Agoria Solar Team

Leuvense hoogtechnologische zonnewagen klaar voor slopende wedstrijd in Marokko: "Gaan voor eerste plaats"

Maandag is het zover. Dan start het Agoria Solar Team, een groep ingenieurstudenten aan de KU Leuven, aan de Marokkaanse Solar Challenge. Dat is een race van zo'n 2.500 kilometer door Marokko. Ze doen dat met "BluePoint Atlas", een hoogtechnologische zonnewagen. "De steile bergen en hoogtemeters zullen een uitdaging zijn", zegt pilote Birgitt Peeters. Naast de wedstrijd is de zonnewagen ook telkens een bakermat van nieuwe technologische ontwikkelingen. "Over de jaren heen worden de wagens lichter, kleiner en dus efficiƫnter", zegt Thierry Garritsen, consultant van het team en ex-piloot in "Laat".

Ze zijn al een tijdje in Agadir, in het zuiden van Marokko, om testen uit te voeren op de zonnewagen. Zon zal er zeker zijn, het weer ziet er de komende dagen zeer goed uit in het Noord-Afrikaanse land. Naast het goede weer zijn ook de laatste testen goed verlopen. "We moesten aan een aantal regels voldoen en we hebben die allemaal vlot gehaald", zegt Birgitt Peeters, Ć©Ć©n van de drie piloten van de "BluePoint Atlas".

Nieuwe wagen

Ā Zoals elke keer opnieuw is de zonnewagen volledig in een nieuw jasje gestoken. Het meest opvallende is toch wel de vorm van de wagen. "Het is de eerste keer dat we een puntvormige zonnewagen maken, maar zo is die wel aerodynamischer." Dat is voor een zonnewagen dan ook essentieel. Des te efficiĆ«nter de wagen, des te sneller dat hij rijdt. Daarnaast kent de wagen wel wat innovaties. "Het heeft een eigen elektromotor met een efficiĆ«ntie van 98 procent", vertelt Peeters. Ter vergelijking: "de motor van een gewone elektrische wagen heeft een efficiĆ«ntie van 80 tot 90 procent." Daarnaast heeft het team ook het zonnepaneel met een innovatieve microstructuur nog efficiĆ«nter gemaakt.

Bekijk hier enkele beelden van de "BluePoint Atlas":

Videospeler inladen...

Bakermat voor technologie

Het is niet de eerste keer dat de ingenieurstudenten van de KU Leuven een zonnewagen in elkaar boksen. Het is al het negende model en elke keer wordt er gezocht naar nieuwe technologieƫn om de wagen nog efficiƫnter en dus nog sneller te maken. "De eerste wagen in 2005 was vrij zwaar. Over alle jaren heen zijn de wagens kleiner, lichter, sneller, maar vooral efficiƫnter geworden", legt Thierry Garritsen uit. Hij is consultant voor het Agoria Solar Team en deed zelf ook mee aan een wedstrijd in 2018.

De wagen kan dan ook gezien worden als een canvas om nieuwe technologieƫn op te ontwikkelingen. "Bij de BluePoint Atlas zal bijvoorbeeld de folie die op de zijkant plakt tijdens de wedstrijd getest worden. Die folie heeft dezelfde structuur als de huid van haai, vertelt Garritsen. "Door die structuur zou de wagen minder verbruiken en dus sneller kunnen rijden."

Een zonnewagen is al lang geen sciencefiction meer. Het kan zelfs dat u er binnenkort met eentje rondrijdt. Zo hebben enkele ex-teamleden van het solarteam van Eindhoven een commerciƫle zonnewagen ontwikkeld: de "Lightyear One". Het dak is een soort groot zonnepaneel en je kan er best ver mee rijden: zo'n 700 kilometer.

Ex-teamleden van het solarteam van Eindhoven hebben deze commerciƫle zonnewagen gemaakt: de "Lightyear One"

Marokkaanse Solar Challenge

Maandag start dan de Solar Challenge Morocco, een zware wedstrijd van zo'n 2.500 kilometer. Die leggen ze af in vijf etappes. "De steile bergen en hoogtemeters zullen een uitdaging zijn", zegt Peeters. "Dat is de eerste keer dat we dat doen."Ā  In totaal moet de zonnewagen 6.000 hoogtemeters afleggen. "We hebben enorm veel aanpassingen moeten doen zodat de zonnewagen dat allemaal aankan." De laatste etappe is gepland op 29 oktober.

Bekijk het volledige gesprek met pilote Birgitt Peters en consultant Thierry Garritsen in "Laat" hier:

Videospeler inladen...

Meest gelezen