Twee doden in één jaar tijd met elektrische steps, meer regelgeving is nodig zegt Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers.  De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar.

Het is de eerste keer dat er cijfers zijn over ongevallen die met elektrische steps gebeuren en ze zijn ronduit slecht. De elektrische step is pas sinds oktober 2019 erkend als afzonderlijke categorie, vandaar dat er voor het eerst jaarcijfers zijn, maar het is duidelijk dat het gebruik van dat soort voertuigen risico's inhoudt. 

Voor elke oneffenheid in de weg moet je oppassen

Werner De Dobbeleer, Vlaamse Stichting Verkeerskunde

"Zo'n step is veel minder stabiel dan bijvoorbeeld een fiets", zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). "Je hebt kleine wielen, dus voor elke oneffenheid in het wegdek moet je oppassen, want daar kan je over vallen. Onderzoek van cijfers van de ziekenhuizen wijzen uit dat de letsels bij ongevallen met die elektrische steps vaak vrij ernstig zijn omdat je meteen op je hoofd terechtkomt, met vaak hele lelijke breuken in het aangezicht."

Minimumleeftijd van 16

De VSV heeft wel wat opmerkingen over het gebruik van de elektrische step. "We raden aan om een helm te dragen en eventueel ook polsbeschermers. We zijn ook voorstander dat mensen eerst een opleiding volgen om met zulke steps te rijden, omdat het toch niet evident is om bijvoorbeeld een noodstop te maken, wat in sommige omstandigheden wel nodig is."

Verder vindt de VSV het ook een goed idee om een minimumleeftijd van 16 jaar in te voeren voor het rijden met een e-step. "25 kilometer per uur is al heel wat", zegt De Dobbeleer. "Dat kinderen daar zomaar met rondrijden is eigenlijk onverantwoord."

Tot nu toe zijn er nog maar weinig regels rond het gebruik van elektrische steps in ons land. "De voornaamste regels zijn dat de step maximaal 25 km per uur mag rijden", zegt De Dobbeleer. "Als je stapvoets rijdt moet je je als voetganger gedragen, als je sneller gaat dan 5 kilometer per uur, moet je je als fiets gedragen."

Veel van die e-steps worden online gekocht en dat houdt volgens Traxio Velo, de federatie van fietshandelaars ook risico's in. "Steps die via internet worden gekocht zijn vaak niet gereglementeerd", zegt Guy Crab van Traxio Velo. "Het zijn steps die vaak sneller kunnen dan 25 kilometer per uur of door de consument zelf kunnen worden ingesteld. Dat zou niet mogen kunnen en dat is waar het volgens ons aan ontbreekt: een correcte reglementering hierrond."

De woordvoerder van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), noemt de cijfers problematisch en de minister wil dit dan ook aanpakken. Ze wil vooral inzetten op sensibilisering voor het gebruik van de e-step. Ze wil ook overleg plegen met de andere ministers van mobiliteit in ons land, het gebruik van elektrische steps beter te reglementeren en de risico's te beperken. 

Zowel de minister als de VSV zien wel de voordelen van e-steps. "Zulke step is natuurlijk een middel dat de mobiliteit kan verbeteren", zegt De Dobbeleer. "Bijvoorbeeld bij redelijk korte afstanden die je normaal met de fiets of te voet zou afleggen. Zo'n step is natuurlijk sneller dan te voet en ideaal voor bijvoorbeeld de afstand tussen het station en de werkplek, wanneer je geen fiets kan meenemen. Maar het is niet zonder risico."

Meest gelezen