Van Côte d'Or over Oreo tot LU: waarom er heel wat bekende producten ontbreken in uw Colruyt

Van Oreo-koekjes tot Milka-chocolade, van Toblerone tot Cote d'Or: van die bekende merken liggen minstens 27 producten dezer dagen niet in de rekken bij Colruyt, zo staat te lezen in Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws. Dat heeft alles te maken met pittige prijsonderhandelingen tussen Colruyt en producent Mondelez. "De laagsteprijsgarantie, de levenslijn van Colruyt, staat onder druk."

1. Wat is er aan de hand bij Colruyt?

De traditionele prijsonderhandelingen voor het nieuwe jaar tussen supermarkten en leveranciers zijn aan de gang. Producent Mondelez, die merken als Oreo, Milka, Côte d'Or, LU, Leo of Toblerone in zijn mandje heeft, en Colruyt raken het momenteel niet eens over die prijzen.

"De prijzen zijn dan ook niet met een procentje gestegen, maar met minstens 10 procent", vertelt retailexpert Jorg Snoeck, oprichter van het magazine RetailDetail, in "De ochtend" op Radio 1. "Dat wordt doorgerekend. Maar Colruyt zegt: 'Wij gaan dat niet alleen dragen, jullie moeten ook mee.' Uiteindelijk zal de consument dat moeten betalen."

In een transparante wereld waarin iedereen kan vergelijken, wordt een laagsteprijsgarantie zeer moeilijk

Retailexpert Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail

De moeilijke gesprekken hebben er nu toe geleid dat minstens 27 producten van de bekende merken van Mondelez even door Colruyt uit de rekken zijn gehaald.

2. Waarom speelt Colruyt het zo hard?

Colruyt gaat er prat op de goedkoopste te zijn en dus steekt de supermarktketen heel wat moeite in de onderhandelingen om dat mogelijk te maken. "Maar de laagsteprijsgarantie, de levenslijn van Colruyt, staat onder druk, omdat iedereen nu zelf prijzen kan vergelijken", weet Snoeck. "In zo'n transparante wereld wordt een laagsteprijsgarantie zeer moeilijk."

Hij wijst naar spelers als Albert Heijn of Jumbo: "Hun distributiecentrum staat over de grens. Het personeel is daar 17 procent goedkoper. Dat voel je ook in je kassaticket. Zeker in de grensstreken."

3. Loont die harde onderhandelingsstrategie van Colruyt?

Het is in elk geval geen nieuwe tactiek: een paar weken geleden haalde Colruyt de kleine potten van Nutella uit de rekken in de onderhandelingen met Ferrero. En in het recente verleden vocht de Belgische supermarktketen ook al prijsrobbertjes uit met onder meer Unilever, Nestlé, Mars en Coca-Cola.

Archiefbeeld ter illustratie.
NVE

Colruyt is dan wel een heel grote speler in België, maar andere ketens zijn nog veel groter, merkt Snoeck op: "Carrefour, Ahold-Delhaize, Aldi, Lidl zijn allemaal wereldspelers. Het prijsverschil met die "grote jongens" mag niet meer te hard oplopen."

Snoeck heeft er geen goed oog in. "Je moet proberen een consensus te vinden waarmee iedereen wint. Maar in dit geval zijn de verschillen zo groot..."

4. Schiet Colruyt zich niet in eigen voet, nu we de eindejaarsperiode ingaan?

"Wie de eindejaarsverkoop mist, mist ook zijn jaareinde", klinkt het bij Snoeck. "Dat is cruciaal voor elke supermarkt. Het mag dus ook niet te lang duren, want anders gaat men dezelfde producten gewoon elders kopen." 

Colruyt zit niet in de makkelijkste positie, ziet hij. "Er is al een beweging geweest waarbij mensen, door corona, meer in buurtwinkels zijn gaan shoppen. Dat waren vooral klanten van Colruyt. Dus daar liggen nog wel een aantal stevige uitdagingen op de plank."

Herbeluister hier het gesprek met Jorg Snoeck in "De ochtend" op Radio 1:

Meest gelezen