Zes maanden cel met uitstel voor seingever, machinist vrijgesproken na dodelijk treinongeval in Aarschot

Twee en een half jaar na het dodelijke treinongeval in Langdorp bij Aarschot, is de machinist vrijgesproken en krijgt de seingever zes maanden cel met uitstel en een boete van 4.000 euro.  Het openbaar ministerie had voor beiden twaalf maanden cel gevorderd voor het dodelijk ongeval in Aarschot. Daar kwam in 2019 een bestuurder van 20 om het leven toen hij werd aangereden op een overweg die open was.

Het tragisch ongeval gebeurde op 20 juni 2019 in Langdorp bij Aarschot. Het ging om een aanrijding tussen een auto en een goederentrein op een spooroverweg. Een jongen van 20 uit Aarschot was op slag dood. Zijn twee passagiers, een meisje van 18 jaar uit Herselt en een man van 21 jaar uit Aarschot, raakten lichtgewond. De auto werd meer dan 100 meter meegesleurd.

Het openbaar ministerie vorderde twaalf maanden cel, eventueel met uitstel, voor de machinist en de seingever die verantwoordelijk zouden zijn voor het dodelijk ongeval. Maar de politierechtbank in Leuven heeft de machinist nu vrijgesproken. De seingever krijgt zes maanden cel met uitstel en een boete van 4.000 euro. 

Waarom gaat de machinist vrijuit?

Cindy Van Dijck, woordvoerder bij de Leuvense politierechtbank, legt uit waarom de treinbestuurder vrijuit gaat en alleen de seingever veroordeeld is. "De seingever heeft de cruciale fout gemaakt die het ongeval heeft veroorzaakt. Hij heeft aan de treinbestuurder foutieve informatie gegeven over de bijzondere toestand van het treinspoor waar hij over reed", aldus Van Dijck. 

Dit is een ongeluk dat nooit had mogen gebeuren en niemand heeft gewild

Thomas Baeken - Woordvoerder Infrabel

"De rechtbank oordeelde dat het om een foute instructie van de seingever gaat", zei persrechter van de Leuvense politierechtbank Cindy Van Dijck in "Het journaal":

Videospeler inladen...

Ook spoornetbeheerder Infrabel moet als werkgever van de seingever een schadevergoeding betalen aan de burgerlijke partijen. In totaal gaat het om 130.000 euro. 

"Dit is een ongeluk dat nooit had mogen gebeuren. Dit is een ongeluk dat ook niemand heeft gewild. Wij trekken hier als infrastructuurbeheerder natuurlijk ook de nodige lessen uit voor in de toekomst om dit soort van ongelukken hopelijk te kunnen vermijden", vertelt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel meteen na het vonnis. 

Tegen dat vonnis kan wel in beroep gegaan worden. Daarvoor hebben de partijen nu een maand de tijd. "We gaan nu even de tijd nemen om het vonnis grondig na te lezen en ons intern te beraden", gaat Baeken verder. Voor Infrabel is het belangrijk dat zij als bedrijf niet strafrechtelijk worden vervolgd. 

Menselijke fout

Infrabel sprak in het verleden al over een "menselijke fout". De betrokken goederentrein viel stil onderweg van Hasselt naar Aarschot. Daarop werd beslist om de trein weg te slepen tegen de officiële rijrichting in, waardoor een bepaalde procedure moest worden gevolgd. En daar is het misgelopen. 

Bekijk in deze video hieronder wat er fout liep

Videospeler inladen...

Aan beide kanten van een overweg staat er een sensor. Vóór de overweg staat een "lange" sensor die ver genoeg van de overweg staat om de signalisatie tijdig af te laten gaan. De "korte" sensor na de overweg staat dichter om na het voorbijrijden van de trein de overweg snel weer vrij te geven.

In dit geval stond er een defecte goederentrein op het spoor, en kwam er een locomotief om die goederentrein te slepen. Die locomotief reed dan weg in de "verkeerde" richting op hetzelfde spoor, en kwam dus eerst aan de korte sensor.

De veiligheidsprocedure is dan dat er een communicatie gebeurt, zodat de trein traag aan komt gereden, stopt aan de overweg, claxonneert zodat die zeker vrij is en er dan stapvoets over rijdt, maar die communicatie is dus niet gebeurd, dat was dus de menselijke fout.

Erkenning van de rechtbank

Bij de uitspraak van het vonnis vanmorgen was ook de advocaat van de vriendin van de overleden jongen aanwezig. Zij was één van de twee inzittenden tijdens het ongeval en raakte lichtgewond. Twee en een half jaar na de feiten is ze nog altijd erg onder de indruk van het ongeval. 

"De politierechter heeft nu een deskundige aangesteld die haar verder kan onderzoeken om de psychische schade in kaart te brengen en een behandelingstraject voor te stellen", legt meester Ward Van Uytsel uit. "Dat was onze grootste vraag en daar is aan tegemoet gekomen.  Daar zijn we heel blij om. Zij heeft echt van de rechtbank erkenning gekregen", besluit Van Uytsel. 

Meest gelezen