Brussels Airlines presenteert nieuw logo, maar personeel mort

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines lanceert, in de aanloop naar haar twintigste verjaardag, een nieuw logo. De rode bollen in een b-vorm worden vervangen door negen rode bollen in een vierkant.

Daarnaast wordt de merknaam in een nieuw jasje gestoken. Brussels krijgt daarbij een groter lettertype dan Airlines, “om de Belgische verankering te benadrukken”. CEO Peter Gerber spreekt van de “New Brussels Airlines”.

“We willen de start van de New Brussels Airlines duidelijk markeren. Voor onze klanten, maar ook voor onze medewerkers, die zich inzetten voor de transformatie die we voortzetten en waaraan zij elke dag bijdragen”, zegt hij in een persbericht. “We zien deze nieuwe merkidentiteit als een symbool van vertrouwen in ons bedrijf en benadrukken onze identiteit als home carrier van België.”

Brussels Airlines, een dochtermaatschapij van het Duitse Lufthansa en een erfgenaam van Sabena, viert in februari 2022 haar twintigste verjaardag. Het logo met de veertien bollen in b-vorm dateert van eind 2006.

“Verkeerde prioriteit”

Een honderdtal werknemers van Brussels Airlines hebben donderdag actie gevoerd aan de loods waar de luchtvaartmaatschappij het eerste vliegtuig met het nieuwe logo ging voorstellen. Ze keerden symbolisch de rug naar hun werkgever.

Ze hekelen vooral de timing van de “marketingoperatie”, zeggen de vakbonden. “Er zijn andere prioriteiten op dit moment.” Daarbij denken de bonden vooral aan maatregelen om de werkdruk bij het personeel te verminderen.

De maatschappij benadrukt dat de nieuwe merkidenteit maar “enkele honderdduizenden euro’s” kost. Zo worden de vliegtuigen geleidelijk aan herschilderd: het laatste toestel met het oude b-logo zou in 2024 uit de vloot verdwijnen. (mah)

Foto Brussels Airlines
Meer