Van prototype hybride tot de populairste bedrijfswagens van ons land: deze auto’s zijn gemaakt in België
HLN DriveBelgië kent een lange en rijke autogeschiedenis. Niet alleen met autofabrieken van buitenlandse constructeurs. We toonden ons een paar keer de meest vernuftige van de hele autowereld. HLN Drive maakt een korte balans op.
Ken je Nessonvaux? In dit Waalse stadje aan de oever van de Vesder werd aan het begin van de 20e eeuw al geëxperimenteerd met hybridewagens. Het ‘systeem-Pieper’, zoals Henri Pieper zijn parallel hybride aandrijflijn op 2 maart 1909 patenteerde, werd veelvuldig toegepast op auto’s, trams en bussen. Zelfs Ferdinand Porsche is op dat moment al op de elektrische kar gesprongen, en stelt op het Salon van Parijs de Lohner-Porsche Mixte Hybrid voor. Kortom: alles wijst erop dat Pieper met het juiste product op het juiste moment gekomen is. Tot iemand – wij ‘verdenken’ Henry Ford en zijn toegankelijke Model T - op een blauwe maandag beslist dat de economische motor van de 20e eeuw… op benzine zou draaien. Pas aan het einde van de vorige eeuw haalt Toyota het concept van een hybridemotor vanonder het stof met zijn Prius: ook hier een mix van benzine en een elektromotor, gevoed door gerecupereerde energie van de remmen.
Wanneer de familie Pieper in 1906 de fabriek verkoopt na het overlijden van vader Henri, ziet de Luikse industrieel Adrien Piedboeuf zijn kans schoon. Hij verlaat zijn uit z’n voegen barstende garage in de Rue de Fragnée in Luik om het piepjonge Imperia vanuit Nessonvaux definitief op de kaart te zetten. De fabriek is vandaag nog te bekijken, al is het verval duidelijk te zien. Ook het aangrenzende museum kreeg klappen na de overstromingen deze zomer. Wel zijn nog enkele sporen te zien van de grote testpiste op het dak. Daarmee is de Belgische fabriek een van de drie ter wereld, naast de (onterecht) veel beroemdere vestigingen van Fiat in Turijn (Lingotto) en het inmiddels ter ziele gegane Palacio Chrysler in het Argentijnse Buenos Aires.
Niveau van Rolls-Royce
Imperia was indertijd niet het enige Belgische automerk. In de jaren ’20 had Minerva een naam en faam die te vergelijken was met Rolls-Royce. Tegelijkertijd bestond ook Excelsior, dat in 1928 zou fuseren met Imperia. En zo zijn er nog talloze voorbeelden van kleine bedrijfjes die in beperkte oplages auto’s en motorfietsen in elkaar schroefden. Zelfs bij wapenproducent FN in Herstal hadden ze hier een productielijn voor.
Ook na de Tweede Wereldoorlog kende ons land nog enkele hoogtepunten: Apal bouwde enkele mooie wagens op basis van bekende modellen, zoals buggy’s en een replica van de Porsche 356, allebei op het chassis van de Volkswagen Kever. Een andere carrossier, Jacques Coune, maakte een coupéversie van de MGB cabrio. De wijzigingen bleven niet beperkt tot een simpele hardtop: dankzij onderdelen van onder meer Renault en Simca ontwierp hij een auto met een eigen persoonlijkheid, met een aflopende daklijn en een Ferrari-achtige achterkant. MG dankte voor de inspiratie en paste het toe op zijn eigen auto, die uiteraard veel beter verkocht dan Counes variant.
Neergang
Toch daalde na de Tweede Wereldoorlog het aantal Belgische automerken, maar enkele grotere concerns die we vandaag nog kennen, kozen ons landje uit om voertuigen te assembleren. Door de goedkopere productieomstandigheden in het buitenland, moesten heel wat fabrieken in de jaren ’90 en 2000 echter de deuren sluiten en kreeg onze autogeschiedenis enkele donkere pagina’s. Renault in Vilvoorde, waar ze vooral Méganes bouwden, in 1997. Opel in Antwerpen, bouwplaats van onder meer Astra en Vectra, in 2010. Ford hield het in Genk uit tot 2012 en produceerde toen de Mondeo, de S-Max en de Galaxy. Eerder, begin jaren 80 stopten Citroën en British Leyland al met de productie in België, al was de productie van beide fabrieken eerder beperkt.
Daardoor zijn er vandaag, exoten als de in zeer gelimiteerde oplage gebouwde Gillet Vertigo uitgezonderd, nog maar twee autofabrieken in ons land: Volvo Gent en Audi Brussel. Twee fabrieken die wel met vooruitstrevende modellen bezig zijn: in Gent rolt de Volvo XC40 en sinds kort ook de C40 van de band. Die eerste is de populairste bedrijfswagen in ons land en bestaat onder meer in elektrische vorm. De C40, waar je binnenkort een testverslag van kan lezen op HLN Drive, is zelfs enkel in elektrische vorm te verkrijgen.
Dat geldt ook voor de wagens die in die andere fabriek in ons land worden gebouwd: bij Audi in Vorst schroeven ze de e-tron en e-tron Sportback in elkaar. In aantal gaan de autofabrieken in ons land dus achteruit, maar ze blijven even vooruitstrevend als destijds de Imperiafabriek in Nessonvaux, waar we ons verhaal mee begonnen.
Welke fabriek bouwt jouw ideale wagen? Ontdek het met deze autotest
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
198
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?