Vanaf 2029 moeten alle nieuwe auto’s elektrisch zijn, maar zullen we die wel allemaal kunnen opladen?

Wie vanaf 2029 een nieuwe auto of bestelwagen koopt, zal alleen nog een elektrische auto kunnen kopen. Dat staat in het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering heeft afgeklopt. Bye bye, klassieke brandstofmotoren dus. Maar zullen we over acht jaar al klaar zijn voor die radicale ommezwaai? De auto-industrie vraagt zich vooral af of het Belgische elektriciteitsnetwerk dit zal aankunnen. Ja, zo verzekert netbeheerder Fluvius. "Technisch kan alles, maar het is belangrijk dat we zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen."

Na dagen onderhandelen is het Vlaams klimaatakkoord eindelijk rond. Dinsdag al was bekend dat over enkele jaren alle nieuwe auto's elektrisch zouden moeten zijn, maar er was lang discussie over het precieze startjaar van die maatregel. Uiteindelijk is op 2029 geland.

Wie dus vanaf 2029 een nieuw voertuig koopt zal die niet meer kunnen kopen met een klassieke verbrandingsmotor onder de kap, zelfs geen hybride. Alleen nog elektrische auto's zullen verkocht mogen worden. Let wel: het gaat enkel om nieuwe wagens.

De Vlaamse regering houdt wel een slag om de arm. De datum kan nog verschuiven als er onvoldoende betaalbare elektrische auto's op de markt zijn en er onvoldoende laadpalen zijn bijgekomen.

Tandjes bijsteken

Autojournalist Tony Verhelle is sceptisch over de ambitieuze plannen."Tot nu toe sleepte Vlaanderen met de voeten op vlak van groene mobiliteit. Nu maakt het plots een bocht van 180 graden. We zullen verschillende tandjes moeten bijsteken", zei Verhelle eerder deze week in “Het journaal”. 

Bekijk de reportage uit "Het journaal" van enkele dagen geleden:

Videospeler inladen...

Laadpalen

Vooral het aantal laadpalen opkrikken wordt nog een krachttoer. Begin dit jaar waren er amper 8.482 publieke laadpunten in België. Dit komt overeen met ongeveer 4.200 publieke laadpalen, want de meeste hebben twee stekkers. Daarmee doen we het een pak slechter dan andere landen.

Uit een recente vergelijkende studie blijkt dat Noorwegen het best is voorbereid op de elektrische wagen, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Nederland, dat al ruim 60.000 laadpunten telt. België bungelt met een 29e plek achteraan in het Europese peloton.

Volgens berekeningen zijn er tegen 2030 maar liefst 150.000 laadpalen nodig in België. "Of we dat halen, valt te betwijfelen", zegt Tony Verhelle. En de ambities bleven vooralsnog relatief bescheiden op dat vlak: het Brussels Gewest kondigde vandaag aan dat er volgend jaar 250 nieuwe laadpalen voor elektrische voertuigen bijkomen en Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters liet dinsdag weten dat ze tegen 2025 30.000 extra laadpunten nastreeft.

Komen er genoeg laadpalen? En wat zijn de gevolgen voor ons elektriciteitsnet?

Videospeler inladen...

Energienet

Ook bij Febiac, de Belgische federatie van de automobiel- en tweewielerindustrie, roepen de ambities van de regering nog vele vragen op. "Het belangrijkste is dat de mobiliteit van de mensen gegarandeerd wordt. Als een burger of een bedrijf een auto koopt, moeten ze die correct kunnen gebruiken. Op dat vlak zien wij op dit moment nog niet alle garanties", zegt Gabriel Goffoy van Febiac.

"Tegen 2030 verwachten we in België 2 miljoen auto’s", gaat Goffoy verder. "Om die allemaal elektrisch te laten rijden, heb je heel wat zaken nodig." Wat hem daarbij het meeste zorgen baart, is ons elektriciteitsnet.

"Het energienet moet dat aankunnen - dat is op dit moment nog niet gegarandeerd - en gaan we die energie hebben op dat moment", vraagt Goffoy zich hardop af. Dat er voldoende laadpalen kunnen komen, daar maakt hij zich niet meteen zorgen over. Maar "de fundamentele vraag is: gaat het netwerk dit aankunnen?"

Fluvius: “Alles is mogelijk”

Als steeds meer mensen de komende jaren hun elektrische auto’s beginnen op te laden, wat veel stroom zal vragen, dreigen dan geen blackouts? Voor die vraag klopte VRT NWS aan bij netwerkbeheerder Fluvius. Daar verzekert woordvoerder Björn Verdoodt dat de angst om in het donker te zitten, als we massaal met elektrische auto’s gaan rijden, niet terecht is. Fluvius heeft daar al plannen voor.

"Ons huidige investeringsprogramma gaat al uit van 1 miljoen elektrische wagens op de Vlaamse wegen tegen het jaar 2030. Dat is al heel veel, maar dat is absoluut haalbaar als we dat in combinatie met de digitale meters ook slim aanpakken en de auto’s slim laten opladen. Dat wil zeggen: als we op de juiste momenten opladen, zal er geen enkel probleem zijn."

Het is belangrijk dat we voldoende tijd krijgen om alles af te werken en het elektriciteitsnet volledig klaar te maken.

Björn Verdoodt (Fluvius)

Als de Vlaamse regering sneller wil schakelen, waardoor er eerder dan in 2030 1 miljoen elektrische wagens zullen rijden, is het voor Fluvius wel belangrijk dat er "snel beslissingen worden genomen en dat we een stabiel kader krijgen", merkt Björn Verdoodt op. "Zo kunnen wij onze investeringsprogramma’s aan die nieuwe realiteit aanpassen." 

"Alles is mogelijk - technisch kan alles", verzekert Verdoodt, "maar het is belangrijk dat we voldoende tijd krijgen om alles af te werken en het elektriciteitsnet volledig klaar te maken."

Meest gelezen