©  BELGA

Lidl reageert op “angstbeleid” in Deurne: “Heel jammer om te horen en zeker niet de bedoeling”

Afgelopen week sprak onze reporter met Lidl-personeel in Deurne. Ondanks het voorakkoord blijven de omstandigheden er slecht, vooral door een personeelstekort en gebrek aan vertrouwen. Werknemers spreken er zelfs van een angstbeleid. Bij de directie van Lidl zijn ze op de hoogte van de problemen en volop bezig om alles zo snel mogelijk uit te werken.

Sonia De Bock

LEES OOK: Onze reporter sprak met Lidl-personeel in Deurne: “Vroeger waren ze menselijk. Nu heerst er een angstbeleid”

Aanpak personeelstekort

Het grootste probleem dat bij de meeste Lidl-filialen steeds weer naar voren kwam, was het tekort aan personeel. Ook in Deurne kampen ze te vaak met weinig werkkrachten. Volgens de werknemers speelt het ziektecijfer een grote rol: minstens één collega is altijd langdurig ziek en wordt niet tijdig genoeg vervangen.

Lidl laat verstaan dat het probeert om meer personeel aan te werven, maar wijst ook op moeilijkheden op de arbeidsmarkt. “We zijn constant op zoek naar extra personeel, maar er zijn momenteel weinig werkzoekenden”, zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl.

“Voor ons is het ook alle hens aan dek om de huidige ploegen te behouden en die proberen uit te breiden. De vliegende ploegen zullen op termijn meer ondersteuning kunnen bieden, zodat zieken sneller vervangen kunnen worden. Lidl gaat binnenkort meer functies toevoegen.”

Maar als het geen langdurig zieke is, blijven andere werknemers soms vaker thuis voor bijvoorbeeld een kleine verkoudheid, waardoor de werkdruk helemaal niet meer op te vangen valt. Lidl betreurt dit ten zeerste, maar zegt ook dat dit vanuit de kant van de directie niet te controleren valt. “Het is niet de taak van een werkgever om daar controles op uit te voeren. Daar zijn er artsen voor”, aldus de woordvoerder.

Sommige taken geraken niet afgewerkt door tekort aan personeel. ©  Hans Lucas via AFP

Werken aan vertrouwen

Buiten het personeelstekort kwam het gebrek aan vertrouwen ook meermaals ter sprake. Hoewel iedereen de kans kreeg om moeilijkheden aan te kaarten, durfden sommigen niet naar voren te treden uit angst voor ontslag. “Dat is heel jammer om te horen en is zeker niet de bedoeling”, zegt Isabelle Colbrandt. “We willen transparant zijn naar alle werknemers en daar aandacht op vestigen. Zonder communicatie samenwerken, willen we zeker niet.”

De claim dat de directie niet gezien of gehoord werd, is volgens de woordvoerder niet correct. “Integendeel zelfs. We hebben steeds een filiaalmanager gestuurd om naar de problemen van het personeel te luisteren. Zij staan in direct contact met hogergeplaatsten, zodat we alle bezorgdheden kunnen bundelen. Alle managers hebben hun input gegeven en we gaan dat blijven opvolgen.”

Over de dreigingen met nota’s als er fouten gemaakt worden, wil Lidl zich liever niet uitspreken. “Het blijft de bedoeling dat ons personeel vol vertrouwen kan werken en zich gesteund voelt”, aldus de woordvoerder.

Voorakkoord wordt uitgeklaard

Ten slotte vraagt Lidl om geduld uit te oefenen. “We hebben in oktober een voorakkoord bereikt op nationaal niveau. Dat wil zeggen dat alle filialen het over de grote lijnen met elkaar eens zijn. De tekorten zijn in kaart gebracht en zullen de komende maanden uitgewerkt worden. Nu hebben die deelaspecten extra aandacht nodig. Sommige zaken hebben tijd nodig om ze te verfijnen en Lidl is daar volop mee bezig.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER