Oude boot van 86 ton is “eerste hoopvol teken van heropleving Doel”

In Doel is vrijdagavond laat het vervallen schip Ortelius, bouwjaar 1898 en 86 ton zwaar, aangekomen met een speciaal transport. De tjalk (benaming voor oude zeilvrachtschepen) zal er gerestaureerd worden door een lokale vzw. “Een eerste hoopvol teken van de heropleving van Doel”, zegt Vlaams minister van Wonen en Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA), zelf geveld door corona.

Dirk Hendrikx

Zoals bekend gaat het spookdorp Doel nog een tweede leven tegemoet. Door een aanpassing in de vorm van het nieuwe gigantische dok dat er vlak naast zal komen, moet volgens de Vlaamse regering een combinatie van dorp en containerterminals mogelijk zijn. Maar hoe dat nieuwe dorpsleven er kan uitzien, is een lastige vraag. Minister Diependaele startte begin dit jaar gesprekken met alle betrokken partijen over het nieuwe Doel, maar die lopen nog altijd. “Ja, eerst was er de hoop om tot een akkoord te komen nog voor de zomer. Maar ik heb in dit vak moeten leren dat de dingen altijd trager gaan dan je zou willen. Een nieuwe timing? Ik hoop nog voor het einde van dit jaar.”

Vertrouwen zoek

De betrokken partijen zijn onder meer verschillende stadsbesturen, de haven, actiegroepen zoals Doel 2020, de Maatschappij Linkerscheldeoever en diverse belangengroepen. De gesprekken worden geleid door een gepensioneerde Vlaamse ambtenaar, die is aangesteld als bemiddelaar. “Ik begrijp dat het vertrouwen enigszins zoek was geraakt en het zijn veel partijen die mekaar moeten vinden”, zegt de minister. “Maar de wensdroom om Doel te laten herleven is er en een akkoord moet haalbaar zijn.” Met welke vorm van bewoning dan? “Op de inhoud van de gesprekken kan ik echt niet vooruitlopen.”

Ortelius

Dat blijft nog afwachten dus. Maar de Ortelius is er al, in al zijn vervallen glorie. De 22 meter lange zeilboot werd 120 jaar geleden eerst als vrachtschip ingezet en in 1945 voor de stad aangekocht door toenmalig Antwerps burgemeester Lode Craeybeckx. Het schip werd een schooltjalk, samen met de Gerlache, en werd ingezet voor rondvaarten met jongeren. In 2005 werd hij uit de vaart genomen. De Gerlache wordt sinds 2014 beheerd door het MAS.

Vorig jaar verkocht de stad de Ortelius voor een symbolische euro aan Pieter Ghysels, een van de nog schaarse inwoners van Doel en zaakvoerder van het reisbureau Atlasail, gespecialiseerd in reizen met zeilschepen. Pieter Ghysels wil samen met enkele andere Doelenaars, verenigd in de vzw Maakschappij, de Ortelius restaureren in een plaatselijk atelier, dat eigenlijk een gerenoveerd oud magazijn is. Daarna kan het schip worden ingezet voor boottochten, opleidingen, teambuildings, schoolreizen of maritieme festivals.

“Het is bescheiden maar toch een eerste steen van het nieuwe Doel”, zegt Matthias Diependaele. “Ik kon er zaterdagmorgen bij de officiële overhandiging helaas niet bij zijn na een positieve zelftest voor corona. Ik voel mij ook ‘mottig’, als bij een serieuze griep. Morgen krijg ik de uitslag van de PCR-test. Maar ik ben toch blij met dit moment, zoals alle betrokkenen, denk ik.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER