Jan Mansvelt en Rob Goormans van Velodepot op de gloednieuwe Postfiets ©  Joris Herregods

Oude postfietsen krijgen tweede leven als hippe (en praktische) stadsfiets

Deurne -

Velodepot, een tewerkstellingsproject van het CAW Antwerpen in Deurne, lanceert zijn eerste, eigen reeks fietsen: de Postfiets. Ze bouwden het stalen ros van de postbode om tot een hippe stadsfiets. “Stevig en toch wendbaar en met extra ruime bagagerekken”, zegt Jan Mansvelt van Velodepot.

Jan Stassijns

Velodepot, in de Van Den Hautelei in Deurne, maakt circulaire fietsen. Iedereen die wil, kan oude fietsen doneren. Sommigen knappen ze op, van andere recupereren ze de onderdelen om nieuwe fietsen mee te bouwen. De onbruikbare onderdelen worden gedemonteerd en gerecycleerd.

In 2019 konden ze een lot oude postfietsen op de kop tikken. Met twintig dienstjaren op de teller, hebben ze wellicht tienduizenden brieven tot in de brievenbus van de Antwerpenaar gebracht. En dat was er bij sommige exemplaren ook aan te zien. Maar postfietsen zijn nu eenmaal gebouwd om tegen een stootje te kunnen. Postbodes trotseerden weer en wind op deze robuuste, stalen fietsen. Tegelijkertijd moesten ze ook erg wendbaar zijn om vlotjes door de stad te bewegen. En laat dat nu ook de ideale kenmerken zijn van een oerdegelijke stadsfiets.

De Postfiets

Het bracht de medewerkers van Velodepot op het idee om een eigen reeks fietsen te lanceren. Het resultaat is de Postfiets, dat dankzij de grote bagagerekken en -manden, waar jarenlang de brieven en postpakketten uitpuilden, ook heel wat gewicht kan dragen. “De grootste uitdaging was dus om te zorgen dat het zware frame geen belemmering zou worden”, zegt Jan Mansvelt van Velodepot. “En dat is ons echt goed gelukt. Door het zwaartepunt laag te houden, hebben we voor een licht trapgevoel kunnen zorgen. Door keuze van de banden, rijdt hij ook heel soepel. Ze meten zich qua functionaliteit met transportfietsen en qua rijgedrag met de vlotste stadsfietsen. Voor echt lange afstanden zou ik ze dan weer niet aanraden.”

 ©  Joris Herregods

Sociaal project

Er ging heel wat denkwerk aan vooraf en werd duchtig geëxperimenteerd om de fiets volledig naar hun hand te zetten. Daarvoor kan Velodepot, een tewerkstellingsproject van CAW Antwerpen, rekenen op een uitgebreide ploeg medewerkers. ”We werken met mensen in een kwetsbare situatie die moeilijk aansluiting vinden op de reguliere arbeidsmarkt”, legt Rob Goormans van Velodepot uit. “En de reden dat ze in die situatie zitten, kan heel uiteenlopend zijn. We zoeken samen uit wat hun talenten zijn, werken aan hun zelfvertrouwen en leren hen de kneepjes van het vak. Zo bouwen we vertrouwen op, maar krikken we ook hun zelfvertrouwen op. Aan een fiets werken kan iedereen, maar de finesse beheersen om een kwaliteitsvolle fiets af te leveren, is allesbehalve eenvoudig. Dat is wel waar we naar streven en wat ons ook lukt. Voor onze medewerkers is niets fijner dan een klant die achteraf komt vertellen dat de fiets die hij hier kocht, de beste fiets is waar hij ooit mee gereden heeft. Van hieruit moedigen we hen ook aan om de volgende stap te nemen, naar een betaalde job, maar dat gebeurt voor iedereen op zijn of haar eigen tempo.”

 ©  Joris Herregods

Met de Postfiets hebben ze zicht alvast goed kunnen uitleven. De unisex frames werden gezandstraald en in de huiskleur gelakt. De fiets komt standaard met een groot bagagerek vooraan en extra lange achterdrager met ruimte voor een kinderstoeltje én fietstassen. Wie wil, kan achteraan nog een extra bagagerek voor genormeerde bakken laten installeren.

De Postfiets kost 850€ en is beschikbaar in vier maten. Behalve in Velodepot zijn ook te koop bij De Fietsbroers op het Terloplein in Borgerhout.

www.velodepot.be

 ©  rr

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER