Uitstoot CO2 door Antwerpse gezinnen daalt met 39%

Antwerpen -

De CO2-uitstoot in de stad Antwerpen is in 2019 met 25,2% gedaald in vergelijking met het referentiejaar 2005. Dat is vooral te danken aan de inspanningen van de Antwerpenaar. Bij de Antwerpse gezinnen zakte de uitstoot van CO2 met maar liefst 39%. De transportsector hinkt echter achterop.

Sacha Van Wiele

Terwijl in het Schotse Glasgow de wereldtop samenzit voor het klimaatcongres COP26, legt Antwerpen positieve cijfers voor rond de CO2-uitstoot. Dat blijkt uit de recente emissie-inventaris. Koolstofdioxide of CO2 ligt aan de basis van de opwarming van de aarde.

De stad Antwerpen haalde in 2019 dus al ruimschoots de vooropgestelde doelstelling van 20% in 2020. Daarmee lijkt Antwerpen de engagementen na te komen van het Burgemeestersconvenant. Dit is een initiatief van de Europese Commissie. Het uiteindelijke doel is om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Dit betekent dat er niet meer CO2 wordt uitgestoten dan kan worden opgenomen door de natuur.

Huishoudens

Uit de emissie-inventaris blijkt dat de grootste inspanningen zijn geleverd door de Antwerpse huishoudens (39%). “Terwijl de Antwerpse bevolking met 12,3% is gegroeid”, zegt Tom Meeuws (Vooruit), schepen van Leefmilieu, in een interview met Gazet van Antwerpen.

Schepen Tom Meeuws. © Jeroen Hanselaer

Een sterke daling in het energieverbruik (27%) bij de huishoudens is de belangrijkste reden. Dat komt door de hoge renovatiegraad van vooral sociale woningen, strenge isolatienormen en het EcoHuis waar mensen terechtkunnen voor tips en energieleningen.

Meeuws verwacht nog een grotere sprong voorwaarts met het project rond de Antwerpse appartementen. Zeven op de tien Antwerpse woningen zijn appartementen. Er loopt nu een groot project om appartementsgebouwen onder meer te isoleren. “We zijn bezig met vijftien grote appartementsblokken, goed voor 1.173 woningen”, zegt Meeuws.

Hernieuwbaar

Een andere opsteker voor de stad Antwerpen is het gebruik van hernieuwbare elektriciteit. Tegen 2020 moet 13% van de elektriciteitsvraag op eigen grondgebied worden geproduceerd. Antwerpen zat in 2019 al aan 16%.

De uitstoot van CO2 daalde ook in de sector handel en diensten, bij de stedelijke overheid en de industrie. Alleen weg-, binnenvaart- en spoorverkeer bleven achter, want daar is nog een stijging van 2%.

“De invoering van rekeningrijden zou er al voor kunnen zorgen dat mensen hun verplaatsingsgedrag bijsturen”, zegt Meeuws. “Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zou na de invoering van de zone 30 op de Turnhoutsebaan beter werk maken van het openbaar vervoer.”

©  GV A

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Tom Meeuws