Elektrische auto inzetten als thuisbatterij? Bij deze wagens kan het
HLN DriveDe energieprijzen swingen de pan uit. Op sommige plaatsen vallen zonnepanelen ook uit omdat het elektriciteitsnet hun productie niet aankan, waardoor je opbrengsten misloopt. Dan maar een thuisbatterij als ideale oplossing om deze energie te stockeren, dacht je? Niet nodig volgens HLN Drive, want je kan die thuisbatterij vaak vervangen door… je eigen auto!
Heel wat elektrische wagens beschikken immers over zogenaamde vehicle to grid technologie. Hiermee kan je EV – althans als je laadpaal hier ook geschikt voor is – niet alleen energie opnemen, maar deze ook teruggeven aan het elektriciteitsnet. De mogelijkheden hiermee zijn gigantisch. Zeker omdat de batterijen van elektrische wagens (met een opslagcapaciteit tot 120 kWh) een stuk groter zijn dan de gemiddelde thuisbatterij, die 5 à 10 kWh scoort.
Zo kan je tijdens piekmomenten, bijvoorbeeld tussen 5 en 8 uur ’s avonds, wanneer je eten pruttelt, de televisie aan staat en het water voor de douche verwarmd wordt, energie uit de elektrische wagen gebruiken. ’s Nachts, tijdens de daluren, laad je die energie dan weer bij aan een gunstiger tarief. Het verschil tussen beiden is pure winst voor jou. Of je laadt de energie de volgende dag gewoon gratis op aan de laadpaal bij je werkgever. Een gemiddelde elektrische wagen beschikt immers over een batterij van 40 tot 50 kWh, terwijl het gemiddelde gezinsverbruik ongeveer 10 kWh per dag is. Er blijft met andere woorden voldoende elektriciteit in de accu om de volgende dag op het werk te raken.
Werk je thuis? Dan kan je je wagen echt als thuisbatterij gebruiken en er de energie van je zonnepanelen in opslaan. Zo kunnen ze niet uitvallen en achteraf kan je nog altijd kiezen of je de gewonnen stroom op het net zet, zelf gebruikt voor je huishouden dan wel oprijdt met je wagen. De allerslimste laadpalen en elektriciteitssystemen berekenen zelfs constant wat het meest aangewezen is: elektriciteit inslaan of verkopen op het net. Zo kan je je energie zo efficiënt mogelijk besteden én financieel de beste keuzes maken.
Technologie in opmars
Wagens met vehicle to grid technologie zijn momenteel eerder beperkt. Mitsubishi, dat sinds dit jaar geen auto’s meer verkoopt in ons land, integreerde het in zijn plug-in hybride Outlander. En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen. Via een speciaal tussenstuk kan je er met andere woorden je elektrische fiets, kampeerspullen of zelfs andere elektrische auto mee opladen.
De Europese merken zijn eveneens bezig met de technologie. Volkswagen zou er volgend jaar werk van maken voor de EV’s van de hele groep (dus ook Audi, Skoda, Porsche en Cupra) en Mercedes biedt bidirectioneel laden al aan in Japan met de EQS. Maar ook bij onder meer Renault en BMW zouden testprojecten lopen. Volvo en Polestar kondigden reeds enkele samenwerkingsverbanden met bedrijven aan in functie van vehicle to grid technologie. Om maar te zeggen: de kans dat de elektrische wagen zich niet alleen in je mobiele leven, maar ook in je huishouden nestelt is bijzonder groot.
Elektrische wagen of toch eerder benzine? Doe hier de test en ontdek welke wagen bij jou past.
Lees ook:
Dit artikel is u aangeboden door HLN Drive.
HLN Drive is de grootste virtuele autoshowroom van Vlaanderen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
198
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen