Wachttijden voor elektrisch thuislaadpunt lopen op: kan je het ook zelf installeren? En hoeveel kost het?
Spaargids.beWie binnenkort elektrisch wil rijden, stelt de installatie van een thuislaadpunt beter niet uit. De wachttijden bij installateurs lopen op tot het einde van dit jaar, dat zegt federatiekoepel Mobia. Kan je een laadpaal ook zelf installeren? Wat kost het? En hoe kiest je het aangewezen type? Spaargids.be klopte aan bij Bart Massin van sectorfederatie EV Belgium teneinde klaarheid te scheppen.
Bart Massin is naast ondervoorzitter van de belangenvereniging ook zaakvoerder van Stroohm, een bedrijf gespecialiseerd in elektrische mobiliteit. “Het grote publiek hanteert vaak de term laadpaal, terwijl het meestal gaat om een laadpunt dat we aan de wand bevestigen”, zet hij de puntjes op de i. “Een laadpaal is bij een particuliere woning doorgaans minder aangewezen, aangezien die gepaard gaat met ingrijpende graafwerken.”
Laadpunt financieren met je autolening? Vind hier de scherpste aanbiedingen
Stopcontact of laadpunt?
De meeste elektrische wagens kan je via het klassieke stopcontact opladen. “Dat is inderdaad perfect mogelijk via een recent en professioneel geplaatst stopcontact, al ligt de laadsnelheid wel laag: na één uur laden, kan je tien kilometer afleggen. Bovendien zijn stopcontacten in Europa niet getest op dit hoog vermogen gedurende enkele uren.”
Laadpunten bieden volgens Bart Massin verschillende voordelen ten opzichte van het stopcontact. “De laadsnelheid ligt tot zeven keer hoger, wat betekent dat je na één uur laden tot zeventig kilometer aflegt. Daarnaast zorgt een laadpunt voor een slimmer energiebeheer. Het toestel kan het vermogen van de woning uitlezen en de stroomtoevoer naar de elektrische wagen bijvoorbeeld tijdelijk reduceren wanneer de warmtepomp in werking treedt. De consument vermijdt op die manier overbelasting van het stroomnet en haalt het piekverbruik naar beneden, wat een antwoord biedt op de invoering van het capaciteitstarief in juli 2022. Een koppeling aan de zonnepanelen is eveneens mogelijk.”
Zelf plaatsen of laten installeren?
Het is niet wettelijk verplicht om de plaatsing van een laadpunt door een erkende installateur te laten uitvoeren. “Toch zie ik geen enkele reden om het heft zelf in handen te nemen”, licht Bart Massin toe. “Je bent als eigenaar immers verplicht om elke wijziging aan de elektriciteitsinstallatie te laten keuren. De installatie moet dus volgens de regels van de kunst gebeuren. Daarnaast genieten particulieren nu van een belastingvoordeel van 45 procent van de prijs van het oplaadstation, met een maximum van 1.500 euro. Als voorwaarde geldt dat een erkende vakman de installatie uitvoert. Die tussenkomst tot 675 euro compenseert in de meeste gevallen nagenoeg de volledige plaatsingskosten.”
Enkelfasig of driefasig?
De helft van de woningen beschikt over een enkelfasige elektriciteitsaansluiting, tegenover een even groot aandeel met een driefasige aansluiting. “Wie over een driefasige aansluiting beschikt, wat veelal in oudere woningen het geval is, kan per uur tot zestig à zeventig kilometer actieradius opladen. Bij een enkelfasige aansluiting gaat het om veertig kilometer per uur. De omschakeling van een enkelfasige naar een driefasige aansluiting is vrij ingrijpend en duur en gebeurt in de praktijk zelden. Een actieradius van vierhonderd kilometer na een laadsessie van tien uur volstaat doorgaans voor de meeste gebruikers, wat de investering overbodig maakt.”
Totale kostenplaatje
De kostprijs van een laadpunt omvat drie onderdelen. “Voor het toestel zelf situeert de prijsvork zich tussen 500 en 1.500 euro, exclusief btw. De overheid kent wel enkel premies toe voor laadpunten met de mogelijkheid tot slimme aansturing, waardoor de goedkoopste types buiten beeld raken. Voor de keuring van de stroomkring voorzie je best een bedrag van 100 tot 150 euro. De installatiekosten bedragen dan weer 500 à 800 euro. Van de totale investering van ruim 1.500 euro recupereer je nog tot 675 euro via de subsidies in het kader van de nieuwe energiemaatregelen”, aldus de expert.
Hoe financier je de aankoop van een laadpunt?
De meeste banken kennen gunstige autoleningen toe voor de aankoop van een elektrische wagen. Met die lening financier je in één beweging ook de investering in een laadpunt. Dergelijke lening gaat gepaard met een jaarlijks kostenpercentage (JKP) dat bij het gros van de banken tussen 0,99 procent en 1,50 procent schommelt. Daarnaast bieden veel banken de mogelijkheid om de laadpaal te financieren via een groene lening voor milieuvriendelijke projecten. Uit de simulator van spaarvergelijkingssite Spaargids.be komt KBC als goedkoopste uit de bus met een JKP van 1,29%.
Lees ook op Spaargids.be:
Dit artikel is u aangeboden door onze partner Spaargids.be.
Spaargids.be is een onafhankelijke vergelijker van bank producten en gaat op zoek naar scherpe prijzen en betere rentes.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Schrijf je in voor de Belastingmarathon en laat je aangifte gratis nakijken door een belastingexpert
-
Honderden palletten Perrier vernietigd uit voorzorg na “zeer zware regenval” vorige maand
Producent Nestlé heeft flessen met water van het merk Perrier vernietigd wegens de verslechterde waterkwaliteit in een van de bronnen. Het water van die bron zal tot nader order niet meer gebruikt worden, zo meldt het voedselconcern. -
Cacao stijgt nog maar eens door naar nieuw prijsrecord
De prijs voor cacao - de belangrijkste grondstof voor chocolade - is vrijdag nog maar eens naar een nieuw record gestegen. -
-
Spaargids.be
Help je kroost financieel vooruit: hoe laat je het loon van een studentenjob of zakgeld optimaal renderen?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
105
België heeft vijfde grootste begrotingstekort van eurozone
Het begrotingstekort in de eurozone is vorig jaar lichtjes afgenomen: van -3,7 procent in 2022 naar -3,6 procent in 2023. Dat blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. In België is het tekort daarentegen flink opgelopen: van -3,6 procent naar -4,4 procent. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil 130 banen schrappen
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen