Personeel protesteert bij voorstelling van nieuwe logo Brussels Airlines: “Er zijn andere prioriteiten”

 ©  BELGA

Een honderdtal werknemers van Brussels Airlines hebben donderdag actiegevoerd aan de loods waar de luchtvaartmaatschappij het eerste vliegtuig met het nieuwe logo zal voorstellen. Ze keerden symbolisch de rug naar hun werkgever. Ze hekelen vooral de timing van de “marketingoperatie”, zeggen de vakbonden. “Er zijn andere prioriteiten op dit moment.”

Bron: BELGA

“De mensen keren symbolisch hun rug naar het gebouw”, aldus Olivier Van Camp van de socialistische vakbond. “We zijn op zich niet tegen een nieuw logo, want vernieuwing is geen probleem. Maar de timing is niet goed.”

 ©  BELGA_HANDOUT

“Het geld had beter gespendeerd kunnen worden”, zegt ook Tim Roelandt van de liberale vakbond. “Er zijn andere prioriteiten.” Hij verwijst naar het personeel, dat door verschillende herstructureringen is gegaan (Reboot, Reboot+), de tijdelijke werkloosheid tijdens de coronacrisis en de zware werkdruk die er afgelopen zomer was.

Tegen die werkdruk werd er tijdens de zomer al geprotesteerd met kleine acties, maar een structurele oplossing is er nog altijd niet. “Het ongenoegen zit diep”, aldus Paul Buekenhout van de christelijke vakbond. Hij roept de directie van Brussels Airlines op om te overleggen over structurele oplossingen voor het personeel. 

“De werknemers willen vandaag vooral een signaal geven. We hopen dat dit niet in dovemansoren valt. We willen vooral een oplossing naar volgende zomer toe”, vat Roelandt samen.

Nieuwe merkidentiteit

Ondanks het protest heeft Brussels Airlines de nieuwe merkidentiteit, met ook het nieuwe logo, voorgesteld. “Dit is een belangrijke mijlpaal voor Brussels Airlines, we beginnen aan een nieuw hoofdstuk”, zei CEO Peter Gerber bij de onthulling van het eerste vliegtuig in de nieuwe kleuren. Het b-logo zal wel nog tot in 2024 te zien zijn. “We zijn ervan overtuigd dat dit het perfecte moment is om de wereld te tonen dat het ergste voorbij is”, zo zei Gerber nog. “Dit is een zichtbaar signaal dat we naar de toekomst kijken.”

Brussels Airlines moest de voorbije jaren heel wat woelige waters doorzwemmen. Zo zou de maatschappij eersrt geïntegreerd worden in Lufthansa-dochter Eurowings, om nadien toch een eigen positie te krijgen in de Lufthansa-groep. Dan volgden herstructureringsplannen (Reboot en Reboot+), en uiteraard de coronacrisis die de hele sector midscheeps trof. Er moest ook bij Brussels Airlines overheidssteun aan te pas komen om de crisis te overleven.

Uit het dal

Maar stilaan kruipt de maatschappij uit het dal. Zo werd er in het derde kwartaal voor het eerst sinds de crisis operationele winst geboekt. “De winter zal nog op alle vlakken koud zijn, maar we verwachten dat het vanaf het tweede kwartaal van 2022 écht beter zal beginnen gaan”, aldus Gerber.

En dus is dit volgens de maatschappij het juiste moment om de bladzijde om te slaan door een nieuwe merkidentiteit voor te stellen. Daarbij verdwijnt het gekende b-logo, gevormd voor veertien rode bollen. Die bollen blijven wel, maar het zijn er nog negen van verschillende grootte die in de vorm van een vierkant zijn gezet. In de naam krijgt voorts het woord Brussels een prominentere plaats, Airlines wordt kleiner.

De maatschappij benadrukt ook dat de nieuwe merkidentieit maar “enkele honderdduizenden euro’s” kost. Zo worden de vliegtuigen geleidelijk aan herschilderd: het laatste toestel met het oude b-logo zou in 2024 uit de vloot verdwijnen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen