Koopjesketen Action ‘blijft verwachtingen overtreffen’ en is nu 13 miljard waard

De van oorsprong Nederlandse koopjesketen Action is het afgelopen halfjaar ruim 3,3 miljard euro meer waard geworden. Die waarde-explosie is te danken aan de goede financiële prestaties. “Action blijft de verwachtingen overtreffen.” Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde halfjaarcijfers van de eigenaar van Action, de Britse investeerder 3i.

Waardestijging

De eigenaar, die tien jaar geleden als grootaandeelhouder in Action stapte, bezit een belang van 52,7 procent in de Nederlandse koopjesketen. De investeerder verhoogde de waardering van dat belang van 4,6 miljard pond eind maart naar 6,1 miljard pond eind september.

Dat betekent dat 3i het hele bedrijf inmiddels waardeert op 11,6 miljard pond, ofwel 13,5 miljard euro. Daarmee is Action veruit de belangrijkste participatie in de portefeuille van de investeerder, goed voor 52 procent van de totale waarde.

De winkelgigant, die inmiddels 1.900 vestigingen in negen landen telt, is inmiddels meer waard dan bijvoorbeeld telecomconcern KPN, verzekeraar Aegon of uitzendbedrijf Randstad.

Verwachtingen overtroffen

“Action blijft de verwachtingen overtreffen”, schrijft 3i vandaag in zijn financiële rapportage over de afgelopen zes maanden.

De omzet van de koopjesketen bedroeg in de eerste negen maanden van dit jaar 4,8 miljard euro. Dat is een stijging van 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Een deel van de groei is het gevolg van de opening van nieuwe winkels. Zonder de nieuwe winkels steeg de omzet met 12,9 procent.

De brutowinst (voor betaling van rente, belastingen en afschrijvingen) voor de twaalf maanden tot oktober 2021 steeg tot 765 miljoen euro, in vergelijking met 579 miljoen euro in de vergelijkbare periode vorig jaar.

Weinig last van corona

Volgens 3i ging de groei van Action in de hoogste versnelling dankzij de versoepeling van de coronamaatregelen en de heropening van de winkels. “Action is niet immuun gebleken voor verstoringen in wereldwijde toeleveranciers ketens en de gestegen kosten voor producten, arbeid en transport”, erkent de investeerder.

“Maar als een grote onderneming die veel verschillende artikelen verkoopt en beschikt over een waaier aan leveranciers en een aanzienlijke  inkoopmacht bleef Action tijdens de pandemie in staat voorraden te kopen. Daarmee was het in een betere positie dan veel andere winkelbedrijven om de druk te weerstaan en de omzet en winsten te laten groeien.”

Nieuwe winkels en topvrouw

Nadat het aantal winkelopeningen vorig jaar wat inzakte als gevolg van de coronamaatregelen, heeft Action dit jaar weer vol gas gegeven. De winkelgigant opende tot dusverre 181 nieuwe vestigingen, en ligt op schema om aan het eind van het jaar uit te komen op 270 nieuwe filialen.

De proefwinkels in Italië en Tsjechië presteren goed, zodat ook daar meer winkels zullen worden geopend. Zoals eerder deze maand bekend gemaakt, zal de huidige topman Sander van der Laan begin volgend jaar worden opgevolgd door Hajir Hajji.

Meer