Een laadstation van Fastned aan de luchthaven in Oostende.
Volledig scherm
Een laadstation van Fastned aan de luchthaven in Oostende. © BELGA

Opladen elektrische auto bij Fastned voortaan 17 procent duurder

Fastned verhoogt vanaf donderdag voor het eerst in vijf jaar zijn laadprijzen. De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto’s doet dat vanwege de hoge prijzen die het moet betalen voor stroom. In Nederland en België wordt het standaardtarief met zo’n 17 procent verhoogd.

43 reacties

  • Geert Tamsyn

    2 jaar geleden
    Paul Boeie, alvast tot 2029 zal men elektrisch rijden niet kunnen penaliseren, anders halen we de 55% CO2-vermindering tegen 2030 niet. De compensatie zal moeten komen van wie blijft brandstofrijden, en dat is nu al bezig. Nachttarief wordt vervangen door capaciteitstarief, en dat is volgens alle simulaties nog iets goedkoper dan nachttarief voor wie in de daluren laadt.
  • Paul Boeie

    2 jaar geleden
    @Tamsyn , kan best zijn dat je cijfers kloppen maar denkt u echt dat wanneer de accijnzen op diesel en benzine wegvallen dit niet gecompenseerd gaat worden . Uw nachttarief gaat er trouwens ook uit met de linke meter en zwijg over de vrije markt , die heeft ons tot nu toe enkel hogere prijzen opgeleverd .
  • Geert Tamsyn

    2 jaar geleden
    Als er niet genoeg zon is, laad je 's nachts op aan max. 30 cent per kW of 4,5 tot 5 euro voor 100 km. Probeer dat maar eens met benzine of diesel.
  • Geert Tamsyn

    2 jaar geleden
    Welgeteld 1 (één) EV verbruikt 62% meer, de Mustang mach E, waarvan de benzineversie ook een pak meer slurpt dan opgegeven. Elektriciteit zal altijd goedkoper zijn. Omdat we dat zelf op diverse manieren (o.m. gratis) kunnen aanmaken, en omdat EV 3 keer minder energie verbruiken. EV-rijders laden gratis van hun PV, of betalen 30 ct./kW in de daluren, minder dan de helft van benzine/diesel. Laadpalen zijn er voor firmawagens of noodoplossingen.
  • Renée Verhoeven

    2 jaar geleden
    Daarbij komt dat je tussen oktober en april nooit je accu kunt laden met je zonnepanelen, daarvoor is er veel te weinig zon. De laatste weken haal je geen 1kW per dag, dus 70 dagen opladen voor 1 lading! En die mensen willen dan ook nog hun warmtepomp en thuisbatterij voorzien van stroom... Op die momenten moeten ze dus van het net laden, dan doet iedereen dat en zijn de prijzen hoogst! Mochten die EV zo goed zijn, dan reden er al veel meer dan 0.7%, zijn vooral verplichte leasings, geen privé.