Peeters gaat elektrificatie vloot van De Lijn opkrikken
Het klimaatplan van de Vlaamse regering zet ook in op de vergroening van het openbaar vervoer. "Personenwagens, bestelwagens, vrachtwagens maar ook de elektrificatie van de vloot van De Lijn én zijn pachters is een belangrijke schakel", stelt Vlaams minister van Openbaar Vervoer Lydia Peeters (Open Vld). Om binnen het openbaar vervoer een versnelling hoger te schakelen, zal een investeringsvehikel ontwikkeld worden waarin vanaf 2023 jaarlijks 65 miljoen euro ter beschikking zal staan.
Momenteel gebeurt nog 65 procent van alle verplaatsingen met de auto, leert het laatste 'Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen'. "Als we de mensen uit de wagen willen halen, moeten we inzetten op duurzame alternatieven zoals fietsinfrastructuur en beter en duurzamer openbaar vervoer", geeft minister Peeters aan in een persbericht.
Bovenop de jaarlijkse vaste investeringsdotatie voor De Lijn van 145 miljoen euro voorziet minister Peeters jaarlijks vanuit eigen middelen 55 miljoen euro of 38 procent extra. Daar komt in navolging van de klimaatbesprekingen jaarlijks 65 miljoen euro bij via een investeringsvehikel om de vergroening van De Lijn en de pachters te kunnen realiseren. De modaliteiten hiervoor moeten nog uitgewerkt worden. "Ook onderzoeken we alternatieve financiering via bijvoorbeeld een klimaatlening bij de Europese Investeringsbank", luidt het.
Buiten de 60 e-bussen die De Lijn dit jaar nog gaat bestellen, zal er volgend jaar voor 30,5 miljoen euro aan e-hybride gelede bussen besteld worden en zullen drie stelplaatsen klaar gemaakt worden om de e-bussen te ontvangen. Omdat de actieradius van gelede bussen nog niet groot genoeg is, moeten er terugvallen worden op e-hybrides. "Zodra de actieradius van de e-bussen groot genoeg is, zullen ook hier enkel elektrische bussen voor gekocht worden", zegt Peeters.
De Lijn heeft een e-bussenprogramma klaar met drie pijlers: het vergroenen van de eigen vloot (2.327 bussen), het vergroenen van de vloot van de pachters (1.720 bussen) en het aanpassen van de stelplaatsen van De Lijn met bijhorende laadinfrastructuur. Dit betekent voor de eigen vloot dat De Lijn gestaag groeit naar 73 e-bussen volgend jaar, 178 bussen in 2024, 332 in 2025 en 512 e-bussen in 2026.
"Door samen te werken met de pachters en hen te faciliteren en nog meer voertuigkilometers te laten rijden kunnen we versneld vergroenen", stelt minister Peeters. De Lijn is als overheidsbedrijf gebonden aan de procedure van Europese openbare aanbesteding die vaak maanden in beslag neemt. Pachters zijn hier niet aan gebonden en kunnen hierdoor sneller beslissen. Het gevolg is dat De Lijn in de toekomst zelf minder kilometers zal rijden met haar bussen en de pachters, die nu al gemiddeld 40 procent van alle ritten rijden, een groter deel zullen opnemen tot waar Europa dit toelaat.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM21
Opvallend minder EK-mania: wat is er aan de hand? “Je kunt het kijksportinflatie noemen”
-
156
CD&V-voorzitter Mahdi waarschuwt: wie lokaal in zee gaat met Vlaams Belang of PVDA mag lidkaart komen inleveren
Lokale CD&V’ers die na de gemeenteraadsverkiezingen in oktober een akkoord sluiten met Vlaams Belang zijn niet meer welkom bij de partij. Dat zegt CD&V-voorzitter Sammy Mahdi in een interview met ‘De Standaard’. “En hetzelfde geldt trouwens voor de PVDA”, aldus Mahdi. -
3
Belg opgepakt in Spaanse haven: wacht acht jaar cel voor cocaïnesmokkel
De Spaanse politie heeft een Belg opgepakt die in ons land nog acht jaar celstraf moet uitzitten voor cocaïnehandel. Hij werd gevat in Tarifa, bij zijn terugkeer met een veerboot vanuit Marokko. Ook een drugscrimineel uit Anderlecht is daar gearresteerd. Hij riskeert 15 jaar celstraf. -
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
“VRT verdient beter dan dit”: geen hoorzitting omdat N-VA en Vlaams Belang afwezig blijven
Er komt dan toch geen hoorzitting met de VRT-top in het Vlaams Parlement. Meerderheidspartij N-VA en oppositiepartij Vlaams Belang bleven vandaag afwezig voor een extra zitting van de commissie Media waardoor er geen quorum was en er dus niet gestemd kon worden over de vraag naar een hoorzitting. “De VRT verdient beter dan dit", stelt Commissievoorzitter Meyrem Almaci (Groen). -
Gent
De Lijn heeft oplossing voor toeritdosering Kortrijksepoortstraat: Binnenkort staat tram 1 (hopelijk) niet meer in de autofile
Toeritdosering. Dat is het systeem in de Kortrijksepoortstraat dat ervoor moet zorgen dat tram 1 bij grote drukte niet mee in de file komt te staan tussen de stadsring en de Kouter. Het bestaat sinds 2012, maar werkte meer niet dan wel. Sinds juni 2018 ligt het helemaal plat. “Maar momenteel stelt De Lijn alles in het werk om het de komende weken weer operationeel te krijgen”, zegt mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld). -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
2
Infrastructuur clubs kan groei aantal nieuwe leden niet aan, waarschuwt Vlaamse Sportfederatie
-
PREMIUM37
1 op 4 vooraf ingevulde belastingaangiftes blijkt fouten te bevatten: zo vermijd je dat je tot duizenden euro’s te veel betaalt of misloopt
Opletten met de vooraf ingevulde belastingaangiftes. Vorig jaar bevatte maar liefst 1 op de 4 fouten. Dat blijkt uit onderzoek van Ive Rosseel, fiscaal adviseur van de ACV-studiedienst, en zijn collega Erik Van Laecke, van de belastingservice van ACV. Heb je je kadastraal inkomen goed nagekeken en alle leningen opgenomen in je aangifte? Met deze eenvoudige tips kun je vermijden dat je veel geld misloopt. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Gewapende mannen openen het vuur in Luiks dorp: negen verdachten opgepakt