Voor de regenboogvlag was er de roze driehoek. Historicus legt uit: “Belofte dat de geschiedenis zich niet zou herhalen”
Oktober is LGBTQ+ History Month. Een maand waarin aandacht wordt besteed aan de geschiedenis van homoseksuele mannen, lesbische vrouwen, biseksuele en transgender mensen. Misschien ben je deze maand, naast een regenboogvlag, ook een roze driehoek tegengekomen. Een LGBTQ+-symbool dat vandaag trots wordt gedragen, maar ontstond tijdens een donkere periode in de geschiedenis. Historicus Johan Puttemans van Stichting Auschwitz licht toe.
De roze driehoek werd voor het eerst gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Net zoals Joden een gele ster moesten dragen, kregen mannelijke homoseksuelen een roze driehoek op hun rechterborstzak gespeld eens ze opgepakt werden en in een kamp zaten. De symbolen werden opgelegd door de nazi’s en waren een manier om bevolkingsgroepen te classificeren. Later, in de jaren zeventig en tachtig, werd de roze driehoek het symbool voor homorechten.
Antihomowet
“Tijdens de vorige eeuw was er in Duitsland, zoals in de meeste andere landen destijds, een antihomowet die geslachtsverkeer tussen mannen verbood, beter bekend als paragraaf 175", weet Johan Puttemans, historicus van Stichting Auschwitz. “De wet werd in Duitsland ingevoerd voor de nazi’s aan de macht kwamen, tussen 1919 en 1933. De nazi’s breidden paragraaf 175 wel uit. Ze maakten homoseksuele handelingen zonder fysiek contact, zoals naast elkaar masturberen, ook strafbaar. Paragraaf 175 werd pas lang na de oorlog afgeschaft, in 1994.”
Asocialen
“Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikten nazi’s symbolen om 'gevaarlijke personen’ mee aan te duiden in concentratiekampen. Zo waren rode driehoeken voor politieke opstandelingen, zwarte driehoeken voor asocialen en roze driehoeken voor homoseksuele mannen.” Belangrijk is hier het woordje mannen, benadrukt Puttemans. “Er werd een onderscheid gemaakt tussen homoseksuele mannen en homoseksuele vrouwen. Homoseksuele mannen konden omwille van hun seksualiteit opgesloten worden in kampen.”
Lesbische vrouwen die opgesloten werden kregen geen roze driehoek, maar een zwarte: het symbool voor asocialen. Vrouwen werden door de nazi’s namelijk beschouwd als 'kinderdraagsters’, een vrouw die geen kinderen baarde was bijgevolg asociaal.
(Lees verder onder de foto.)
Marteling
De roze driehoek omkadert dus niet alle genderidentiteiten en seksualiteiten die er zijn. Maar hoe werd het dan het symbool voor LGBTQ+-gemeenschap? In de jaren zeventig werd de algemene bevolking zich ervan bewust dat niet alleen joden, maar ook homoseksuelen zwaar vervolgd en zelfs gemarteld werden in concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Rond die periode zagen we de roze driehoek dan ook voor het eerst opnieuw verschijnen.
Homoseksuelen dragen vandaag de roze driehoek als herinnering aan het verleden en als plechtige belofte dat de geschiedenis zich niet zal herhalen.
“Toen homorechtenactivisten in Miami aan het protesteren waren, maakten ze het symbool vast op hun kleren om solidariteit te tonen, met nationale media-aandacht als gevolg”, weet de historicus. “‘Rakelen jullie zo niet het naziverleden op?' vroeg iemand zich af. ‘Homoseksuelen dragen vandaag de roze driehoek als herinnering aan het verleden en als plechtige belofte dat de geschiedenis zich niet zal herhalen’, was het antwoord.”
Aidstattoo
In de jaren tachtig veroorzaakte de aidsepidemie veel angst, en in eerste instantie werd de homogemeenschap geviseerd. “De activisten die bewustzijn rond deze gezondheidscrisis wilden creëren, gebruikten een roze driehoek als symbool voor hun campagne. ‘De stilte rond de onderdrukking en vernietiging van homoseksuelen moet, toen en nu, verbroken worden om te overleven’, stond er in hun manifest.”
Kunstenaar en activist Avram Finkelstein ontwierp toen de roze driehoek die gebruikt werd in de campagne, al maakte hij er een rechtopstaande in plaats van een omgekeerde van. “Dat deed hij nadat een expert in 1986 suggereerde dat HIV en/of Aidspatiënten een speciale tattoo moesten laten zetten zodat eventuele bedpartners gewaarschuwd zouden zijn.” Een publieke discussie ‘die homoseksuele mannen in concentratiekampen wilde steken, om ervoor te zorgen dat de epidemie zich niet zou verspreiden’, noemde Finkelstein het.
In de jongste jaren zagen we roze driehoeken opduiken tijdens demonstraties voor homorechten wereldwijd.
1.500 euro per jaar
In de jongste jaren zagen we roze driehoeken opduiken tijdens demonstraties voor homorechten wereldwijd. In april 2017 strooiden demonstranten roze driehoeken uit voor de Russische ambassade in Londen, met daarop de woorden: ‘stop de vernietigingskampen’. Drie maanden later stemde het Duitse parlement unaniem voor het verlenen van gratie aan homoseksuele mannen die veroordeeld waren voor homoseksualiteit tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij 3.000 euro werd toegekend aan de 5.000 mannen die nog in leven waren, en 1.500 euro voor elk jaar dat ze gevangen zaten.”
De stemming kwam ongeveer vijftien jaar na de uitvaardiging van een officiële verontschuldiging en bijna tien jaar na de onthulling van een gedenkteken voor homoseksuele Holocaustslachtoffers in Berlijn. Een ander bekend monument is het Pink Triangle Park in de wijk Castro in San Francisco, dat zichzelf ‘het eerste permanente, vrijstaande monument in de V.S. voor homoseksuele Holocaustslachtoffers’ noemt.”
Lees ook :
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
PORTRET. Marleen wint zichzelf terug na bedrog. “Hij wilde dat ik onder de zonnebank ging voor die witte benen”
-
Nieuw type podcast belooft je een betere nachtrust. “Het is zoals een kind een verhaaltje voorlezen”
Heb jij vaak last van slapeloosheid? Dan belooft een ‘slaappodcast’ soelaas te bieden, een nieuw genre dat steeds populairder wordt. Maar werkt het echt? Slaapexperte Annelies Smolders neemt de trend onder de loep: “Over remedies als slaapthee, een speciaal kussen, meditatie of slaapcursussen kunnen we hetzelfde zeggen.” -
PREMIUM
Hun baby’s lijken echt, maar de zoontjes van Messalina (28) en Chelsea (23) zijn poppen: “Elke dag groeit onze band”
Moederliefde komt in veel gedaantes, bewijzen Chelsea (23) en Messalina (28). Ze koesteren hun ‘Reborn Baby’, een pop die op een echt kind lijkt. Die nemen ze mee in de buggy, kopen ze veel leuke kleertjes en leggen ze ’s avonds met een kusje te slapen. Maar wat als een voorbijwandelende Vlaming je kinderwagentje inkijkt? “Het doet me deugd om af en toe wél begrepen te worden.” -
-
PREMIUM
“Als dit puur voor de seks was, had hij al lang iemand anders”: Sally heeft al 1,5 jaar iets ‘casual’ met Leon en wil méér
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
PREMIUM
Hannelore krijgt een onverwachte ‘yonimassage’ van haar masseur: “Hij duwde mijn benen een beetje uiteen”
-
Deze rechten moeten volgens transgender personen Nora, Flor en Yesha dringend veranderen. “Trans zijn is zoveel meer dan de medische aspecten”
-
PREMIUM
Barbara Dex, Els Dottermans en Andrea Croonenberghs over hun ‘houdbaarheid’: “Néén, we laten ons niet afserveren”
“Zingen geeft werkgelegenheid. In het theater en op tv wordt het steeds moeilijker op onze leeftijd.” Els Dottermans (59), Andrea Croonenberghs (59) en Barbara Dex (50) deelden recent de bühne. Een gesprek met drie vrouwen over verouderen: vaak moeilijk, maar evengoed mooi. “Ik streed heel mijn leven tegen de kilo’s. Nu stop ik ermee.” -
PREMIUM
2 Belgen over hun coming out: “Tijdens relaties was ik altijd jaloers op mooie vrouwen. Later bleek dat ik hen vooral zélf heel aantrekkelijk vond”
Emma (27) is biseksueel en moet eindeloos opboksen tegen vooroordelen. Abdellah (27) is homoseksueel en moslim, en moet met angst leren leven. Vandaag, op internationale coming-outdag, getuigen ze over hoe ze vechten voor het recht er te mogen zijn. Want ons land lijkt progressief op dat vlak, maar dat voelen Belgen in de LGBTQ+-community anders aan. “Ik merkte dat mijn mama schrok toen ik haar vertelde over mijn seksuele ervaringen. Misschien had ik mijn coming-out toch groter moeten maken, zodat het beter tot haar doordrong.” -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen