Raken alle pakjes op tijd onder de kerstboom? Winkelrekken blijven leeg en webwinkels draaien nu al overuren

Winkels hebben het moeilijk om dit jaar geschenkartikelen in hun rekken te krijgen. Door de coronapandemie is de hele aanvoerketen grondig verstoord en zijn transport- en containerkosten verveelvoudigd. Met de feestdagen in het verschiet leidt dat tot chaotische situaties: webshops draaien op volle toeren, want mensen willen zeker zijn dat ze hun cadeautje tegen de feestdagen in huis hebben.

“Corona heeft de hele aanvoerketen grondig in de war gestuurd en het transport fors duurder gemaakt”, zegt Simon Verbaeys, E-commerce manager, in “De markt” op Eén. “Transport en containerkosten zijn verveelvoudigd, zeker voor producten die per schip vanuit Azië moeten komen, zoals speelgoed, meubels en textiel. Daardoor zijn er nu een paar artikelen die iedereen graag wil voor de feestdagen en die nu allemaal uitverkocht zijn, terwijl deze normaal snel weer worden aangeleverd.”

Niet alleen de coronapandemie zorgt voor de slechte aanvoer. Volgens Christa Sys, transporteconoom aan de universiteit van Antwerpen, zijn hier nog meerdere redenen voor. “Het probleem begon al met de handelsoorlog tussen Amerika en China”, zegt ze in “De markt”. “Daarna volgde de brexit, wat alle handel ook in de war stuurde. Engeland is een land met heel veel import, waardoor containers die onderweg naar ons waren voor een stuk kwamen vast te staan.” 

“Daarbovenop kwam dan de coviduitbraak, wat zorgde voor zieke mensen, fabrieken die stil lagen, havens die sloten,… En recent voer de boot van Evergreen zich vast in het Suezkanaal. Al deze incidenten hebben ervoor gezorgd dat er op logistiek vlak veel is stilgevallen.” 

Prijsstijging

Hierdoor zijn de prijzen van containers uit Azië enorm gestegen. “Vandaag schommelt de prijs rond de 7.500 euro voor een container die je heel snel wil vervoeren”, zegt Sys. “Als het iets langer mag duren, liggen de prijzen wat lager, maar als we naar de periode van 2009 tot nu kijken, zien we een forse prijsstijging: in 2009 was de gemiddelde prijs 1.380 euro.”

Ook het tekort aan grondstoffen speelt een rol, en dat is iets wat veel mensen blijkbaar niet hebben ingecalculeerd. “Het tekort aan aluminium zorgt voor problemen bij de aanlevering van steps of trampolines”, gaat Sys verder. “Bij plastiek wordt er een prijsstijging van 10 procent verwacht, en ook karton is schaars geworden, want tijdens de pandemie bestelden heel veel mensen, waardoor er een enorme vraag naar karton is geweest.”

Bekijk hier de reportage uit "De markt" op Eén:

Videospeler inladen...

De gevolgen zullen zich nog een tijdje laten voelen. Simon Verbaeys verwacht niet meteen prijsdalingen, omdat de vraag voor de containerprijzen bijzonder hoog blijft en het aanbod beperkt is tot een drietal wereldwijde rederijen. Ook de pakjesdiensten hebben nu al aangekondigd dat ze volgend jaar een forse prijsstijging gaan doorrekenen.

 In 2009 was de gemiddelde prijs 1.380 euro, nu 7.500

Christa Sys, transporteconoom universiteit Antwerpen

“Voor de pakjesdiensten verwachten wij voor komend jaar een stijging van 15 procent voor de gewone pakjes en voor de grote pakjes kunnen de transportstijgingen tot wel 20 procent oplopen”, legt Verbaeys uit. “De situatie kan dus wel langer duren dan 2023”, vult Christa Sys aan.

Wat kunnen winkels doen?

Zijn er nu manieren voor de winkels om alles toch zo goedkoop mogelijk te houden? Volgens Christa Sys zijn er wel al creatieve oplossingen gevonden. “Zo worden knuffels bijvoorbeeld in grote zakken van Azië naar Europa gebracht, met het idee in Europa verpakt te worden. Ook zijn er charterschepen ingehuurd.” Een slechter idee volgens Sys is het inzetten van de luchtvaart. 

Voor de pakjesdiensten verwachten we volgend jaar een prijsstijging van 15 procent

Simon Verbaeys, manager E-commerce

“Luchtvracht is heel duur, en voor speelgoed (dat een lage aankoopprijs heeft) dus niet te beste piste. Er zijn ook suggesties om treinen in te schakelen, maar de volumes die in vrachtschepen zitten passen nooit in het spoorvervoer.” 

Als consument is het volgens hen het beste om te anticiperen op uitverkochte producten en zeker goed te kijken in de feestdagen-folders van de winkels. 

Bekijk het gesprek met transporteconoom Christa Sys in "De markt":

Videospeler inladen...

Meest gelezen