© EPA

Treinramp Leuven: “Onmogelijk dat wissel heeft bewogen”

Na twee dagen onderzoek is nog niet duidelijk waarom zaterdag een passagierstrein net buiten het station van Leuven ontspoorde, en zo het leven ontnam van een 21-jarige jongeman. Reed de machinist te snel, zoals de ravage langs het spoor suggereert? Of was er een technisch probleem? Het Leuvense parket wil pas eind deze week haar eerste voorlopige conclusies bekendmaken. Het gekanteld rijtuig werd afgelopen nacht van sporen getild.

cel, belga

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel “betreurt foutieve berichtgeving over de werking van de wissel” naar aanleiding van het ongeval zaterdag met de ontspoorde trein nabij Leuven. “Ik kan formeel zeggen dat het technisch onmogelijk was dat de wissel heeft bewogen”, aldus woordvoerder Frédéric Petit.

Infrabel ontkent ten stelligste dat de wissel in kwestie bewogen heeft. “Dat blijkt ook uit de controle van de wissel na het ongeval. De wissel bevond zich in de juiste en normale stand”, aldus woordvoerder Petit.

Ook werd alle spoorinfrastructuur in de zone in kwestie vorige week nog gecontroleerd in het kader van het permanent onderhoud van het spoor. “Daaruit bleek dat alles volledig perfect functioneerde.”

“Er zijn drie mogelijke oorzaken”, zei spoorexpert ­Herman Welter eerder.

1. Defect aan de trein

“Een eerste mogelijkheid is dat er een defect is opgetreden aan de trein”, zegt Welter. Zo zou tijdens het rijden de as van een treinstel doorgebroken kunnen zijn, waardoor het voorste treinstel kon ontsporen. Volgens de NMBS was de bewuste trein pas gecontroleerd. “Enkele dagen geleden had de trein nog een onderhoudsbeurt gekregen”, zegt woordvoerder Bart Crols. Het ging om een normaal onderhoud dat op regelmatige tijdstippen gebeurt.

2. Fout aan de wissels

Volgens verschillende passagiers begon de trein te daveren net nadat die over een wissel was gereden. “De trein bewoog heel hard naar links en rechts”, vertelt passagier Siegfried Evens. “Op zo’n wissel gebeurt dat normaal altijd een beetje, maar nu vlogen we van onze stoel.” Een defect aan een wissel kan volgens Welter effectief ook een oorzaak zijn. “Was de wissel stuk? Was de wissel wel goed gemanipuleerd? Al is er op luchtbeelden op die plaats niet meteen een wissel te zien.”

3. Menselijke fout

“De machinist kan niet zo veel fout hebben gedaan”, zegt Welter. “Een trein werkt volgens een spoorgeleid systeem. De trein moet de sporen volgen. Alleen de snelheid heeft hij in de hand.” Reed de trein dan te snel? Op de bewuste plek mag een trein maximaal 40 km per uur rijden. De ravage suggereert onaangepaste snelheid. Bovendien zijn de sporen op die plek niet uitgerust met ETCS: een systeem waardoor de trein zich aan de maximumsnelheid moet houden. Maar: de passagiers vonden niet dat de trein te snel reed.

Van sporten getild

In de nacht van zondag op maandag is het gekantelde rijtuig van de zaterdag in Leuven ontspoorde trein getakeld. “Rond middernacht werd het gekantelde rijtuig opgetild met een hijskraan, en op een speciale vrachtwagen gelegd. Die zal daar vanavond via speciaal vervoer vertrekken, maar eerst moeten nog een aantal palen die in de weg staan weggehaald worden”, legt Frédéric Petit uit.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER