over het gebruik daarvan door andere partijen. Dat zegt Bart Van Besien, advocaat gespecialiseerd in merkenrecht in "De wereld vandaag" op Radio 1, naar aanleiding van de zaak van advocaten van wijlen Michael Jackson over het StuBru-programma "King of pop".

Presentator Stijn Van de Voorde presenteert "King of Pop" al drie seizoenen op Studio Brussel. Het is een muziekquiz op zondagochtend, met bekende en minder bekende deelnemers. Het bedrijf dat de nalatenschap van Michael Jackson beheert, heeft de VRT daarover officieel gecontacteerd. In de brief van verschillende advocaten staat dat de naam "King of Pop" niet zomaar gebruikt mag worden.  

Hoe werkt het merkenrecht? "Je vraagt specifiek het monopolierecht aan op een bepaalde naam of logo, om het als enige partij te mogen gebruiken. En dat geldt voor bepaalde producten of diensten die die onder die naam of dat logo wil aanbieden. Je moet daarvoor een keuze maken uit een lijst van bepaalde goederen of diensten", legt Bart Van Besien, advocaat gespecialiseerd in merkenrecht in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Het kan dus perfect dat verschillende bedrijven of instanties andere activiteiten of diensten aanbieden onder dezelfde merknaam. "Denk bijvoorbeeld aan Lotus: er worden zowel koekjes als auto's verkocht onder die naam. Die zaken kunnen perfect naast elkaar bestaan, omdat er weinig of geen risico is op verwarring tussen beide producten", aldus Van Besien. 

"Er bestaat trouwens een gratis databank, met een lijst van geregistreerde merken. Die is openbaar, dus als je een bepaald project wil opstarten onder een bepaalde naam, dan je daarin checken of die al geregistreerd is", geeft Van Besien mee als tip.

De meeste van die categorieën waarvoor je een naam of logo als merk registreert, zijn helemaal niet zo specifiek of afgebakend. "In het geval van "King of Pop" gaat het om het gebruik van die naam in de de categorie "entertainmentdiensten": daar valt bijzonder veel onder natuurlijk."

"En dat zie je wel vaker in de muzieksector, dat merken héél breed geregistreerd worden, zoals in de categorie "entertainmentdiensten". Niet toevallig, omdat men in de muzieksector op zoek gaat naar nieuwe verdienmodellen. En gadgets of zaken verkopen of organiseren onder een bepaalde merknaam: daar valt geld aan te verdienen natuurlijk, naast de inkomsten die artiesten sowieso al halen uit auteursrechten."

Zaken verkopen of organiseren onder een bepaalde merknaam: daar valt natuurlijk geld mee te verdienen.

Bart Van Besien, advocaat gespecialiseerd in merkenrecht

Het zijn vooral buitenlandse artiesten, die nu al bijzonder goed over hun merknaam en het gebruik ervan waken. "Zangeres Taylor Swift bijvoorbeeld, die is bewust bezig met het registreren van songtitels of liedjesteksten, naast haar eigen naam. Haar entourage gaat daar nogal assertief mee om. In het algemeen zijn artiesten in de VS er nu al meer mee bezig dan Europese, al heeft onze Stromae zich ook al als merk laten registreren. Het is goed mogelijk dat artiesten zich daar meer en meer mee gaan bezighouden", besluit Van Besien.

Meest gelezen