Dit nieuwe automerk heeft nog maar 156 elektrische pick-uptrucks geleverd en is al meer waard dan Ford en GM

Het nagelnieuwe Amerikaanse automerk Rivian heeft zijn start op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq niet gemist. De maker van elektrische pick-ups en SUV's wordt bij de beursintroductie gewaardeerd op bijna 100 miljard dollar. Dat is meer dan autogiganten Ford en General Motors, die elk miljoenen auto’s per jaar verkopen. Onder de Amerikaanse merken is alleen Tesla nog (veel) meer waard, maar Rivian surft op dezelfde golf van enthousiasme over elektrische auto’s.

Wie elektrische auto’s zegt, die zegt - zeker in Amerika - Tesla. Maar Tesla verkoopt nog geen auto’s waar Amerika helemaal tuk op is: pick-uptrucks. Elon Musk heeft wel de futurische Cybertruck in de pijplijn zitten, maar het is nog tot 2022 wachten vooraleer de productie daarvan wordt opgestart.

In afwachting van de Cybertruck kan pick-upminnend Amerika zijn blik richten op een nieuwe speler op de markt: Rivian. Dat bedrijf lanceerde in september de elektrische R1T-pick-up en komt volgende maand met een SUV, de R1S. Een R1T heeft een vanafprijs van 67.500 dollar en een R1S moet minstens 75.500 dollar gaan kosten.

Amazon en Ford

Voor de beursintroductie werd Rivian al financieel geruggensteund door Ford, dat met de F-150 al jaren de populairste pick-uptruck van de VS bouwt. Maar daarvan is er nog geen elektrische versie beschikbaar. Die komt er pas volgend jaar. 

Nu heeft Rivian ook nog niet zoveel auto’s afgeleverd: sinds de lancering van de R1T heeft het 156 stuks geleverd.  Tegen eind dit jaar wil het zo'n 1.000 pick-uptrucks leveren. 

Intussen heeft Rivian wel al een aardig orderboekje: 55.400 voorbestellingen in de VS en Canada én een contract met internetgigant Amazon om 100.000 elektrische bestelbussen te bouwen.

Beursintroductie

Om extra geld op te halen, is Rivian naar de beurs getrokken. Voor de beursintro, dinsdag, werd het bedrijf nog gewaardeerd op 66 miljard dollar. Dat was al hoger dan Rivian had verwacht, want begin deze maand gaf het bedrijf aan 135 miljoen aandelen te willen aanbieden op de Nasdaq voor 57 à 62 dollar per stuk. Dat waardeerde het bedrijf aan de bovenkant van de prijsvork op alles samen 60 miljard dollar.

Na de eerste beursdag staan de aandelen op een waarde van ruim 100 dollar. Dat maakt het bedrijf zo'n 100 miljard dollar waard. Daarmee is het bedrijf meer waard dan aandeelhouder Ford (77 miljard dollar) en General Motors (86 miljard dollar). Onder de Amerikaanse autobedrijven op de beurs is alleen Tesla nog meer waard, met een duizelingwekkende waarde van ruim 1 biljoen dollar.

Meest gelezen