Van auto op algen tot synthetische brandstoffen: Japanse autobouwers werken aan alternatieven voor elektrische auto

In Japan kondigen de autoconstructeurs Toyota, Mazda en Subaru, samen met de motorenbouwers Kawasaki en Yamaha, een alliantie aan om milieuvriendelijke brandstoffen te ontwikkelen voor klassieke verbrandingsmotoren.

Waarom is dit belangrijk?

Met de wereldwijde evolutie richting elektrische wagens lijkt het alsof auto's met verbrandingsmotoren geen toekomst meer hebben. Niet zo snel, zegt een verbond van Japanse topconstructeurs, want er zijn verscheidene ecologische alternatieven voor diesel en benzine in ontwikkeling.

De toplui van de vijf bedrijven kondigden, onder aanvoering van Toyota-baas Akio Toyoda, afgelopen zaterdag hun initiatief aan tijdens een endurance-race op het circuit van Okayama, waar enkele wagens de nieuwe brandstoffen meteen uittestten. Dat moest aantonen dat de technologische ontwikkeling goed vordert.

Al predikten de auto- en motorenbonzen tezelfdertijd ook geduld. Het kan nog tien tot twintig jaar duren vooraleer de nieuwsoortige brandstoffen rijp zijn voor de markt, zo liet Toyoda uitschijnen.

Volgens de deelnemende bedrijven is de elektrische auto maar een deel van de oplossing en is het belangrijk om alternatieven in de steigers te zetten. “Om koolstofneutraliteit te bereiken, is het belangrijk dat klanten een waaier aan milieuvriendelijke opties krijgen”, klonk het. “Dit komt bovenop onze initiatieven op het vlak van elektrificatie.”

Biodiesel op basis van algen

Mazda presenteerde een racewagen die rijdt op biodiesel van de nieuwe generatie. Het gaat om een mix van gebruikte keukenolie en vetten uit microscopische algen van het type euglena. Het voordeel tegenover eerdere biodieselvarianten is dat deze mix niet concurreert met de bevoorrading voor menselijke voeding, zoals bijvoorbeeld biodiesel uit soja dat wel doet.

“Omdat deze brandstoffen zonder enige wijziging in bestaande voertuigen en apparatuur gebruikt kunnen worden, is er ook geen extra infrastructuur aan de pomp vereist. Daarom verwachten we dat biodieselbrandstoffen een prominente rol zullen spelen als uitstekende vloeibare brandstofbron voor het bevorderen van koolstofneutraliteit”, zegt de Japanse autoconstructeur.

De algendiesel wordt niet alleen uitgetest op het racecircuit, maar ook in het bedrijfswagenpark van Mazda.

Synthetische brandstoffen

Toyota en Subaru, die al samenwerken in het domein van elektrische wagens, kondigden aan volgend jaar een synthetische brandstof op basis van biomassa te gaan uittesten in Japanse endurance races. Zo’n synthetische brandstof wordt in het laboratorium gemaakt op basis van bijvoorbeeld biologisch restafval.

Net als bij diesel is hier het voordeel dat de brandstof bruikbaar is voor een klassieke verbrandingsmotor. Er is dus geen batterij nodig. Ook de Formule 1 hoopt met energiereus Aramco een koolstofneutrale synthetische brandstof te kunnen ontwikkelen.

Waterstof

Toyota is al jaren een believer in wagens op waterstof. De autoconstructeur presenteerde in Okayama zijn endurance racewagen met een nieuwe, samen met Yamaha ontwikkelde, waterstofmotor.

Op hetzelfde event kondigden Yamaha en Kawasaki een gezamenlijk onderzoeksproject aan naar waterstof als energiedrager voor tweewielermotoren. Ook concurrenten Honda en Suzuki zouden zich daarbij aansluiten.

Toyota en co gebruiken de race-omgeving ook om met nieuwe technieken voor de opslag en het transport van waterstof te experimenteren. (mah)

Een racewagen Toyota Corolla die op waterstof rijdt – Isopix

Meer