Energieleverancier Mega past procedure van voorschotten aan na klachten
Klanten van energieleverancier Mega zullen voortaan rechtstreeks in hun klantenruimte een voorgestelde verhoging van aanbetaling kunnen aanvaarden, wijzigen of weigeren zonder dat ze daarvoor telefonisch contact met Mega moeten opnemen. Mega engageerde zich daartoe na een gesprek met Test Aankoop, zo meldt die laatste.
De consumentenorganisatie nam contact op met Mega nadat het verschillende klachten had gekregen van consumenten die een factuur van de energieleverancier ontvingen met een hoger voorschot dan voorheen. In de My Mega-klantenzone was het tot nu toe wel mogelijk om dat voorschot met maximaal 30% te verminderen, maar voor een nog grotere vermindering diende telefonisch contact te worden opgenomen met de klantenservice. Die bleek echter in vele gevallen onbereikbaar en dus bleven de klanten zitten met een bedrag waarin ze zich niet konden vinden, zegt Test Aankoop.
“We hebben een zeer constructief gesprek gehad met Mega”, verklaart Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. De gewijzigde procedure zou woensdag vanaf 18 uur van kracht moeten zijn. Blijkt dat niet het geval, dan vraagt de consumentenorganisatie aan de betrokkenen om met haar contact op te nemen. Test Aankoop dringt er daarnaast bij Mega op aan om daadwerkelijk telefonisch bereikbaar te blijven voor wie op deze manier contact met de energieleverancier wenst op te nemen.
De consumentenorganisatie benadrukt wel dat ze alle consumenten met een variabel contract aanraadt hun voorschotten te verhogen, maar het moet gaan om een vrije keuze. “Energieleveranciers moeten deze verhoging aanbieden en niet opleggen”, klinkt het.
Mega heeft zowat 600.000 contracten voor gas en elektriciteit, of ongeveer 300.000 klanten.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
MijnTelco
Abonnement in ruil voor spotgoedkope gsm: spaar je werkelijk geld uit door te tekenen voor een koppelverkoop?
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Spaargids.be
Maandelijks 10% van je inkomen sparen aangeraden: zo slaag je erin dit doel te bereiken
Het Nederlandse voorlichtingsinstituut Nibud adviseert om maandelijks tien procent van je inkomsten te sparen. Dat lijkt – zeker in de huidige tijden van hoge energiefacturen en prijzige winkelkarretjes – gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een praktisch bespaarplan zou de klus eenvoudiger moeten maken. Spaargids.be legt uit hoe het werkt. -
-
Spaargids.be
Meer dan 1.000 ongevallen met een e-step vorig jaar: deze verzekeringen dekken je in
-
Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
De Britse multinationale onderneming Unilever - vooral bekend van voedings- en verzorgingsmerken als Knorr, Ben & Jerry’s, Unox en Dove - waarschuwt dat de productiekosten blijven oplopen. En dat zal de consument wellicht ook voelen. In 2021 verhoogde de multinational zijn verkoopprijzen al om zo de sterk gestegen grondstofkosten te compenseren. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
Zware misleiding bij Switch, getuigt gedupeerde: “Ze overladen je met informatie zodat je geen tijd hebt om na te denken”
-
16
PROMOJAGERS SUPERTIP. Kruidvat geeft tot 75 procent korting en deelt gratis producten uit: “Ik betaalde maar 6,22 euro. Er ging 93,86 euro af!”
-
PREMIUM
In het oog van de energiestorm: Mega. Wie zijn de oprichters achter deze Belgische energieprijsbreker?
In recordtijd een massa klanten als het goed gaat, gebrandmerkt als cowboy eens het misloopt. Energieprijsbreker Mega zit in de hoek waar de klappen vallen, met een niet-aflatende stroom aan klantenklachten over eenzijdig verhoogde voorschotfacturen en aangepaste contracten. Wie zijn de initiatiefnemers achter deze Belgische lagekostenleverancier, en hoe maakten ze Mega in amper vijf jaar tijd vanuit het niets tot een top 5-speler op onze energiemarkt? -
PREMIUM162
Btw-verlaging op elektriciteit op losse schroeven: Raad van State waarschuwt voor discriminatie van 165.000 bewoners van woonzorgcentra
-
PREMIUM
Ombudsman krijgt massa klachten over hoge voorschotten energieleveranciers: “Het is jouw goed recht om je domiciliëring aan te passen”
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBertin Vermeulen
Marc Geerts
Joske Zeeuw
els de visch
Renaat jacobs