Spelen met gezond boerenverstand: waarom adventuregames geregeld weer opduiken
gamesMet titels als ‘Kathy Rain: Director’s Cut’, 'Encodya', ‘Hercule Poirot: The First Cases', ‘Road 96' en binnenkort ‘Syberia: The World Before’ zijn er dit jaar weer heel wat adventuregames, waarin de speler verder komt in het verhaal door logische puzzels op te lossen, voorhanden. Maar evengoed kunnen ze binnenkort even snel weer verdwenen zijn.
Nog maar vijf jaar geleden bracht ‘Kathy Rain’, van de Zweedse éénmansstudio Clifftop Games, het aloude genre van de point and click-adventuregame weer eventjes naar de oppervlakte. Het was een videogame die eerder deed denken aan spelklassiekers als ‘The Secret of Monkey Island’ of ‘Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards’ dan aan moderne, op actie gerichte games: het speelritme was heel wat slomer, de decors waren een soort zoekplaatjes waarin de speler objecten moest zoeken, die dan weer moesten worden gecombineerd met andere voorwerpen uit diezelfde omgeving of de inventaris van de speler. Door de juiste dingen met elkaar in verband te brengen, werden er doorbraken geforceerd en nieuwe ‘kamers’ geopend. Met alweer nieuwe voorwerpen om te gebruiken en personages om mee te converseren, maar dus ook weer nieuwe problemen om op te lossen.
Epische terugkeer
Deze week verschijnt een remaster van die moderne klassieker, met meer dan 700 nieuwe zinnen dialoog, extra verhaallijnen, en mooiere plaatjes om te doorzoeken. Maar het verhaal blijft natuurlijk hetzelfde: het is een terug-naar-je-geboorteplaats-vertelling waarin het hoofdpersonage, in haar onderzoek naar het recente overlijden van haar grootvader, een sinister geheim in haar vroegere thuis ontdekt. “Adventuregames raken een sweet spot waar je zowel puzzels tegenkomt die je logisch denken oefenen als verhalen die je emoties stimuleren”, zei Joel Staaf Hästö, de maker van de game, vorig jaar in het onlinemagazine Popmatters. “Die twee elementen passen perfect bij elkaar, en ondersteunen elkaar.”
'Kathy Rain: Director’s Cut’ is lang niet de enige adventuregame die dit jaar verscheen. Met andere titels als 'Encodya‘, 'Road 96‘, ‘Twelve Minutes‘, ‘Backbone', ‘Genesis Noir‘, ‘Lake‘, ‘Last Stop‘ en ‘The Artful Escape‘ kunnen we zelfs van een vrij epische remonte spreken. Maar zo zijn er in het recente verleden wel meer geweest.
Adventuregames bestaan al sinds de begindagen van het medium. Titels als ‘Zork’, die hun gamewereld aan de speler presenteerden in tekst en waardoor de speler navigeerde door middel van tekstcommando’s, ontstonden zelfs in de absolute videogame-prehistorie, en in de vroege eighties kwamen daar natuurlijk al snel plaatjes bij. Op dat moment al grote videogamemerken als Activision en Electronic Arts brachten toen allemaal games in dit genre op de markt. Maar het werd pas een mainstreamgenre tegen het einde van dat decennium en de vroege jaren 90, toen de games in kwestie hun speler ook toelieten om zijn personage door dat decor te besturen. In die tijd kwamen titels op de markt die tot vandaag nog nazinderen in het collectieve geheugen, zoals dus ‘Leisure Suit Larry' en 'Monkey Island’.
Nichegenre met veerkracht
Rond de eeuwwisseling, toen de PlayStation-console videogames opwaardeerde tot hetzelfde soort schermentertainment als films en tv-reeksen en ook actiegames een complexer verhaal begonnen te vertellen, vervaagden adventuregames. Sindsdien zijn er heel wat comebacks geweest, die telkens ook weer uitdoofden. In het midden van de nillies bracht Nintendo bijvoorbeeld de twee relatief succesvolle ‘Another Code’-games uit. En in de vroege jaren 2010, met de opkomst van verhalende games als ‘The Walking Dead’ en ‘The Wolf Among Us’, kreeg de adventuregame weer een nieuwe ‘boost’ dankzij de indie-beweging: onafhankelijke gamemakers herontdekten het genre, deels omdat het technisch niet al te veeleisend is.
Het is een nichegenre gebleven, maar er blijven nieuwe generaties gamemakers opduiken die het in leven houden. Het héél brede publiek, dat in de tijden van ‘Monkey Island’ ervoor bestond, heeft adventuregames misschien links laten liggen, maar ze zijn er wel nog steeds. “Ze zijn nooit weg geweest”, vertelde ‘Monkey Island’-maker Ron Gilbert ons niet zo lang geleden. “Ze zijn gewoon geëvolueerd naar de narratieve stuff van vandaag. Een game als 'Firewatch’ kun je net zo goed een adventuregame noemen. En er zijn miljoenen spelers die daar tuk op zijn.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
‘Mario vs. Donkey Kong’ blinkt charme van 2004 op zonder echt te fonkelen
-
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Aan de Game Mania winkel op de Tiensesteenweg in Leuven was het vanochtend aanschuiven. Bij aankoop van 30 euro Pokémon kaarten kregen de klanten de speciale Pokémon-kaart ‘Pikachu with Grey Felt Hat’. Deze kaart werd ontworpen ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van het Van Gogh Museum. De kaart is zeer gewild, maar de voorraad is beperkt. Klanten hadden er heel wat uren aanschuiven voor over.Leuven, Kessel-Lo -
PREMIUM
Lego Master Corneel Clarys (25) ontwerpt bouwsets van Minneke Poes, Cieper en Goliath: “Uit liefde voor de Kattenstoet”
Nadat hij eerder al replica's bouwde van de Lakkenhallen en de Ieperse gevangenis, stapt Lego Master Corneel Clarys nu een niveau hoger. Hij ontwierp eigenhandig bouwdozen van enkele andere Ieperse monumenten: de van de Kattenstoet gekende Minneke Poes, Cieper en Goliath. “Dit is een beetje mijn comeback na mijn zwaar motorongeval.”Ieper -
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
gamereview
The Eternal Cylinder is een unieke game met erg lelijke aliens en een grote rol voor een cilinder
Videogames hebben ons door jaren heen al dingen laten doen die in het echte leven toch iets moeilijker zouden zijn. Ja, je kan met een gepimpte Ferrari met 300 per uur door de vangrail knallen, maar in een racegame is dat toch net iets beter voor de gezondheid en de portemonnee. -
gamereview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ lost hoge verwachtingen in én gaat er los over ook: 10/10
Ze hebben de ‘in de pas lopen tijdens de parade in Junon’-minigame aangepakt en zowaar leuk gemaakt. Voilà, meer heb je als ‘Final Fantasy VII’-fan eigenlijk niet nodig om te weten dat ‘Rebirth’, het tweede deel uit de remake-trilogie van één van de meest succesvolle RPG’s ooit, meer dan alle verwachtingen inlost. Want dat dit een fenomenaal spel zou worden, stond sowieso al buiten kijf. Maar dat het zó straf zou zijn, dat had zelfs de meest optimistische positivo niet durven dromen. -
GAMEREVIEW. ‘Metroid Dread’ is ellendig goed
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
gamereview
GAMEREVIEW. ‘House of Ashes’ is meer een monster- dan een horrorgame
Een stel Amerikaanse mariniers en CIA-agenten, ergens in 2003, dénkt dat ze een ondergrondse bunker met Saddam Hoesseins massavernietigingswapens hebben gevonden. In plaats daarvan komen ze, samen met Iraakse soldaten die op dezelfde plaats belanden, in het voorgeborchte van de Mesopotamische hel terecht. Het knalt in de nieuwe Dark Pictures-horrorgame. Helaas vooral letterlijk. -
PREMIUM5
Hoe ga je om met haatspraak tijdens het gamen? Experts geven tips aan jongeren én ouders: “Rapporteer en blokkeer”
“Vieze bitch”, “vuile homo” of het ‘n-woord’ naar het hoofd geslingerd krijgen tijdens populaire schietspellen als een ‘Fortnite’ of ‘Call of Duty’. Gamers die hakenkruisen bouwen in ‘Minecraft’. Steeds meer jongeren worden het slachtoffer van online haat, toonde onze onderzoekscel gisteren aan. Maar wat moet je doen als je er zelf mee in aanraking komt? Experts David Verbruggen en Olivier Cauberghs geven concrete tips aan gamers én hun ouders. “Ga het gamen vooral niet verbieden.” -
games
Fan van Vikings? Educatieve game ‘Discovery Tour: Viking Age’ teleporteert je hun wereld in