©  BELGA

Minister trekt 200 miljoen euro uit voor werken aan vier Antwerpse tunnels, maar op grondige renovatie is het nog een hele tijd wachten

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters investeert deze legislatuur 200

miljoen euro in dringende vernieuwingen van de tunnels. Van de vijf prioritaire tunnels zijn er vier gelegen in Antwerpen. “Gezien de ouderdom van deze tunnels en de historische achterstand aan onderhoudswerken, dringen investeringen zich op”, zegt minister Peeters.

De investeringen in tunnels maken deel uit van een ruimer plan voor de vernieuwing van Vlaamse wegen, bruggen, tunnels en sluizen. Vijf tunnels die deel uitmaken van het zogenaamde trans-Europese wegennet (TEN-T) krijgen voorrang: de Beverentunnel, de Tijsmanstunnel, de Kennedytunnel, de Craeybeckxtunnel en de Vierarmentunnel.

De eerste fase (2022) wordt gestart met de volledige renovatie van de Vierarmentunnel. In een tweede fase (2022-2024) wordt de veiligheid van een aantal tunnels sterk verhoogd via gerichte ingrepen, zoals de wandbekleding en verlichting in de Kennedytunnel onderhouden en de vernieuwing van het vluchtconcept in de Tijsmanstunnel. De ventilatie in de Craeybeckxtunnel zal ook een oppoetsbeurt krijgen. Daarna wordt een eerste fase van de Beverentunnel opgestart. In een derde fase na 2024 wordt het tweede deel van de renovatie van de Beverentunnel aangevat.

Wachten op Scheldetunnel

De planning van de derde fase is afhankelijk van het einde van de werken voor de Oosterweelverbinding. Het is dus wachten op de oplevering van de nieuwe Scheldetunnel. Zodra de werken achter de rug zijn, kunnen grote tunnelrenovaties, inclusief langdurige, volledige of gedeeltelijke tunnelsluitingen, in de Antwerpse regio worden ingepland. “Met de werken die veiligheid van de gebruikers verbeteren, kunnen we evenwel niet wachten, vandaar dat we deze op korte termijn zullen doorvoeren”, aldus minister Peeters.

Verkeershinder

Voor een totaalrenovatie is een langdurige sluiting van de tunnelkokers noodzakelijk, wat tot heel wat verkeershinder zou kunnen leiden. “Dat is in Antwerpen zonder de nieuwe en toekomstige Oosterweelverbinding allesbehalve evident”, vult minister Peeters aan. “Niet enkel zou de langdurige sluiting van een van de tunnels (bijvoorbeeld de Kennedytunnel) tot immense verkeershinder leiden, maar ook op het gebied van verkeersveiligheid zou dit tot situaties leiden die niet acceptabel zijn.”

200 miljoen euro

In 2020 investeerde minister Peeters al 17,5 miljoen euro in de aanpak van de tunnels en in 2021 komt daar nog 25 miljoen euro bij. “De komende drie jaar zal dit investeringsritme opgetrokken worden naar jaarlijks 50 miljoen euro”, zegt minister Peeters. “Op korte termijn ligt de focus in de verschillende renovatiedossiers op het verbeteren van de veiligheid in de tunnels. Dit is dringend nodig om de historische achterstand aan onderhoudswerken uit het verleden weg te werken en nieuwe veiligheidssystemen te implementeren.” (sdb)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER