Facebook voert gezichtsherkenning op foto's en video's af, "bezorgd om privacy"

Meta, het bedrijf achter Facebook, zal niet langer gezichtsherkenning toepassen op de sociaalnetwerksite Facebook. Het bedrijf is naar eigen zeggen bezorgd om de privacy van de gebruikers. Ruim een derde van de dagelijks actieve Facebook-gebruikers had de optie ingeschakeld. 

Facebook maakt al sinds 2010 gebruik van gezichtsherkenning op foto's en video's die gebruikers op het platform posten. Op die manier moedigde de sociaalnetwerksite mensen aan om familieleden en vrienden te taggen. Het bedrijf heeft, deels dankzij deze software, een van de grootste databanken van digitale foto's ter wereld. 

Moederbedrijf Meta wil nu een eind aan maken aan die gezichtsherkenning, om privacyredenen. Alle gezichtsherkenningssjablonen die het bedrijf gebruikt om mensen op andere beelden te identificeren - en dat zijn er meer dan 1 miljard - worden bovendien verwijderd, kondigt de Amerikaanse techgigant aan. Ruim een derde van de dagelijks actieve Facebook-gebruikers had de optie gezichtsherkenning ingeschakeld.

Gezichtsherkenning is de voorbije jaren meer en meer onder vuur komen te liggen, zeker wanneer het gaat om mogelijk misbruik door overheden, zoals bijvoorbeeld in China, waar het ingezet wordt om de Oeigoeren, een minderheidsgroep, te controleren. 

Facebook gebruikte de gezichtsherkenning enkel op zijn eigen website en verkocht de software niet aan derden.  Toch werd er al vaker de vraag gesteld hoeveel data het bedrijf op die manier verzamelde en wat het met die informatie kon doen.  

"De juiste balans vinden"

Meta wil nu naar eigen zeggen "de juiste balans vinden" tussen de voordelen van de technologie, en de zorgen errond. "Gezichtsherkenning kan een krachtig middel zijn, wanneer mensen hun identiteit moeten bevestigen of om fraude tegen te gaan. (...) Maar er moet een open maatschappelijk debat plaatsvinden over de langetermijnrol van gezichtsherkenning in de samenleving, gevoerd door zij die er de meeste gevolgen van ondervinden", zegt het bedrijf in een blogpost

De software die het systeem ondersteunt, een geavanceerd algoritme dat de naam DeepFace kreeg, zal niet afgevoerd worden. En het gebruik van gezichtsherkenning in toekomstige producten wordt ook niet uitgesloten. 

Het afvoeren van gezichtsherkenningstechnologie betekent wel dat de mensen op de foto's niet langer geïdentificeerd kunnen worden in "Alt Text", een technologie die gebruikt wordt voor blinden en slechtzienden. 

"Dat Facebook stopt met gezichtsherkenning is een kantelmoment in het groeiende ongemak dat velen voelen bij deze technologie", reageert Adam Schwartz, advocaat bij de Electronic Frontier Foundation, een organisatie voor burgerrechten bij de New York Times. “Zakelijk gebruik van gezichtsherkenning is zeer gevaarlijk voor de privacy van mensen."

Meest gelezen