GAMEREVIEW. ‘Metroid Dread’ is ellendig goed
Er zit geen bloederige ‘gore’ in, maar voor de rest heeft Nintendo Switch-game ‘Metroid Dread’ alle vormkenmerken van een horrorgame: bij momenten is vluchten je enige optie, en moet je dat nog een beetje efficiënt kunnen doen ook. Alleen staat het nieuwe ‘beklemming’-idee haaks op de geest van verwondering en verkenning die de andere Metroidgames kenmerkt.
Vijfendertig jaar na haar eerste confrontatie met het Metroidras, beestjes zo gevaarlijk dat er partijen in het bewoonde heelal zijn die ze willen misbruiken als biologisch wapen, komt premiejager Samus Arans queeste eindelijk naar een orgelpunt met Metroid Dread, een game die meteen ook Nintendo’s met een bloedmooi scherm behepte maar verder wat overbodige Switch OLED-console moet helpen verkopen.
Metroid Dread begint zoals zo veel eerdere Metroidafleveringen al hun aanvang hebben genomen: met Samus die haar ruimteschip landt op een planeet, en vervolgens een stel ondergrondse gewelven betreedt. Deze keer zijn dat die van de mysterieuze planeet ZDR, waar volgens de Intergalactische Federatie de geheimen van de X-parasiet – bekend uit Metroid Fusion (2002), en nauwer bij de canon van de reeks gebracht in remake Metroid: Samus Returns (2017) – worden bewaard. Alleen zijn er ook onklopbare E.M.M.I.-robots gesignaleerd, en verliest ze door een calamiteit aan het begin van de game het merendeel van haar krachten.
Experimentele epiloog
Op de officiële webpagina’s van Metroid Dread zegt Nintendo dat deze game het einde markeert van een in de originele Metroid (1986) geïntroduceerde centrale vertelling waarin “het vreemde, onderling verbonden lot van Samus Aran en de Metroids” centraal staat. En dat is vreemd, want Metroid Dread voélt niet meteen als een climactische afsluiter: het landde bij ondergetekende eerder als een ietwat experimentele epiloog.
Het is een technisch capabele game, met de vlotste animaties, de meest minutieuze gameplay en de beste graphics die je tot nu toe in een Metroidgame zag. En dat betekent heel wat, want de progressie op al die vlakken – ook het visuele, waarin de reeks dankzij haar strakke stilering altijd de beperkte mogelijkheden van de Nintendoconsoles oversteeg – is doorheen de jaren zo hard gegaan dat het allang geen vanzelfsprekendheid meer was om een volgende aflevering te lanceren die de lat nòg wat hoger legde. Tel daarbij de uitstekende muziek en de scherpe uitdaging die de game biedt (vooral de bosses lachen er niet om), en ja hoor: een topper is het sowieso.
Op de vlucht
Maar er hapert wel iets aan een element dat evengoed een quasi-constante was in alle voorgaande Metroid-games (toch de centrale 2D-serie). Iets dat bovenop die technische bekwaamheid achter de producten kwam, en dat altijd al de meest essentiële Metroid-component is geweest: een gevoel van verwondering, nieuwsgierigheid en exploratie. Kijk naar Super Metroid (1994), dat na een kleine kwarteeuw nog altijd als het ijkpunt van de serie wordt gezien: het was de meest memorabele titel uit de reeks, omdat de decors dat inmiddels onmiskenbare Metroidgevoel uitademden, de omgeving vertelde mee het verhaal. Een stemming die Metroid Dread nooit echt naar je scherm weet te brengen.
Waarom niet? Juist omwille van dat gevoel van beklemming waarop de game – met opzet van de makers, Samus Returns-ontwikkelaar MercurySteam – drijft. Er zit geen gore in Metroid Dread, maar voor de rest heeft de game alles van een horrorspel, met onklopbare E.M.M.I.-droids waarvoor je tijdens de eerste uren alleen maar kunt vluchten, en koude vertrekken die je gezondheidsbalk zienderogen draineren wanneer je er te lang rondhangt.
Niet alleen is de sfeer van de game net zo ellendig als de titel al aangeeft, de gameplay draait het hele opzet van een Metroid-game om: je krijgt vooral de formule van games als Resident Evil en Silent Hill geserveerd, die een kwarteeuw geleden de hele conversatie van wat een game moet zijn omgooiden door je vooral géén dominantie over hun spelwereld te gunnen. Een element waarvan Metroid, in alle afleveringen tot Dread toe, net altijd zijn speerpunt heeft gemaakt. Samus moet natuurlijk altijd wel haar uitrusting upgraden, maar ook met de wapens waarmee ze start maait ze alle vijanden probleemloos neer. In Metroid Dread is ze voor een flink deel van de speeltijd een protagoniste die op de vlucht slaat in plaats van in de strijd te vliegen.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie is Antón Castillo, de grote ‘baddie’ van ‘Far Cry 6’?
-
“Geen PlayStation 5 voor Sinterklaas”, 300.000 mensen stellen zich kandidaat voor slechts 1.800 gameconsoles
Cool Blue verloot 1.800 nieuwe PlayStation 5-consoles. Je kan die niet winnen, maar krijgt gewoon de kans om er een te kopen. 300.000 mensen stelden zich reeds kandidaat. Door een wereldwijd tekort aan computerchips kampt Sony met een gigantische achterstand op de leveringen van de nieuwe spelconsole. Onze game-expert geeft uitleg: “De schaarste zal tot zeker volgend jaar duren”. -
Zo verkent videogame-expo ‘Game On’ de uithoeken van de gamingcultuur
Ja, Groningen is ver: vanaf iedere voordeur in Vlaanderen ben je sneller in Parijs of Londen dan in de Noord-Nederlandse stad. Maar het is evengoed een fijne stek voor een citytripje, en als je een gamer bent is ook de zopas neergestreken tentoonstelling Game On – Experience 50 years of videogames een must. Vooral omdat ze ook de uithoeken van het medium, en de cultuur erachter, exploreert. -
-
Zo worden videogames opgefrist met een ‘remix’
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
gamereview
In game ‘Back 4 Blood’ maak je vrienden voor het leven - althans eventjes
Respect voor de ballen waarmee Back 4 Blood voor een release kiest tussen alle grote najaarstoppers. Die durf vraagt het ook van zijn spelers, want onder het misleidend simpele – schiet op alles wat er lelijker uitziet dan jij – schuilt een verrassend diepe coöpshooter. -
gamereview
‘Children of the Sun’ heeft maar één troefkaart, maar speelt die meesterlijk
-
GAMEREVIEW ‘Sable’: verbluffend visueel experiment verpakt een wat makke videogame
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
games
Fan van Vikings? Educatieve game ‘Discovery Tour: Viking Age’ teleporteert je hun wereld in
Zin om de Viking uit te hangen zonder al dat bloedvergieten? Het kan nu in Discovery Tour: Viking Age, een educatieve game die voortborduurt op topper Assassin’s Creed Valhalla van vorig jaar. Ontwikkelaar Ubisoft deed eerder al iets gelijkaardigs met de Egyptische en Griekse oudheid uit andere Assassin’s Creed-games. -
Vijfendertig jaar ‘Out Run’: waarom deze ‘niet-racegame’ een baanbrekende klassieker is