Booking.com bestaat 25 jaar. Het is een succes zonder weerga, gestart in Nederland.
Volledig scherm
PREMIUM
Booking.com bestaat 25 jaar. Het is een succes zonder weerga, gestart in Nederland. © ANP XTRA

Het succesverhaal van Booking.com, DEEL 1: ‘Helaas, geen kamers meer vrij!’ Irritant zinnetje, maar die Nederlanders weten verdomd goed waarom ze dat tonen

Het ‘zolderkamer-experimentje’ van een jonge Nederlander bestaat 25 jaar. In een kwarteeuw groeide Booking.com uit tot het grootste internetreisbedrijf ter wereld, dat miljarden euro’s winst maakt door reizigers aan een slaapplaats te helpen. Hotelkamers en veel geld was niet eens nodig, zo schrijven drie journalisten in ‘De Machine’: een simpele site, Hollandse branie, een goede kijk op data en hier en daar wat mazzel volstond.

22 reacties

  • Samuel Sandovalleri

    2 jaar geleden
    Goede site om te onderzoeken wat er allemaal bestaat, maar na een keuze te maken contacteer ik het hotel rechtstreeks en bekom ik een betere prijs. Thanks Booking!
  • Toran Korshnah

    2 jaar geleden
    Wij hadden in Duitsland een kamer geboekt. Bleek een huis te zijn die helemaal niets verhuurde. Bleek fraude. Gemeld, werd onderzocht, en ik heb mijn geld teruggestort gekregen.
  • frans boogaerts

    2 jaar geleden
    Zijn veel te duur rechtstreeks steeds goedkoper en beter.. hotels moeten dikke korting geven aan boeking. com
  • Hubert Van Herck

    2 jaar geleden
    Heb via hun site in Italië een kamer geboekt én door een technische storing 2x betaald, gelukkig via Mastercard. De miserie heeft een half jaar geduurd om mijn geld terug te krijgen, mét veel gedreig van hun zijde. Nooit meer dus.
  • Michel Werbrouck

    2 jaar geleden
    Eerst zoeken naar een mooi en geschikt hotel. Dan rechtstreeks boeken. Soms ziet de prijs er hetzelfde uit maar zie je dat er geen ontbijt of avondeten bij is. Rechtstreeks is altijd beter. De eigenaar moet geen commissie betalen.