Yomiuri

Japanse treinbestuurder krijgt 40 cent minder loon omdat zijn trein een minuut vertraging had

In Japan houdt een treinmaatschappij 40 cent af van het maandloon van een machinist. Door een kleine persoonlijke fout veroorzaakte de man een korte vertraging. Omdat zijn vergissing geen zware gevolgen had, vindt de Japanner de sanctie overdreven en eist hij een schadevergoeding van zo'n 17.000 euro. Overal ter wereld staan Japanse treinmaatschappijen ervoor bekend veel belang te hechten aan stiptheid. 

In juni vorig jaar moest de man een lege trein naar het station van Okayama rijden. Toen de treinbestuurder op het perron aan het wachten was op de trein, besefte hij plots dat die op een ander spoor zou arriveren. De machinist haastte zich naar het juiste perron om het stuur van zijn collega over te nemen. Ondertussen waren er twee minuten verstreken, waardoor de trein een minuut later vertrok en een minuut later aankwam.

Onder het motto “geen werk, geen loon” bestrafte zijn werkgever, het Japanse treinbedrijf JR West, een van de zes regionale maatschappijen van de Japan Railway-groep, de man met een boete van 85 yen, omgerekend zo’n 65 cent. Volgens het bedrijf werkte de machinist tijdens die twee minuten immers niet en werd het geld dat hij normaal verdiend zou hebben van zijn maandloon afgetrokken. 

De Japanner was daar niet over te spreken en stapte naar de arbeidsinspectie van Okayama, waardoor de boete werd verlaagd naar 56 yen, zo’n 43 cent. Een succesvolle onderneming dus, maar nog steeds erg onredelijk in de ogen van de machinist. Hij weigerde dan ook akkoord te gaan met het voorstel. De machinist was er stellig van overtuigd dat de vertraging geen invloed had op reizigers of op de stiptheid van andere treinen. 

Daarom besloot hij met duidelijke eisen naar de rechter te stappen: JR West moet hem 43 cent betalen als compensatie voor de boete en 10 cent voor de extra tijd die hij werkte vanwege de vertraging. Daarbovenop claimt de Japanner een schadevergoeding van zo’n 17.000 euro voor geestelijke kwelling. De rechtbank buigt zich nu over de zaak. 

Japanse treinmaatschappijen worden alom geprezen voor hun stiptheid. In 2017 bood een treinmaatschappij uitgebreid haar excuses aan omdat een trein 20 seconden te vroeg vertrok. Maar ook vertragingen zijn uit den boze: als een trein meer dan vijf minuten te laat arriveert, krijgen passagiers een attest waarmee ze aan hun werkgever kunnen aantonen dat ze te laat op kantoor zijn vanwege die vertraging.

Meest gelezen