Vooruit wil e-steps verbieden voor kinderen onder de 16 jaar

Kinderen op e-steps: te gevaarlijk? ©  Getty

Regeringspartij Vooruit wil elektrische steps verbieden voor kinderen onder de 16  jaar. Kamerlid Joris Vandenbroucke dient daar een wetsvoorstel voor in.

cevt
Bron: BELGA

Elektrische steps of e-steps maken steeds meer deel uit van het straatbeeld, zeker in de grote steden, waar vaak meerdere aanbieders van deelsteps actief zijn. Maar het toenemend aantal ongevallen met de snelle steps baart zorgen: gebeurden er in 2019 nog 50 letselongevallen met een elektrische step, in 2020 waren dat er al meer dan 400, blijkt uit cijfers van verkeersinstituut Vias. Daarbij vielen 26 zwaargewonden en zelfs een dode. Meestal is er bij die ongevallen geen derde partij betrokken, maar omdat elektrische steps op het voetpad mogen rijden - in principe stapvoets, maar dat valt moeilijk te controleren - is er wel sprake van conflicten met voetgangers, wat in het beste geval tot frustratie leidt. 

Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke pleit nu voor duidelijkere regels rond elektrische steps. Hij dient een wetsvoorstel in waarmee een minimumleeftijd van 16 jaar wordt ingevoerd voor het gebruik van alle gemotoriseerde voortbewegingstoestellen met een vermogen van meer dan 250W, met een uitzondering voor elektrische rolstoelen. Alle elektrische steps die op dit moment op de markt zijn, vallen onder die bepaling, verzekert hij. 

Gelijktrekking met e-fietsen

Het wetsvoorstel trekt de regels eigenlijk gelijk met die voor elektrische fietsen: ook die zijn verboden voor kinderen onder de 16 jaar als ze een motorvermogen hebben dat de 250W overstijgt, omdat jonge kinderen de wegcode nog niet genoeg in de vingers hebben om zich te verplaatsen met relatief krachtige elektrische voertuigen. Als dat voor fietsen zo is, geldt dat voor steps ook, zegt Vandenbroucke.

Daarnaast wil het Vooruit-parlementslid e-steppers en gebruikers van andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen verbieden om zich nog op het voetpad te begeven, om conflicten met en frustratie onder voetgangers te vermijden. Ook daar zou een uitzondering voor elektrische rolstoelen gelden.

Fluovest

Vias Institute schaart zich achter het wetsvoorstel van Vandenbroucke. ‘Het is niet logisch dat een kind van 12 jaar met een gemotoriseerd toestel mag rijden dat een snelheid tot 25 km/u kan halen terwijl je voor een bromfiets klasse A die dezelfde maximumsnelheid kan bereiken een helm, verzekering - en inschrijvingsbewijs nodig hebt. De wielen van een elektrische step zijn bovendien een pak kleiner dan die van een bromfiets, wat ervoor zorgt dat je makkelijker je evenwicht kan verliezen.’

Het verkeersinstituut pleit daarnaast nog voor bijkomende aanpassingen aan de wegcode, zoals een verplichting om ‘s nachts met een fluovest te steppen of een verbod op meer dan één volwassene per step.

Werkgroep

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil ook nadenken over oplossingen. De bijdrage van Vias is daarin ‘nuttig als inbreng’, zegt hij. ‘Het gebruik van elektrische steps, maar ook van monowheels en hoverboards, ontwikkelt zich in hoog tempo. Het is goed dat er nieuwe mobiliteitsalternatieven ontwikkeld worden, maar het is ook belangrijk dat de overheid hier aandacht voor heeft en de verkeersregels aanpast.”’

De interministeriële conferentie voor Mobiliteit heeft eerder deze maand al beslist om een werkgroep op te richten om mogelijke maatregelen te bestuderen. Tegen eind dit jaar wil Gilkinet met concrete oplossingen komen.