©  MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Waarom er geen kleine potten Nutella meer verkrijgbaar zijn bij Colruyt

‘Tijdelijk niet beschikbaar’. Dat kaartje hangt aan de rekken waar normaal de kleine potten Nutella staan in de winkels van supermarktketen Colruyt. “In principe wordt er niet gecommuniceerd over de oorzaak daarvan”, zeggen retailexperten. Maar ver is het niet zoeken.

Sofie Geusens

Het is opnieuw oorlog in de supermarkt. De krant De Tijd merkt op dat er niet langer kleine potten Nutella verkrijgbaar zijn bij supermarktketen Colruyt. ‘Tijdelijk niet beschikbaar’, valt te lezen in de rekken. Hoe dat komt, weten we niet met zekerheid. Maar voor retailexperten is het toch niet ver zoeken naar een oorzaak. “Er wordt in principe niet over gecommuniceerd. Maar op dit moment zijn de prijsonderhandelingen bezig tussen supermarkten en leveranciers. Dat gebeurt elk jaar en dat is om de juiste prijzen voor volgend jaar vast te leggen”, legt Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur van vakblad Retail Detail, uit.

De conflicten komen volgens hem dan ook niet helemaal onverwacht. “Merkfabrikanten hebben al eerder aangekondigd dat er prijsverhogingen zitten aan te komen. Dat onder andere door hogere energie-, loon- en verpakkingskosten. Die willen ze doorrekenen naar de consument. Daar lopen nu dus onderhandelingen over.”

En bij Colruyt lopen die onderhandelingen dus hoog op. “Zij zijn daar het meest gevoelig voor. Dat door hun laagste prijs garantie. Zij willen niet als eerste de prijs verhogen. En ze willen ook zeker zijn dat ze dat minder hard moeten doen dan de concurrenten. Dat maakt het voor hen allemaal extra moeilijk.”

Het verdwijnen van de kleine Nutella-potten dienen volgens hem dan ook om druk uit te oefenen. Maar wie van de twee partijen dat doet, is niet duidelijk. Er zijn ook nog geen aanwijzingen dat andere supermarkten dezelfde problemen hebben, maar de gesprekken verlopen overal moeizaam. En die concurrentie is voor de consument op zich wel goed. “Het zorgt toch voor een rem op de prijs. Zolang het natuurlijk niet leidt tot een echte prijzenoorlog waarbij slachtoffers vallen. Te lage prijzen kunnen jobs kosten of leiden tot het sluiten van productiesites. Daar moeten we ook rekening mee houden.”

Vijanden creëren

Hoelang die onderhandelingen zullen duren, en we dus moeten wachten op de kleine Nutella-potten bij Colruyt, is niet zeker. “Het mag niet te lang duren. Colruyt verliest hierdoor klanten en ook voor producent Ferrero kost het een pak geld. Ze zijn dan ook gedwongen om samen te werken want ze kunnen niet zonder elkaar.”

En het zou misschien wel eens lang kunnen duren. Colruyt is dan ook niet aan zijn proefstuk toe. In het verleden lag de supermarktketen al meerdere keren in de clinch met leveranciers. Zo was er al discussie met Pepsico, Nestlé, Douwe Egberts en vorig jaar waren een tijdlang niet alle producten van Coca-Cola beschikbaar. “Ze doen dit voor de zoveelste keer. Dan wijst het er toch op dat het in de ogen van Colruyt iets oplevert. Anders zouden ze het niet doen.”

Creëert de supermarktketen zo geen ‘vijanden’? “Zo sterk zou ik het niet stellen. Dit is niet persoonlijk, maar het gaat wel over veel geld”, zegt Van Rompaey. Hij legt uit dat in de business Colruyt wel als een betrouwbare handelspartner gekend staat. “Die harde onderhandelingen, daar moet je door. Maar eens er een akkoord is, dan kan je er wel altijd op rekenen”, zegt hij. “Dat is ook het imago dat ze willen uitstralen. Dat ze ver willen gaan om de consument de laagste prijs te bieden.”

Voorlopig is het nog niet duidelijk of er ook met andere leveranciers problemen zijn. De Tijd schrijft dat er de voorbije weken in de Colruyt-winkels tekorten waren aan producten van de multinationals Unilever (Sanex), Colgate-Palmolive (Zwitsal) en Mondelez (Lu). “Mogelijk volgen er dit najaar nog wel enkelen.”

Colruyt zelf laat in een reactie weten dat hier en daar bepaalde producten tijdelijk niet meer beschikbaar zijn. “Voorlopig zijn er geen grote problemen die aanleiding kunnen geven tot gaten in de schappen. We begrijpen dat dit voor klanten vervelend is en verontschuldigen ons voor het ongemak. We zijn er wel van overtuigd dat dit snel opgelost zal raken en dat we die ontbrekende producten terug zullen kunnen aanbieden, aan een correcte prijs voor de consument.”