Van renovatieplicht tot slimme kilometerheffing: Vlaamse regering bekijkt komende dagen verder klimaatmaatregelen

De Vlaamse regering zat vandaag opnieuw samen om te bekijken wat zij kunnen doen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Met de huidige maatregelen zou Vlaanderen de uitstoot met zo'n 32,5 procent kunnen verminderen tegen 2030, maar eerder werd al de ambitie vastgelegd om 35 procent te halen. De vergadering is afgelopen, technici zullen de voorstellen de komende dagen verder uitspitten. Er is nog niks beslist.

Op de eerste Vlaamse klimaatministerraad afgelopen vrijdag was Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) bij aankomst erg duidelijk: ze legt de slimme kilometerheffing opnieuw op tafel. Die staat nochtans niet in het Vlaams regeerakkoord, nadat N-VA het geweer van schouder veranderde in aanloop naar de vorige verkiezingen.

Een slimme kilometerheffing zou betekenen dat je betaalt per kilometer dat je met de wagen rijdt. Het tarief wordt dan ook afhankelijk van waar, wanneer en hoe ver je rijdt. In ruil zou dan de verkeersbelasting verdwijnen. Vrijdag werd er open over de slimme kilometerheffing gepraat, maar intussen lijkt de kans opnieuw te slinken dat de slimme kilometerheffing er komt. N-VA zou dan toch opnieuw een veto stellen. Mogelijk wordt wel nog een voorstel rond de kilometerheffing voor lichte vracht bekeken.

Maar er wordt uiteraard ook nog over andere zaken gepraat. Vlaams klimaatminister Zuhal Demir (N-VA) legt zelf een renovatieplicht op tafel. Wie een huis koopt met een energielabel van E of lager, zou dan verplicht worden om dat huis binnen 5 jaar te renoveren tot een hoger energieniveau. In ruil zouden er wel premies tegenover staan. Er zou geen renovatieplicht komen voor woningen die mensen al in hun eigendom hebben, "bestaande woningen" zeg maar. Althans, zo'n plicht kan moeilijk gehandhaafd worden, tenzij eigenaars een woning met een te laag energieniveau verhuren; in dat geval liggen strengere verhuurvoorwaarden op tafel.

De slimme kilometerheffing en renovatieplicht zijn zaken die ook door klimaatexperts naar voren werden geschoven in verschillende adviezen die de Vlaamse regering had opgevraagd. Daarnaast pleitten experts onder meer ook voor een reductie van de Vlaamse veestapel. Al ligt dat laatste erg moeilijk bij CD&V. Minister van Landbouw Hilde Crevits wil geen boze boeren op haar kabinet. Die laatste minister legt wel andere zaken op tafel, zoals om bedrijven zonder klimaatplan geen subsidies meer te geven. De Vlaamse regering bekijkt verder ook hoe ze zonnepanelen verder kan stimuleren, zodat de markt niet instort na het afschaffen van de terugdraaiende teller. Het zou dan gaan om de premies die nu bepaald zijn zeker niet te laten dalen. Ook meer laadpalen en het stimuleren van elektrische wagens, wordt bekeken.

"Als deze vooruitgang blijft, gaat minister Demir naar Glasgow"

Het is dus afwachten welke maatregelen Vlaanderen kan afkloppen, en tot welke doelstellingen die zouden kunnen leiden. De Vlaamse regering zat tot de middag samen, maar is alvast positief over het gedane werk. "Er is vooruitgang geboekt", klinkt het. Eerder had Vlaams klimaatminister Zuhal Demir (N-VA) de druk om tot afgeklopte maatregelen wat verhoogd door te communiceren dat ze enkel mét nieuw plan naar de VN-klimaattop in Glasgow zou afreizen. Ze vertrekt komende zaterdag. Bij het kabinet van de minister klinken er nu positieve signalen daarover. "Als op deze manier vooruitgang blijft geboekt worden, zal minister Demir naar Glasgow kunnen", zegt haar woordvoerder. Technici zullen de voorstellen nu verder uitspitten de komende dagen. Verwacht wordt dat de regering daarna - wellicht midden volgende week - opnieuw samenkomt. 

Met de huidige maatregelen haalt Vlaanderen een broeikasgasreductie van zo'n 32,5 procent tegen 2030. De eerdere ambitie ligt op 35 procent. Voor België vraagt Europa om een percentage van 47 procent te halen. 

Meest gelezen