Busritten buitengewoon onderwijs blijven onaanvaardbaar lang: “Vlaamse regering moet hier prioriteit van maken”
Het busvervoer voor leerlingen uit het buitengewoon onderwijs blijft voor onaanvaardbare situaties zorgen. Dat blijkt vandaag uit een nieuwe bevraging van 158 scholen en 1.360 ouders door Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Samen met de VCOV, de koepel voor ouderverenigingen in het vrij onderwijs, pleit Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor ingrijpende oplossingen. “De collega’s werken aan oplossingen. Het moet een prioriteit zijn van de Vlaamse regering om dit op te lossen met alle betrokken actoren”, stelt minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V).
"Onze meest kwetsbare leerlingen kunnen niet rekenen op een menswaardig vervoer naar en van school", zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. "De lange reistijden en de onaangepaste omstandigheden zijn al jaren een grote verzuchting. We vragen eindelijk doortastend beleid van de bevoegde ministers."
De scholen hadden bij het begin van dit schooljaar de alarmklok geluid over de situatie. De Vlaamse regering maakte vervolgens 1,8 miljoen euro vrij, maar die som heeft volgens Katholiek Onderwijs Vlaanderen weinig zoden aan de dijk gebracht.
“Sommige leerlingen al voor half 7 op de bus”
De helft van de bevraagde scholen geeft aan dat hun eerste leerling al voor half zeven 's morgens op de bus zit. Bij ruim negen op de tien is dat voor 7 uur 's morgens het geval. "Dat vertaalt zich in lange reistijden: 44 procent van de leerlingen (minstens 8.000 kinderen) zit 's ochtends meer dan een uur op de bus. Voor 6 procent van de leerlingen (ongeveer 1.000 in totaal) is dat volgens de scholen langer dan 2,5 uur in een enkele rit", klinkt het. De ouderbevraging geeft aan dat bijna twee derde van de leerlingen langer dan 60 minuten op de bus zit voor een enkele rit. Voor 5 procent van de leerlingen is dat zelfs langer dan 150 minuten.
Ook 's avonds zitten leerlingen lang op de bus, zo blijkt. Drie op de vier scholen geven aan dat de laatste leerling na half zes 's avonds van de bus stapt. Voor een op de vier is dat na half zeven ‘s avonds. Ongeveer een op de twee leerlingen blijkt langer dan een uur onderweg te zijn naar huis. Ook de ouderbevraging wijst op een lange rit naar huis, met ongeveer twee op de drie leerlingen die langer dan een uur onderweg zijn 's avonds. "Veel van deze leerlingen hebben bovendien 's ochtends een langere voorbereidingstijd nodig. Voor heel wat gezinnen start de schooldag dus steevast voor half zes ‘s ochtends", hekelt Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Ook dit jaar, na een nieuwe noodkreet uit het buitengewoon onderwijs, volgde een kleine bijsturing die in de feiten slechts een doekje voor het bloeden is.
Structurele oplossing
VCOV en Katholiek Onderwijs Vlaanderen roepen de Vlaamse regering, en in het bijzonder ministers Lydia Peeters en Ben Weyts, op om samen een structurele oplossing uit te werken.
"Ettelijke pilootprojecten en oplossingen in de marge hebben tot hiertoe nooit tot een structurele verbetering geleid. Ook dit jaar, na een nieuwe noodkreet uit het buitengewoon onderwijs, volgde een kleine bijsturing die in de feiten slechts een doekje voor het bloeden is", zegt Boeve. "We verwachten dat de regering voldoende budget uittrekt en rekening houdt met de zorgnoden van leerlingen. Desnoods krijgen scholen zelf de middelen en de verantwoordelijkheid om vanuit hun eigen leerlingenpubliek in overleg met elkaar busvervoer te coördineren.”
Resolutie
Ook oppositiepartijen Groen en PVDA vinden dat er dringend een oplossing moet komen. PVDA dient in het Vlaams Parlement een resolutie in waarin de regering gevraagd wordt om de reisduur te beperken tot maximaal één uur per rit. Groen heeft een gelijkaardige resolutie klaar. “We willen dat de rittijden beperkt worden tot maximum 2 uur per dag per kind, zoals ook het kinderrechtencommissariaat voorstelt”, legt parlementslid Stijn Bex (Groen) uit.
“Dit zijn bijzonder confronterende situaties en vanuit kinderrechtenperspectief is dit zeer problematisch”, oordeelt Dalle. Volgens hem werken Peeters en Weyts aan oplossingen. “Voor de Vlaamse regering moet dit een prioriteit zijn”, klinkt het.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij brand of diefstal bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
-
PREMIUM312
Op bezoek in de enige Vlaamse school die gsm’s zo streng verbiedt: “We wrikken die hoesjes wel open, hoor”
-
PREMIUM65
8 op de 10 leerkrachten klagen over te veel administratie: “We moeten zelfs bijhouden welk kind allergisch is aan pleisters”
Meer dan acht op tien leerkrachten worstelen met een overdaad aan administratie en planning. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Vlaamse Onderwijsinspectie. Leerkrachten hebben het gevoel amper nog toe te komen aan lesgeven. Maar wat betekent al dat – digitale – papierenwerk concreet? Kleuterleerkracht Wim (38), juf Eline (39) en leerkracht secundair Brecht (29) geven een inkijk in hun job. “We moeten zelfs notities maken over hun genderidentiteit.” -
Gemeenschapsonderwijs GO!: “Lerarentekort nu dubbel zo groot als bij start schooljaar”
Het lerarentekort is nog verder toegenomen en is nu dubbel zo groot als bij de start van het schooljaar. Dat stelt het Gemeenschapsonderwijs GO! vast na een bevraging bij 523 scholen. -
KIJK. In de openluchtschool van Schilde is het vandaag toch bibberen op zo’n koude dag: “Mijn handjes bevriezen wel een beetje”
-
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”
-
PREMIUM15
Siebe (18) zit op kot in een rusthuis: “Als mijn vriendin blijft slapen, zijn de andere bewoners extra nieuwsgierig”
Sinds het begin van dit academiejaar wonen in het Leuvense woonzorgcentrum Edouard Remy ook drie studenten. Eerstejaars kinesitherapie Siebe (18) is één van hen. “Mijn kamer ziet eruit als een gewoon kot, alleen het gezelschap aan tafel is wat ouder.” -
Antwerpen
Nieuw dieptepunt in busvervoer buitengewoon onderwijs: leerkrachten moeten leerlingen zelf thuis oppikken
“Onze klassen waren leeg gebleven als we niet op de welwillendheid van onze leerkrachten hadden kunnen rekenen”: leerkrachten van twee nieuwe vestigingen van De Leerexpert, een school voor kinderen met een verstandelijke beperking, hebben hun leerlingen vandaag zelf thuis moeten oppikken, en weer afzetten na school. De Lijn had laten weten dat het geen busvervoer kon inzetten voor de 26 leerlingen. -
Peeters plant 32 extra ritten voor leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs, Groen spreekt van “schaamtelijke” oplossing